Gorući problem: Nastavlja se financiranje proračuna zaduživanjem

18.07.2017. 14:25 / Izvor: Akta.ba
Gorući problem: Nastavlja se financiranje proračuna zaduživanjem

Revizija je utvrdila da je prisutno kontinuirano planiranje povećanja zaduživanja da bi se nadomjestili vlastiti nedostajući prihodi.

Vlada FBiH i Federalno ministarstvo financija, prilikom planiranja prihoda i primitaka, nisu planirali mogućnost unapređenja naplate proračunskih prihoda, nego povećanje primitaka od zaduživanja.

Tako je proračunom FBiH za 2015. godinu planirano novo zaduženje FBiH u iznosu od 684 milijuna KM, da bi se redovito mogle servisirati otplate ranije uzetih kredita.

Podaci također pokazuju da se od 2013. do 2015. godine, značajno povećavao udjel primitaka po osnovu zaduživanja u strukturi ukupnog proračuna FBiH.

Primici od zaduživanja su u 2013. godini  iznosili 19% ukupnog proračuna FBiH, da bi stalnim rastom u 2015. godini dosegli čak 29% ukupnog proračuna FBiH.

Revizija učinka koju je radio Ured za reviziju institucija Federacije pokazala je da se posljedica ovakvog nerealnog planiranja prihoda proračuna FBiH, uzročno može dovesti u vezu sa donošenjem odluka Vlade FBiH (na prijedlog FMF) o privremenim mjerama za uravnoteženje proračuna FBiH (dva puta u 2013. godini), kao i donošenjem Izmjena i dopuna proračuna FBiH (također  dva puta u 2014. godini), kako bi se uravnotežio proračun FBiH, odnosno, kako bi se osigurali drugi izvori prihoda i primitaka za odobrene rashode i izdatke, koji su bili veći od realiziranih prihoda.

Tako je u okviru planiranih prihoda proračuna FBiH za 2015. godinu planirano da se 80% prihoda prikupi od poreznih prihoda (prihodi od indirektnih poreza i direktnih poreza koji pripadaju FBiH), a 20% od neporeznih prihoda (prihodi od poduzetničkih aktivnosti i imovine i prihodi od pozitivnih tečajnih razlika, naknade, takse i prihodi od pružanja javnih usluga).

Podaci o realiziranim prihodima za 2015. godinu pokazuju da su porezni prihodi realizirani u manjem iznosu od plana za oko 14 milijuna KM, a neporezni prihodi isto u manjem iznosu za cca. 6 milijuna KM.

U okviru poreznih prihoda, u 2015. godini je planirano da se prikupi 96,07% prihoda od indirektnog poreza (PDV, akcize, carine, putarine), a svega 3,73% od direktnog poreza.

Podaci  revizora ukazuju da postoji izuzetno mali udjel planiranih prihoda od direktnih poreza u ukupno planiranim poreznim prihodima.

Kako su istakli nadležni u Federalnom ministarstvu financija, niski udjel prihoda po osnovu direktnih poreza u ukupnim prihodima proračuna FBiH rezultat je odredbi Zakona o pripadnosti javnih prihoda u FBiH.

''Projekcije planiranja poreznih prihoda ukazuju da se u periodu 2013.-2015. godina nije planiralo unapređenje naplate ovih prihoda. Važno je napomenuti, da je revizija analizirajući podatke o realizaciji proračuna za 2015. godinu, konstatirala da, ni ovako planirani prihodi od direktnog poreza, nisu u potpunosti realizirani. Realizacija prihoda od direktnog poreza u 2015. godini bila je manja za oko 4 milijuna KM'', navodi on.

Revizija je utvrdila da je prisutno kontinuirano planiranje povećanja zaduživanja da bi se nadomjestili vlastiti nedostajući prihodi, pokrili rastući proračunski rashodi i izdaci i osigurala proračunska ravnoteža.

Vlada FBiH i FMF su u svakoj od posmatranih godina, navode revizori, planirali kratkoročno zaduživanje (emisija trezorskih zapisa) i povećanje dugoročnog zaduživanja (krediti MMF-a i Svjetske banke, te zaduživanje emisijom obveznica na domaćem tržištu), čime se dodatno povećavalo zaduživanje FBiH. Tako su, proračunom FBiH za 2015. godinu, planirani primici u iznosu od 200 milijuna KM od MMF-a, 54 miliona KM od Svjetske banke, 110 milijuna KM emitiranjem obveznica i 320 miliona KM emitiranjem trezorskih zapisa.

Izostajanjem planirane tranše MMF-a u 2015. godini, u iznosu od 200 milijuna KM, Vlada FBiH i FMF su u svrhu održavanja likvidnosti proračuna FBiH planirali zaduživanje na domaćem tržištu. Na osnovu usvojenih Izmjena i dopunama proračuna za 2015. godinu, Vlada FBiH i FMF su, u skladu sa svojim ovlaštenjima i nadležnostima, proveli zaduženja izdavanjem obveznica kroz tri aukcije u iznosu od 200 miliona KM (jedna sedmogodišnja obveznica 70 milijuna KM, jedna petogodišnja obveznica 70 miliona KM i jedna trogodišnja obveznica od 60 milijuna KM).

Prema izjavama nadležnih iz Ministarstva financija porast volumena emisije vrijednosnih papira je planiran kako bi se poboljšala likvidnost proračuna FBiH i neutralizriali negativni efekti tzv. gotovinskih šokova (značajno dospijeće obveza po osnovu servisa unutarnjeg duga).

Uzimajući u obzir naprijed navedeni način planiranja prihoda proračuna FBiH sa jedne strane, i planiranja primitaka od zaduživanja sa druge strane, može se konstatirati da je plan prihoda proračuna FBiH imao negativan trend u posmatranim godinama, dok je plan primitaka od zaduživanja kontinuirano rastao, navode revizori.

Plan rasta zaduživanja najizražajniji je bio u 2014. godini i nastavio je rasti i u 2015. godini.

Iako je Reformskom agendom definirano da fiskalna konsolidacija mora dovesti do zaustavljanja rasta javnog duga i dalje se svake godine u proračunu FBiH se planira novo zaduženje za iznos nedostajućih sredstava.

Financiranje proračuna FBiH daljnjim zaduživanjem dodatno usložnjava realno planiranje proračuna FBiH. Revizija je konstatirala da je planiranje rasta zaduživanja FBiH vezano i za nedostatke strateških dokumenata iz oblasti upravljanja javnim dugom FBiH.

Strategiju upravljanja dugom Vlada FBiH je donijela tek u studenom/novembru 2015. godine za razdoblje 2016.-2018. godina, čiji rezultati bi se mogli očekivati u narednim godinama.

Prema podacima iz „Informacije o vanjskom i unutarnjem dugu FBiH na dan 31.12.2015. godine“, ukupno stanje duga FBiH na kraju 2015. godine je iznosilo oko  3,9 milijardi KM, od čega je vanjski dug FBiH iznosio oko 2,8 milijardi KM, a unutarnji dug oko 1,1 milijardu KM.

Važno je napomenuti da u navedeni iznos duga FBiH nije uračunat i dug javnih poduzeća u većinskom vlasništvu FBiH, koji iznosi 1,7 milijardi KM. U spomenutoj Informaciji, FMF navodi da ne raspolaže podacima o stanju unutarnjeg duga javnih preduzeća u FBiH.

Učešće otplate duga i kamata u proračunu FBiH ima i dalje tendenciju rasta.

Podaci pokazuju kako se svake godine u proračunu FBiH planiraju nova kreditna zaduženja, radi planiranja izmirenja obaveza po ranije uzetim kreditima. Planiranim novim zaduženjima raste udjel  duga za otplate kredita i kamata u ukupnom proračunu FBiH. Tako je planirano učešće duga i kamata u ukupnom proračunu FBiH, od 36 % u 2013. godini poraslo na 41% u 2014. i 2015. godini.

TAGOVI:

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Preporučujemo