"Jat" nabavlja "Boeing" avione - nove letelice najverovatnije kupuje na lizing

15.10.2009. 08:49 / Izvor: Danas
'Jat' nabavlja 'Boeing' avione - nove letelice najverovatnije kupuje na lizing

Nacionalni avioprevoznik "Jat airways" ubrzano i u tajnosti radi na obnovi flote u narednoj godini, o čemu je, kako "Danas" saznaje, bilo reči na nedavno održanom sastanku sa predstavnicima City banke i sa američkim proizvođačem aviona "Boeing", čija bi delegacija u narednih desetak dana ponovo trebalo da dođe u Beograd. "Jat" namerava da nove letelice nabavi na lizing, odnosno da ih iznajmi, pri čemu bi bila ostavljena i mogućnost njihovog otkupa. To znači da vlasnik aviona ne bi bio Jat, već finansijska grupa "City", dok bi domaći prevoznik eventualno mogao da stekne svojinu nad njima tek po isplati poslednje rate, u slučaju zaključenja finansijskog lizinga.

Otvoreno je pitanje da li će u aranžman biti uključeni novi avioni ili neke od već postojećih letelica raspoloživih za lizing. U prilog tvrdnji da će se "Jat" ipak odlučiti za nabavku aviona govori i činjenica da se vode razgovori sa City bankom, koja na prostoru Srbije učestvuje u velikim poslovnim aranžmanima (poput odobravanja kredita "Telekomu Srbije" za kupovinu "Telekoma Srpske") i sigurno se ne bi upuštala u finansiranje nabavke delova za avione ili slične manje poslovne operacije.

Obnova flote je jedan od prioriteta "Jata", čiji su avioni stari u proseku više od 20 godina. Prema tvrdnjama upućenih u stanje Jatovog voznog parka, od ukupno 16 aviona, trenutno leti samo šest - četiri "boeinga" i dva manja aviona tipa "ATR". Dva do četiri aviona bi, prema tvrdnjma našeg izvora, relativno brzo mogla da polete ako bi se kupili rezervni delovi, dok su za ostale letelice potrebna znatno veća ulaganja.

Nedavno su u poseti "Jatu" bili i predstavnici evropskog proizvođača aviona "Airbus", sa kojim domaća aviokompanija ima ugovor o nabavci osam aviona tipa A319 iz 1998. godine, u nominalnoj vrednosti od 580 mil USD, koji nikada nije realizovan. Ovdašnji političari su često isticali ovaj sporazum kao prepreku za nabavku aviona drugih proizvođača, ali u samom ugovoru, u koji Danas ima uvid, nema nijedne odredbe koja bi sprečila "Jat" da nabavi "Boeing" ili bilo čije druge letelice. Osim veoma visoke cene, "Airbus" avioni Jatu ne odgovaraju ponajviše zbog toga što su domaći piloti obučeni za upravljanje "Boieng" letelicama, a uz to ni "Jat Tehnika", koja održava celokupnu flotu nacionalnog avioprevoznika, nema sertifikate za remont aviona evropskog proizvođača. U "Tehnici" nezvanično kažu da bi relativno brzo mogli da se edukuju za rad na ovim avionima, naročito ako bi bili novi, pošto su "komplikovaniji radovi uglavnom potrebni na starijim, a ne na novim avionima".

Konačno, glavni "Jatov" problem za bilo kakvu nabavku su finansije. Kompanija će i ovu godinu završiti sa gubitkom, pa nema sumnje da će za obnovu flote biti neophodne državne garancije. Vlada je u februaru ove godine "Jatu" pozajmila 10 mil EUR za investicije i socijalni program i obećala da će mu u 2010. dati garancije za nabavku četiri aviona, ali samo pod uslovom da Jat uspe da pozajmljena sredstva vrati do kraja ove godine. U suprotnom, država će preuzeti deo imovine ove aviokompanije i prodati je da bi naplatila dug.

Vrednost ugovora sa "Airbusom" premašila 700 mil USD

Ugovor sa "Airbusom" već više od deceniju predstavlja trn u oku "Jatu", između ostalog i zato što je kompanija dala avans od 23,5 mil USD, koji proizvođač iz Tuluza nema nameru da vrati. Pošto srpskom prevozniku ne odgovaraju ugovoreni avioni, jedno od rešenja koje predlažu u "Jatu" jeste da se uplaćeni avans iskoristi za kupovinu ATR-a, čiji proizvođač ima vlasničke veze sa "Airbusom". Inače, ugovor iz 1998. je izuzetno nepovoljan po "Jat". Njime je predviđeno da cena aviona može samo da raste, a ne i da pada i prema eskalacionoj formuli iz ugovora, cena je samo do novembra 2007. godine kao datuma za isporuku aviona sa kamatama premašila 700 mil USD. Zanimljivo je da ugovor nema, inače standardnu, klauzulu koja omogućava njegov raskid u slučaju promenjenih okolnosti, zbog čega se danas uglavnom smatra neraskidivim. Nepovoljno je i to što bi "Jat" postao vlasnik aviona tek po otplati poslednje rate za svih osam letelica, odnosno 2017. godine, da je ugovor realizovan prema predviđenim rokovima.

Sporazum o aviosaobraćaju sa Emiratima

Bilateralni Sporazum o vazdušnom saobraćaju između Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata biće parafiran danas (15. oktobar 2009. godine) u Beogradu, saopštilo je Ministarstvo za infrastrukturu. Očekuje se da zahvaljujući tom sporazumu, aviokompanija Emirati počne da saobraća između Dubaija i Beograda, ali i da preko Beograda leti i ka drugim kontinentima.

(Napomena: tekst je u potpunosti preuzet iz lista "Danas" od 15.10.09.)

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kapital