Bogaćenje po ''zakonu'': Ima li zelenaša među mikrokreditnim fondacijama?

03.09.2013. 13:20 / Izvor: Oslobođenje
Bogaćenje po ''zakonu'': Ima li zelenaša među mikrokreditnim fondacijama?

Ako uzmemo u obzir razvijenost bankarskog i mikrokreditnog sektora u Bosni i Hercegovini, građani koji žele pokrenuti privatni biznis, a nemaju dovoljno novca, najčešće se odlučuju na podizanje kredita kod jedne od banaka.

Ako uzmemo u obzir razvijenost bankarskog i mikrokreditnog sektora u Bosni i Hercegovini, građani koji žele pokrenuti privatni biznis, a nemaju dovoljno novca, najčešće se odlučuju na podizanje kredita kod jedne od banaka.

Izmicanje kontroli

Iako banke obično nude najpovoljniju kamatnu stopu uz dosta rigorozne uslove za dobijanje kredita, kada građanin-klijent iz nekog razloga nije u stanju bankama vratiti kredit (propast biznisa, gubitak posla i sl), nastaju problemi, a obično se odlučuje na novi kredit, ali ovaj put u mikrokreditnim fondacijama (MKF). 

One ne traže rigorozne uslove kao preduslov za podizanje kredita, već upravo suprotno, ali začkoljica je u tome da traže do tri puta veću kamatnu stopu u odnosu na banke. Kamatna stopa kod MKF-a je oko 20 posto, pa se često među klijentima čuje da ih nazivaju i lihvarskim organizacijama.

Klijent, kako bi platio rate kredita kod banke ili MKF, posuđuje novac iz svih mogućih izvora, a s obzirom na to da su kamate na kreditne plasmane naročito kod MKF jako visoke, unesrećeni klijent se već nalazi u fazi da mu sve polako izmiče kontroli ili preciznije - njegovim finansijskim mogućnostima.

Znaju li u šta se upuštaju?

Zlatko Barš, direktor Agencije za bankarstvo FBiH, kaže za Oslobođenje da su česti prigovori građana na rigorozne mjere koje poduzimaju MKF-ovi ukoliko se novac ne uplaćuje, te napominje da su građani trebali znati u šta se upuštaju.

„Imamo odluku o načinu prigovora klijenta na rad i banaka i mikrokreditnih fondacija. Način je da se prvo obrati instituciji kod koje je klijent, te ukoliko ne bude zadovoljan odgovorom, onda se treba obratiti nama, a mi poduzimamo dalje mjere prema toj instituciji. I naravno, zavisno od situacije i naše nadležnosti, reagujemo“, ističe Barš.

On napominje da ima klijenata koji imaju nerealne prigovore. Recimo, ugovore nešto sa bankom ili MKF-ovima i kasnije shvate da im se to ne sviđa, ili jednostavno nisu u mogućnosti da odgovore na postavljene uvjete.

„Mi kao agencija se ne možemo miješati između ugovora banaka, MKF-ova i klijenata. Tu samo može sud reagovati“, dodaje direktor Agencije za bankarstvo FBiH.

Prema iskazima klijenata, pojedini MKF-ovi su znali vršiti nevjerovatne pritiske kako na samog klijenta, tako i na njegovu porodicu, a nije nepoznanica da su se dešavala, usljed konstantnih pritisaka i prijetnji, samoubistva.

Klijenti tvrde da se u javnosti pokušava stvoriti privid da pojedini MKF-ovi rade po zakonu, a zapravo se radi o prikrivenom zelenaštvu ili lihvarenju. U prevodu: dobijete novac, ali vratite troduple kamate. I to uz prijetnje.

Ekspresno rješavanje na sudu

Iz Agencije za bankarstvo FBiH napominju da ni banke ni mikrokreditne fondacije nisu humanitarne organizacije, a da klijenti trebaju biti svjesni šta potpisuju.

Tako početni dogovori između klijenta i MKF-a, nakon što se počnu pojavljivati pomenuti problemi: nevraćanje kamate, prijetnje i pritisci, obično završe na sudu.

Ono što je posebno interesantno jeste da se ovi predmeti na Općinskom sudu u Sarajevu rješavaju ekspresno, a cijela situacija postaje sumnjiva uzme li se u obzir činjenica da neki i mnogo važniji predmeti znaju mjesecima čekati na rješavanje.

Klijenti se sa razlogom pitaju: kako to da se toliko predmeta vodi i otvara, a prednost i hitno rješavanje se daje predmetu u kojem se spominje samo jedan obični kredit.

„Želimo znati da li je riječ o jednom velikom talu između uposlenika Suda i mikrokreditnih fondacija“, pita se nekadašnji klijent jednog MKF-a.

Odgovore na ova pitanja očekujemo od ovlaštenih lica iz Općinskog suda u Sarajevu, nakon što zaprime naš zahtjev o pristupu informacijama.

Direktor MKF Sunrise: Ne koristimo metode lihvara

Kreditni službenici imaju obavezu da u slučaju kašnjenja kontaktiraju klijenta i sve jemce.

„Prije podnošenja tužbe, MKF je dužan poslati opomenu pred tužbu korisniku kredita i jemcima. U slučaju kada su korisnik kredita i jemci za obezbjeđenje kredita izdali zasebne vlastite mjenice, MKF može u skladu sa Zakonom o izvršnom postupku na osnovu mjenice kao vjerodostojne isprave pokrenuti odvojene izvršne sudske postupke protiv korisnika kredita i jemaca“, ističe Zoran Dučić, direktor MKF Sunrise, te naglašava da je prema Zakonu o izvršnom postupku propisano da sud o ovakvim prijedlozima za izvršenje odlučuje u roku od osam dana od dana prijema.

Iz toga proizlazi, naglašava Dučić, da se ne radi o nezakonitim radnjama. On smatra da je, prema tome, suvišno komentarisati konstataciju da se na taj način tuženi dovode pred svršen čin, te su dužni potpisati nove ugovore što su metode lihvara i zelenaša.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kapital