Domaći brendovi nejaki za region

07.03.2015. 09:54 / Izvor: Glas Srpske
Domaći brendovi nejaki za region

Sumornu sliku domaće privrede predstavilo je i regionalno istraživanje agencije "Valikon" koje je pokazalo da među 25 najpopularnijih proizvoda široke potrošnje u regionu nema nijednog iz BiH.

Sumornu sliku domaće privrede predstavilo je i regionalno istraživanje agencije "Valicon" koje je pokazalo da među 25 najpopularnijih proizvoda široke potrošnje u regionu nema nijednog iz BiH.

Jedna od vodećih agencija za tržišno savjetovanje i istraživanje na području jugoistočne Evrope izmjerila je snagu brendova na području BiH, Srbije, Hrvatske, Slovenije i Makedonije.

Najdominantniji brend na eks-jugoslovenskom prostoru ubjedljivo je "milka čokolada". Na drugom mjestu je "coca-cola", a u najboljoj trojci se globalnim marakama pridružila hrvatska "vegeta". Globalni brendovi dominiraju na listi sa 12 predstavnika, sedam ima Hrvatska, četiri Srbija, a dva Slovenija. Kratkih rukava ostali su iz BiH i Makedonija bez ijednog predstavnika na listi.

Snagu brendova "Valicon" je izračunao na osnovu prepoznatljivosti, iskustva i njihovog korišćenja. Istraživanje je bilo sprovedeno nešto kasnije nego inače, u septembru i oktobru 2014. godine zbog poplava koje su zadesile veći dio zemalja bivše Jugoslavije.

"Vodeća dva mjesta se dominantno izdvajaju, dok o poziciji brendova od treće do osme pozicije odlučuju nijanse. Već iduće godine situacija između dva brenda može biti drugačija", navode u "Valiconu".

Portparol Privredne komore RS Vladimir Blagojević kaže da stvaranje brenda predstavlja dugotrajan proces i da zahtijeva velika ulaganja, što je u uslovima u kojima se naša privreda nalazi izuzetno teško realizovati.

"Takođe, problem je i to što RS, za razliku od Hrvatske i Srbije koje su zadržale predratne brendove, nije uspjela da zadrži i razvije najjače robne marke. Mi imamo proizvode sa tradicijom koji su prepoznatljivi, kao što su proizvodi "Vitaminke" ili "Banjalučke pivare", ali nemamo izgrađen brend", naglasio je Blagojević i dodao da i velika inostrana konkurencija predstavlja veliku barijeru za razvoj domaćih brendova.

Globalni brendovi

"milka čokolade" (1)

"coca-cola" (2)

"orbit" (6)

"nivea" (9)

"pepsi" (10)

"nescafe" (11)

"fanta" (13)

"lenor" (15)

"gilette" (17)

"ariel" (20)

"air waves" (21)

"nutela" (22)

Hrvatska

"vegeta" (3)

"cedevita" (4)

"argeta" (5)

"jana" (14)

"kiki" (19)

"podravka juhe" (23)

"dukat jogurti" (24)

Srbija

"smoki" (7)

"jafa keks" (12)

"plazma" (18)

"medeno srce" (25)

Slovenija

"kokta" (8)

"paloma toaletni papir" (16)

Napomena: U zagradi je pozicija na listi 25 top brendova

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kapital