Žustra rasprava u Blagaju: Mještani rekli NE južnoj trasi Koridora

23.01.2017. 08:12 / Izvor: Akta.ba

Prezentacija trase Mostar jug-Buna protiv koje je stanovništvo južnog dijela Mostara prošla je u petak navečer neslavno.

Prezentacija trase Mostar jug-Buna protiv koje je stanovništvo južnog dijela Mostara prošla je u petak navečer neslavno.

Prepun Dom kulture u Blagaju jednoglasno je rekao “ne” namjeri Vlade Federacije da Koridor Vc provede preko naselja i poljoprivrednog zemljišta. Situacija je tokom dva sata rasprave bila na rubu incidenta, brojne uvrede su pljuštale na račun vodstva Autocesta FBiH i federalne vlasti, a neki od mještana iznijeli su i ozbiljne prijetnje ukoliko Vlada bez njihovog odobrenja, kako kažu, otme jedino što im je preostalo i od čega žive, piše Dnevni list.

S druge strane vodstvo Autocesta FBiH, odnosno v.d. direktora poduzeća Adnan Terzić i v.d. izvršni direktor za projektiranje i građenje Jasmin Bučo pokušavali su uvjeriti stanovništvo kako je trasa pravo rješenje za lokalnu zajednicu, projekt koji će dovesti do prosperiteta i rješenje koje je za državu najjeftinije. Osim Terzića i Buče, projekt su predstavljali i predsjednik GO SDA Mostar Salem Marić i direktor Zavoda za prostorno uređenje Grada Mostara Salem Bubalo.

”Ova trasa je sigurno najpovoljnija i oko 200 milijuna jeftinija varijanta od ove koja se spominje obroncima Veleža. Što se tiče ostalih elemenata, ona je danas jedina moguća, pa mi sad postavljamo jedno pitanje – hoćemo li iskoristiti jedinu moguću opciju, ili ćemo sve zaustaviti”, ističe Adnan Terzić, v. d. direktor AC FBiH, prenosi Bljesak.info.

Iz HDZ-a BiH nije nitko bio prisutan iako je poznato kako je upravo na inzistiranje ove stranke povučena nova trasa. Sve što su prezentirali iz Autocesta dovelo je do još većeg nezadovoljstva mještana, a zaključak nakon višesatne rasprave jeste da je nova trasa neprihvatljiva u potpunosti, te da se traži njezino izmještanje na okolna brda. Razlozi za ovakav stav, kako kažu stanovnici Kočina, Carskih vinograda, Blagaja, Ortiješa, Gnojnica, Malog polja, Hodbine i ostalih naselja su mnogobrojni.

STAV NARODA

Senad Šarić koji je radio na ranijim trasama autoputa kroz Hercegovinu upozorio je na ogromnu štetnost ovoga projekta, te kazao kako je do sada povlačeno čak 12 trasa, a kako je i ranije postojala ideja o spornoj, ali kako su je stručnjaci iz svih oblasti odbacili budući da se pokazala štetnom u svim aspektima. Upitao je, između ostalog, idejne tvorce trase kako će se na podzemne vode i brojna klizišta odraziti tunel koji se planira graditi od Vrapčića do Gnojnica, te dodao kako će biti upitan opstanak i naselja Šehovina i pravoslavne crkve u tom naselju budući da se nalaze na klizištu. Kazao je i kako više poljoprivreda neće biti moguća u dolini Neretve, ukoliko prođe trasa.

"Svi stručni ljudi su tada uradili sve kako bi se trasa izmjestila iz doline jer je štetna za sve aspekte života", kazao je Šarić. Njegove navode je negirao Bučo.

Arhitektica Maja Popovac zapitala se zašto se odustalo od trase preko Podveležja koja nikoga nije ugrožavala, te dodala kako u dolini Neretve više nikome neće biti prosperiteta ukoliko ovaj plan prođe. Kazala je i kako će ljepote Bune i Bunice biti uništene, a one biti stavljene u niži rang rijeka. Bučo je odgovorio kako je nova trasa jeftinija za 200 milijuna maraka, ali i kako nisu točne tvrdnje da ona donosi zagađenje, navodeći primjere sarajevskih naselja na što su mu Mostarci dobacili: “Dobar vam je zrak”.

"Ne vidim ni logiku u krivudanju trase. Mislim da je 200 milijuna maraka smiješno za sve što će te nam uništiti. Vi ovdje uništavate bilo kakvu mogućnost za prosperitet", kazala je Popovac.

Profesor arhitekture Adnan Zoranić upozorio je na to da se tvorci ove trase nisu pridržavali uopće smjernica za projektiranje autoceste jer je sve iz tog dokumenta srušeno u ovom slučaju.

"Svi aspekti struke su porušeni, od zaštite voda, do zemljišta i svega ostalo. Prirodne vrijednosti i kulturno naslijeđe nisu uzeti u obzir, potencijala za poljoprivredu neće biti", rekao je između ostalog Zoranić.

Upitao je i kako je moguće da se do sada trasa krila od lokalne zajednice budući da je ova trasa dio Amandmana na Prostorni plan Federacije o kome će Dom naroda Parlamenta FBiH odlučivati idućeg tjedna. Poručio je građanima kako im zakoni ostavljaju brojne mogućnosti, pa i tužbe protiv entiteta u Strasbourgu.

Mještani su zapitali Marića hoće li SDA stopirati ovaj projekt u Parlamentu, te kako su mogli ostaviti na cjedilu narod koji ih je birao, a samo da bi udovoljili hirovima “predsjednika jedne stranke”. Marić je kazao kako je stranka uvijek bila uz građane, ali i kako trasu usvaja “Parlament u kome je Edin Mušić”. Mještani su burno reagirali i na Marićevo uvjeravanje kako će trasa donijeti samo prosperitet, te kako ništa ne bi imali do sada da su se ljudi ranije bunili. Ova konstatacija je posebno razbjesnila sve prisutne budući da je većini njih u više navrata država oduzimala zemljište za gradnju magistralne ceste i zračne luke, te im sada država ponovno uzima ono malo zemlje koja im je ostala.

Mještanin Hodbine Ljubo Kajgo, vidno potresen je kazao kako nema ništa više osim kuće i zemlje.

"Taj tko je bude srušio, ni on ni ja autoput vidjeti nećemo", bio je kratak Kajgo.

ODLUKA NA VLASTI

Terzić je nakon rasprave kazao novinarima kako će u Autocestama, s njihove strane, sve učiniti da, kakao je kazao, gdje god bude išla trasa, pomažu lokalnoj zajednici da trasa bude urađena po svim standardima.

"Ići ćemo tempom, da, opet s lokalnom zajednicom u zakonskom obuhvatu, pronađemo optimalna rješenja da se najmanje štete napravi", poručio je Terzić.

Također, naveo je da tvrdnje o nekim velikim zagađenjima više ulaze u, kazao je, zonu špekulacije, nego jasnih parametara. Poručio je i kako će svima biti plaćeno što im se oduzme, ali i podsjetio kako vlast određuje rutu autoceste, a ne poduzeće.

Podsjetimo, riječ je o dionici čiji se početak nalazi u mjestu Kočine, te ide pored Zračne luke Mostar. Trasa prolazi područjem između Zračne luke i magistralne ceste M-17, mostovima prelazi Bunu i Bunicu i uspinje se prema Hodbini i brdu Kvanj, kroz koji prolazi istoimenim tunelom.

Predmetna poddionica završava se neposredno prije odmorišta Rotimski potok, kojim počinje slijedeća poddionica Buna-Počitelj. Protiv ove trase prije pola godine peticiju je potpisalo preko 3.200 mještana južnih mostarskih naselja. Na peticiju vlast nije odgovorila, kao ni na brojne javne prozivke i apele. Prije nekoliko dana reagirala je zastupnica u državnom Parlamentu Aleksandra Pandurević koja je pozvala državnog ministra prometa i veza Ismira Jusku da se uključi u slučaj u Mostaru jer se igrama s trasiranjem autoputa uništava život mještana. Posebno je skrenula pažnju na malobrojnu povratničku populaciju koja je zaprijetila kako će se masovno iseliti ukoliko im država oduzme voćnjake i vinograde koje su nakon povratka mukom i bez ičije pomoći podigli.

Reagirao je i mostarski SDP koji smatra kako je nova trasa nerealna i neopravdana kao i da značajno ugrožava život lokalnog stanovništva u ekološkom, egzistencijalnom i svakom drugom obliku. Većina mještana je nakon zaoštravanja situacije oko trase kazala kako oni nisu protiv gradnje Koridora i razvoja države, ali kako ne mogu dopustiti da im se uništavaju životi. Pozvali su sve političke opcije da ne prave politički problem od trase i ne igraju političke igre preko njihovih leđa, jer kako kažu, nikome ne treba još jedan “slučaj u gradu slučaju”.

OVO JE IŽIVLJAVANJE

Biseri Europe Buna i Bunica, najbogatije čuveno poljoprivredno Malo polje, samo su neki od dijelova južnoga Mostara koje bi trasa autoceste Vc uništila.

"Sada kada ova autocesta nas presječe, nas je uništilo, kao da nas je pobilo. Što se nas tiče, mještana Maloga polja, Kosora i ostaloga stanovništva, kad nas pobiju tada će provući autocestu", kaže Miralem Kuko, jedan od mještana.

”Puno je ljudi ovdje prošlo Bunu i Bunicu, i nikad nećemo dopustiti da se netko predaje u naše ime. Ovo je samo jedna od posljedica stanja države, kada je vode bahati Srbin, vječito nezadovoljan Hrvat, i u pogrešno uvjeren Bošnjak”, kaže Sejad Salčin, bivši načelnik Općine Mostar jugoistok.

Javna prezentacija trase autoceste Vc, prema kojoj će se, kako su kazali predstavnici Autocesta FBiH, morati ukloniti minimalan broj objekata, kod brojnih mještana izazvala je burne i oštre reakcije, koji za sve krive političku vlast.

"Vidim jednu grupu ljudi koja stvarno ima problem jer preko njegovoga prolazi trasa, što je sasma opravdano, da čovjek pokušava da to izbjegne, vidim i drugu grupu ljudi koja šuti i kojoj je ova vizualizacija jasno pokazala da su minimalna oštećenja i minimalno uklanjanje objekata, i vidim treću grupu ljudi kojima je svejedno i da ide dva kilometra odavde, oni bi došli da kažu mi nećemo tuda”, poručuje Terzić.

Samim prolaskom kroz malo polje trasa koja je položena izvan standarda za projektiranje cesta, uništava život 84 domaćinstva.

Adnan Zoranić, docent IUS-a, kaže da je zbog toga jako bitno da se reagira.

"Bitno je da se spriječe ovako nestručno i suviše ispolitizirano projektiranje i polaganje trase”, kaže Zoranić.

Predstavljena prezentacija trase autoceste koridora Vc, koja dolazi brdom, spušta se u kotlinu, uništava sva prirodna bogatstva iste, te se ponovno vraća na brdo, totalno je neprihvatljiva, ali – kako kažu mještani lokalnih zajednica – vlasti se oglušuju na njihove zahtjeve.

"Ovo je iživljavanje, pogledajte samo što radite bez ikakve potrebe, nama se sprema novo čišćenje i da selimo”, poručili su mještani na javnoj prezentaciji.

"Nijedan metar koridora do sada na 100 kilometara nije napravljen da nije prije toga osigurana pravna naknada za one preko čijega zemljišta ili objekta to prolazi", kaže Terzić, na što jedan od mještana Vujadić Berberović poručuje: "Nas ne interesira novac, nas interesira da se naša zemlja ne dira. Ovo je izuzetno ozbiljna situacija, nećemo od ovoga odustati, borit ćemo se do Strasbourga ako treba".

"Nama se sprema novo čišćenje i ne preostaje nam ništa drugo nego da se iselimo. Uništavate nam svu zemlju od koje živimo", rekao je mještanin Ortiješa Vujadin Berberović. Zapitao je Terzića i Buču jesu li upoznati s autoputovima u susjednoj Hrvatskoj koji idu iza naseljenih područja, kroz krš, dok se u Hercegovini uništava jedino preostalo obradivo zemljište.

"Ekološki uništavate cijelu južnu zonu Mostara, sve poljoprivrednike, voćnjake i vinograde koje smo mukom stekli", rekao je Berberović.

”Tisuću je ovdje projektanata, a da istresete čitavu Hercegovinu, sve Srbe, Bošnjake i Hrvate, nećete naći kompetentnu osobu koja može biti glavni i odgovorni projektant autoceste. što će reći, oko autoceste treba “devriti” struka, da se politika totalno isključi”, poručuje Sejad Salčin.

Lokalni stanovnici su u nedoumici jer im nikada nije objašnjeno što se dogodilo s boljim i kvalitetnijim rješenjem iz 2011. godine, jer se sve očito radi daleko od očiju javnosti.

Adnan Zoranić, docent IUS-a, kaže da je trasa koja je bila nadomak usvajanja, koja je išla ispod Podveležja i iznad Blagaja, bila daleko bolje rješenje.

”Ova trasa je očito iz politikantskih i osobnih interesa došla na dnevni red, Imamo informaciju da je HDZ bio protiv toga, nakon toga je rečeno da nije HDZ već SDA”, kaže Zoranić.

Okupljeni mještani smatraju da su, iako se radi o prezentaciji, dovedeni pred svršen čin, jer se njih očito ništa ne pita, ali su odlučni i poručuju da od svoje borbe neće odustati, i da će pristati samo na neki drugi i kvalitetniji projekt, prenosi jabuka.tv.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti