Izgradnja kargo centra na banjalučkom aerodromu tapka u mjestu

Investicije / PROJEKTI

Izgradnja kargo centra na banjalučkom aerodromu tapka u mjestu

11.02.2020. 07:42 / Izvor: Nezavisne novine

Kargo centar na banjalučkom aerodromu, za koji je iz Investicionog programa Vlade RS izdvojeno gotovo dva miliona maraka, još nije završen, a neizvjesno je na koji način će uprava aerodroma razviti ovaj biznis, s obzirom na to da eksperti smatraju da BiH nema uslove za rentabilan kargo biznis.

Za razliku od putničkog saobraćaja, koji je nakon dolaska avio-kompanije "Ryanair" preporodio aerodrom, kargo operacije i dalje su ostale na izuzetno niskom nivou. Uprava aerodroma se, međutim, nada da će to uskoro biti promijenjeno.

Milan Račić, direktor "Aerodroma RS", kaže za "Nezavisne" da je kargo centar u izgradnji, jer je ranije postojao tehnički centar, koji je pretvoren u privremenu hladnjaču u vrijeme kada su Turci preko aerodroma izvozili goveđe meso za Tursku.

"Mi sad pravimo novi kargo centar. Ne mogu otkrivati kakve su procedure. Kad sve dogovorimo, bićete obaviješteni. Sve je zasad poslovna tajna", rekao je Račić.

Omer Kulić, ekspert za avijaciju, kaže za "Nezavisne" da je teško očekivati da bi bilo koji aerodrom u BiH mogao napraviti rentabilan kargo biznis.

"Sve te količine su male. Za kargo centar potreban je veliki promet robe. I prije nekoliko godina smo pričali o kargo centru i tada sam vam rekao da sam skeptičan. A možete i sami da vidite u međuvremenu da li je ostvaren neki napredak. Bojim se da je to novac koji se baca", kaže Kulić.

On ističe da je jedno vrijeme Turska prebacivala meso avionima, ali da je, čim su dobijene dozvole, taj posao počeo da se radi kopnenim putem.

"Kada uporedite izvoz mesa avionom ili kamionom, računica je jasna. Ako uzmete da je do Turske kamionu iz BiH potrebno najviše 36 sati, vidite da se avio-promet ne isplati. A pritom morate u kargo centru imati i hladnjače i svu opremu za skladištenje kvarljive robe", kaže Kulić.

Prema zadnjim dostupnim podacima o kargo operacijama Direkcije za civilnu vazdušnu plovidbu BiH, u decembru prošle godine s aerodroma Banjaluka servisirano je 300 kilograma tereta, a tokom cijele 2018. godine, aerodrom Banjaluka servisirao je 5,8 tona tereta.

Na izgradnju kargo centra bivša uprava aerodroma odlučila se nakon unosnog posla s Turcima. Samo između novembra 2015. i jula 2016. godine obavljeno je 72 kargo operacije, u okviru kojih je prevezeno gotovo 4.000 tona rashlađenog goveđeg mesa.

Međutim, nakon što je EU dozvolila kopneni prevoz robe, Turska je ovaj posao nastavila kopnenim putem, tako da je kargo centar na banjalučkom aerodromu ostao prazan. Tadašnja uprava aerodroma rekla je da ima poslovne kontakte s kineskim partnerima i partnerima iz drugih zemalja, ali da su rekli da im za realizaciju ugovora s ovim partnerima treba savremeni kargo centar površine oko 1.000 metara kvadratnih radnog prostora.

Izgradnja novog kargo centra počela je u maju 2017. godine, a rok za izgradnju samog objekta bio je 120 dana. U međuvremenu su inspekcijski organi nekoliko puta obustavljali gradnju zbog odstupanja od projektne dokumentacije.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Ostale vijesti iz rubrike

Investicije