Čišćenjem rijeke Save do jeftinijeg tranzita robe

29.07.2019. 12:32 / Izvor: RTRS
Čišćenjem rijeke Save do jeftinijeg tranzita robe

Planirano je takođe da sa dodatnih 10 miliona eura kreditnig sredstava Evropske banke u Luci urade infastrukturu, prilazne puteve i da nabave novu i veću pretovarnu dizalicu.

Vodni koridor Savom decenijama nije plovan zbog nanosa pijeska i mulja. To stvara teškoće privrednicima, koji bi ovim putem dopremali i odvozili robe jeftnije nego drumskim i željezničkim saobraćajem. Ima nagovješataja međutim da će Svetska banka za čišćenje korita Save i uređenja Drinskog sliva od poplava, izdvojiti oko 244 miliona eura kredita, kažu u Luci Brčko i Vladi Distrikta.

Rijeka Sava od Siska do Beograda dužine 590 kilometara, nije plovna godišnje oko 100 dana. Najkritičnije je u ljetnom periodu kada bi frekvencija tereta njenim tokom trebalo da bude intenzivna. Situacija je potpuno obrnuta.

"Sa početkom ljeta dosta je nizak vodostaj, danas je Šamac 185, tako da dubina plovnog puta u sektoru Gunja negdje oko 130 cm. To svakako nije dovoljno da bi se odvijala komercijalna plovidba - pojašnjava Mladen Rogić, kapetan Kapetanije u Luci Brčko.

Zbog neplovnih dana, najviše trpi brčanska privreda i sama Luka, koja je 80-ih godina prošlog vijeka sa 70 odsto svog kapaciteta, imala pretovar od 400 do 500 hiljada tona tereta, oko sedam puta više nego u junu ove godine.

"Za ovih prvih šest mjeseci kako je Sava bila plovna prekograničnog prihoda u Luci Brčko, pretovareno je oko 81.500 tona, otprilike oko 35 uplovljenja", dodao je Rogić.

U Luci s nestrpljenjem očekuju dogovor zemalja u savskom slivu, za otpočinjanje čišćenja korita.

"Јedan od projekata je čišćenje rijeke Save, a čitav projekat se zove Regulacija tokova rijeke Save i Drine, taj kredit je od 244 miliona eura, gdje su uključene Hravstka, Srbija, Crna Gora i BiH", ističe Marinko Viljušić, direktor ЈP Luka, Brčko.

Planirano je takođe da sa dodatnih 10 miliona eura kreditnig sredstava Evropske banke u Luci urade infastrukturu, prilazne puteve i da nabave novu i veću pretovarnu dizalicu. Time bi Luka postala ozbiljan privredni potencijal u regionu.

"Tek tada bi ovo strateški važno preduzeće moglo zaista da ostvari planirane rezultate, jer riječni saobraćaj je najjeftiniji saobraćaj", tvrdi Siniša Milić, gradonačelnik Distrikta.

Dinamika dogovaranja priobalnih zemalja odvija se prema planu, i ako tako ostane, radovi na čišćenju korita Save, počeli bi krajem iduće godine, najavljuje Milić.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Investicije