RETROSPEKTIVA 2011 - Investicije u oblasti SAOBRAĆAJA koje su izazvale najveće interesovanje korisnika "eKapije" u 2011. godini

27.01.2012. 10:41 / Izvor: eKapija.ba
RETROSPEKTIVA 2011 - Investicije u oblasti SAOBRAĆAJA koje su izazvale najveće interesovanje korisnika 'eKapije' u 2011. godini

Investicioni tim "eKapije" nedavno je uradio analizu i formirao rang listu investicija i investicionih ideja koje su izazvale najveće interesovanje/čitanost naših korisnika u 2011. godini. Rezultati su veoma interesantni, neki očekivani, mada ima i dosta iznenađenja, tako da smo upravo zbog toga odlučili da ove informacije podelimo sa vama.

Projekti su podeljeni u 12 kategorija, a ovog puta vam predstavljamo najzanimljivije projekte u kategoriji SAOBRAĆAJ.

Rekonstrukcija "Gazele" zadavala je glavobolju i Beograđanima i onima koji su bili u tranzitu. Saobraćajne gužve na ulasku u prestonicu "autoputem Zagreb Beograd" prerasle su u pravi kolaps, a reka automobila kretala se brzinom sporog puža.

Pored toga, svi su sa nestrpljenjem očekivali kraj radova na drugoj lokaciji, tako da je i vest o otvaranju Mosta na Adi obradovala većinu građana, uprkos spekulacijama o visokoj ceni izgradnje.

U retrospektivi koju predstavljamo, cena je bila diskutabilna u skoro svim projektima, ali značajno je i to da je većina projekta realizovana, što nije čest slučaj u Srbiji. Tako je u 2011. završena obnova "Gazele", otvoren je novi most kod Beške, Most na Adi i obrenovački most, gradnja kineske ćuprije teče planiranom dinamikom, dok se oko Žeželjevog mosta i dalje "lome koplja".

Saobraćajne gužve u Beogradu, na duže staze, može rešiti samo metro, pa su i informacije o tom prevoznom sredstvu, takođe, izazvale veliku pažnju naših čitalaca.

(Gazela)

Rekonstrukcija "Gazele" zauzela je prvo mesto, kako zbog dnevnog života grada, tako i zbog načina finansiranja radova. Iako je u početku rekonstrukcija trebalo da bude plaćena iz kredita Evropske investicione banke od 25 mil EUR, ta finansijska instutucija "zavrnula je česmu". Oni su se na takav potez odlučili pošto svi raseljeni Romi, koji su ranije živeli ispod mosta, nisu dobili stanove određene kvadrature, već montažne krovove nad glavom. Kao "spas u poslednji čas" javio se Grad Beograd i gradonačelnik Dragan Đilas. On je tada izjavio da neće biti obustave obnove beogradskog mosta "Gazela" i da će "Putevi Srbije" preostalih 30 mil EUR za završetak radova obezbediti iz kredita domaćih banaka.

- Radovi na "Gazeli" neće biti zaustavljeni i biće završeni kako je i planirano, do 15. novembra – izjavio je tada Đilas, ali se malo "prešao", pošto je najopterećeniji most u Beogradu otvoren tri dana pre roka – 12. novembra 2012. godine.

(Most na Adi)

Iako su mnogi sumnjali u rok za puštanje u saobraćaj "Mosta na Adi", i taj datum je ispoštovan, a ovaj projekat je zauzeo drugo mesto u retrospektivi za 2011. godinu. Mada i izgradnja novog simbola Beograda nije protekla bez problema. Pare ovog puta nisu bile problem, ali izvođači radova jesu. Slovenačka kompanija SCT proglasila je bankrot poslednjeg dana 2010. godine, a njen deo posla na beogradskom mostu preuzeli su austrijski "Porr", slovenačko "Primorje" i turski "Kolin".

Još jedan problem se javio u pristupnim saobraćajnicama. Zbog imovinskih problema sa vlasnicima parcele od 123 kvadrata, koju je posle dužeg pregovaranja Grad Beograd otkupio za 60.000 EUR, uključenje s Banovog brda, iz Požeške ulice, preko petlje "Hipodrom", biti završeno tek na proleće 2012.

Uprkos pomenutim problemima, most je ipak otvoren i to za doček Nove godine, a radovi na pristupnim saobraćajnicama su u punom jeku.

Jedini problem ostaje odgovor na pitanje - koliko izgradnja mosta košta i ko će to da plati?

(Most Beška)

Taj isti odgovor očekuju građani i od graditelja mosta kod Beške, koji je na trećem mestu. Poslednja informacija kaže da je cifra dostigla vrtoglavih 100 mil EUR. Inženjersko remek delo, kako su ga nazvali, pušteno je u rad početkom oktobra, a već krajem tog meseca su krenule sumnje u kvalitet radova.

Most je prohodan za saobraćaj, a to koliko, kome i od čijih para će biti plaćen, tek ćemo saznati.

Četvrto mesto zauzeo je "Koridor 11", za koga se pričalo da će ga graditi "pomirenje islamske zajednice" u Srbiji. Više medija u Bosni i Sandžaku objavilo je u oktobru 2011. informaciju, pozivajući se na dobro obaveštene izvore u Ankari ("Dnevni avaz", "Sandžak-news"...) da će, ako dođe do pomirenja u islamskoj zajednici u Srbiji, što bi značilo i trajnu stabilizaciju stanja u Sandžaku, Turska, sa oko 330 mil EUR i u dogovoru sa Vladom Srbije, finansirati trasu autoputa Beograd - Južni Jadran preko Peštera. Radovi bi po, ovim informacijama, trebalo da počnu vrlo brzo, najverovanije pre izbora u Srbiji.

Nekoliko kompanija ("Behtel", "Enka" i dr.) pokazivalo je i ranije interesovanje da učestvuje u izgradnji puta preko Peštera i da svojim sredstvima pomognu realizaciju ovog projekta. Izgradnju autoputa narodu Sandžaka - Raške oblasti obećali su i predsednik Srbije Boris Tadić i premijer Turske Redžep Taib Erdogan prilikom prošlogodišnje posete Novom Pazaru.

(Kineski most)

- Autoput od Beograda do granice sa Crnom Gorom proći će kroz Sandžak i to se ne dovodi u pitanje – potvrdio je nedavno ministar za infrastrukturu i energetiku Milutin Mrkonjić.

U pitanje se dovodi ko će ga graditi, jer prve informacije iz ove godine upućuju na Ruse i Azerbejdžance.

Interesantno je da ranije pomenuti "Behtel" i "Enka" grade autoput od Merdara na Kosovu i Metohiji do Drača u Albaniji, pa će se tada, Koridor 11, kroz Sandžak značajno približiti autoputu, koji se na Kosovu zove "Ibrahim Rugova".

Beograđani će imati četiri godine da se naviknu na "Busplus" kartice, a onda 2017. stiže metro, tako bar obećavaju gradski moćnici. Veliko interesovanje za tu priču, koja je zauzela peto mesto, pokazali su naši čitaoci.

Potpis za realizaciju jednog od najznačajnijih infrastrukturnih projekata potpisali su Grad Beograd, vlade Srbije i Francuske 18. novembra 2011. godine.

Beograđani bi prvom linijom metroa, koja bi povezala centralne delove grada, Ustaničku ulicu - Novi Merkator i Tvorničku ulicu s jedne strane, i Železničku stanicu - Novi Beograd s druge strane, mogli da se voze već 2017. godine.

(Obrenovački most)

Kineski most zauzeo je šesto mesto. Na obali Dunava u Borči formiralo se čitavo naselje, izgradnja tače planiranom dinamikom, a kako su nedavno izjavile gradske vlasti, most će biti završen 2014. godine. Vrednost radova je 170 mil EUR, koji će sa 85% kreditirati kineska Eksim banka, dok će preostalih 15% obezbediti Republika i grad Beograd.

Novac iz Turske stići će i u još jedan veliki projekat - Aerodrom Morava (Lađevci) kod Kraljeva, koji je na sedmom mestu. Ova vazdušna luka, potpomognuta je donacijom Turske vlade od 10 mil EUR, a biće na raspolaganju građanima Sandžaka, Raške oblasti, Kopaonika i Šumadije. Prvi putnici na obnovljenom aerodromu bili su predsednik Srbije Boris Tadić, ministar odbrane Dragan Šutanovac i ministar ekonomije i razvoja Nebojša Ćirić. Ukupna vrednost investicije je 32 mil EUR.

(Žeželjev most)

Na osmom mestu je sudbina nacionalnog avioprevoznika koja je izavala pažnju i javnosti i naših čitalaca. Za kupovinu kompanije "Jat Airways" bili su zainteresovani "Turkish Airlines", pa litvanska grupa "Baltic Aviation Systems", čiji je suvlasnik Vladimir Antonov kasnije uhapšen. Kada su odustali svi stranci, pojavila se informacija da će "Jat" uzeti domaći privrednici. Šta će se destiti sa nacionalnim avioprevoznikom, saznaćemo u 2012. godini.

Deveto mesto zazeo je "Žeželjev most" u Novom Sadu, deseto autoput Pojate-Kruševac-Preljina, jedanaesto tunel kroz Frušku goru, dvanaesto operativni centar "Wizz Air" u Beogradu.

Most Obrenovac Surčin zauzeo je trinaesto mesto, za njim slede Cargo centar "Eyemaxx" na Aerodromu "Konstantin Veliki" i na kraju, na početku malerozni, španski tramvaji u Beogradu.

Pogledajte kompletnu rang listu investicija u kategoriji SAOBRAĆAJ i uporedite koliko se ona slaže sa nekim Vašim razmišljanjima, ocenama i procenama.

I još nešto, da li ste videli koji projekti su izazvali Vašu pažnju, u kategoriji SPORT, TRGOVINSKI CENTRI, TURIZAM, ZABAVA I REKREACIJA i INDUSTRIJA?

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Investicije