(E Magazin) Misije i vizije domaćih i svetskih kompanija na teritoriji Srbije

20.04.2007. 14:44 / Izvor: e Magazin
(E Magazin) Misije i vizije domaćih i svetskih kompanija na teritoriji Srbije

TAKO TO RADE VELIKI


Slomiti Adidas, uništiti Yamahu! Ovo su misije kompanije Nike odnosno Honda. Dok vizija inspiriše, misija je ono što želimo da bude. Kakvu misiju, a kakvu viziju imaju velike kompanije ili njihova predstavništva u Srbiji?


Svetski IT gigant

Jedan od najpoznatijih informatičkih giganata, kompanija IBM (International Business Machines), broji preko 350.000 zaposlenih i ostvaruje godišnji prihod od preko 90 milijardi na globalnom nivou. Njeno predstavništvo u Srbiji otvoreno je 2001, a od početka ove godine IBM posluje kao lokalna kompanija koja ima četrdesetak zaposlenih, na čelu sa Milošem Đurkovićem, generalnim direktorom.

„IBM je vodeća po prometu i najstarija IT kompanija na svetu. Na našem tržištu je još uvek prepoznatljiva kao proizvođač hardvera, iako po produkciji softvera zauzimamo drugo mesto na svetu. Osim toga imamo razvijene servise-tehnološke i konsultantske usluge koje pružamo našim korisnicima, a koje čine preko 50 odsto našeg prihoda na globalnom nivou. Sadašnji fokus kompanije je upravo na servisima i naša misija u poslednjih 15 i više godina je transformisanje IBM-a u kompaniju orijentisanu na pružanje usluga. To je prodaja znanja, koja ne zavisi isključivo od prodaje proizvoda“, kaže Đurković za e magazin.


Miloš Đurković

Kako dalje navodi, misija je i da se ojača IBM Srbija, koji je trenutno dobro pozicioniran na hardverskom tržištu, a jačanje je osetno i u sektoru softvera. Želja im je da podignu tehničko-tehnološke i konsultantske servise na viši nivo u Srbiji, da postanu jedan od najozbiljnijih SAP implementatora, kao i da pojačaju konsultantske usluge u finansijskom sektoru. Ujedno, cilj je i pojačanje prisustva u Vladi, a na vrhu liste prioriteta je podrška konceptu e-governmenta. Đurković veruje da IBM jedini može da objedini sve konkurente pod svojom kapom i ponudi rešenja i metodologiju Vladi.

„Naša vizija je da podignemo jaku kompaniju u Srbiji fokusiranu na servise, da malo više penetriramo sa našim softverom na tržištu jer ga u određenim segmentima smatramo nezamenjivim“, dodaje direktor IBM Srbija.


Platforma za uspeh

Neophodan uslov za uspeh svake kompanije je precizno definisana i usvojena misija i vizija. Naravno, ukoliko to nije samo tekst na papiru. Misija i vizija predstavljaju platformu za građenje uspeha kompanije samo ako ih je usvojio menadžment i ako ih je na pravi način preneo na sve zaposlene u kompaniji. Takve firme karakteriše stabilnost i relativno mala fluktuacija kadrova.

„Vizija Granda je da bude vodeća kompanija u prehrambenoj industriji, da se regionalno integriše i afirmiše, što smo u velikoj meri i ostvarili“, počinje priču o misiji i viziji kompanije Slobodan Vučićević, osnivač i generalni direktor „Grand kafe“, predsednik UO „Soko Štark“ i izvršni direktor grupe „Droga Kolinska“ za Jugoistočnu Evropu.

Namera osnivača kompanije „Grand kafa“ bila je da postave jasne ciljeve kojima će svi zaposleni da streme i da trasiraju put ka njihovom ostvarenju. Rukovodstvo kompanije smatra da su na taj način izbegli strah i nesigurnost do kojih obično dolazi kada ljudi ne znaju koje su posledice njijhovog rada i kuda to vodi. Nasuprot tome, po rečima Vučićevića, sa jasno definisanom misijom i vizijom ljudi su sigurniji, i što je najvažnije znaju šta se od njih očekuje. Sa jasno postavljenim smernicama i ciljevima ljudi se okupljaju oko kompanijskih vrednosti, usvajaju ih i postaju deo tima. Veoma je važno da zaposleni razumeju misiju i viziju, da osećaju da aktivno učestvuju u stvaranju i razvoju kompanije. Osećaj pripadnosti, osećaj da sistem uvažava vrednost svakog pojedinca i da svako ponaosob učestvuje u misiji kompanije od ključne je važnosti za motivaciju zaposlenih. Kompanija koja želi da napreduje, da implementira svetsku tehnologiju i trendove, da čuva i dalje razvija vrednosti stvorene tokom godina poslovanja, to može da uspe samc ako ima motivisane ljude koji dele iste kompanijske vrednosti.


Koja ste liga?

„Sportskim rečnikom govoreći, kroz definisanje vizije sami smo sebi definisali cilj ka kojem trčimo, ligu u kojoj igramo i medalje koje želimo kao dokaz dostizanja tog cilja. Određivanjem misije objasnili smo sebi i na koji način nameravamo da dođemo do pobede u onome čime se bavimo", ističe Damir Dedić, generalni direktor kompanije KimTec.

On za e magazin kaže da je misija cele MSan grupe, samim tim i KimTeca pružanje maksimalne podrške partnerima i optimizacija procesa u lancu distribucije kako bi se pomoglo u stvaranju konkurentske prednosti na tržištu. Ova kompanija misiju ostvaruje preuzimajući na sebe sve procese distributera čime partneru ostavljaju prostor da se fokusira na prodaju. Za njih je određivanje misije od strateške važnosti za kompaniju i zaposlene, a zadatak određivanja je jedna od najviših odgovornosti celog menadžmenta. Sprovođenje misije u ovoj firmi zadatak je svakog zaposlenog u svakoj situaciji. „Svaka odluka i potez su povezani sa misijom zahvaljujući tome što zaposlenima pomažemo, što ih nagrađujemo i motivišemo za to što misiju doživljavaju kao svoju. Mi u tome vidimo poštovanje vrednosti jedne kompanije. Određivanjem te vrednosti u šta su uključeni svi zaposleni, odredili smo i način ponašanja, način da misija ostvari svoj cilj“, jasan je Dedić.


Damir Dedić

Za osmišljavanje vizije, misije, ciljeva i strategije potrebno je vreme, znanje i strpljiv i uporan rad na implementaciji. Iz dobro postavljene misije i vizije rađaju se lideri čije se kompanije pozicioniraju u vrhu svetskih lista uspešnosti po kriterijumima rasta i razvoja. Margaret Tačer, Čelična Ledi je jednom prilikom izjavila: „Ako moraš da kažeš da si dama, onda nisi dama“. Tako je i sa liderom. U našim uslovima mnogima su usta puna liderstva, a rezultat je milion nezaposlenih i to je u najkraćem osnovna razlika izmedu „nas“ i „njih“. Ali, to je već stara priča o Englezu i Srbinu i različitom izgledu travnjaka ispred njihovih kuća...


Identitet kompanije

Shvatanje pojmova misije i vizije u internacionalnoj kompaniji u doba globalizacije u velikoj meri se oslanja na osećaj pripadnosti zaposlenih.

„Zaposleni su naša investicija. Cilj nam je da kompaniju proširimo u više segmenata uz mogućnost otvaranja servisnih centara u Srbiji. Jako je bitno da zaposleni u kompaniji vide da postoji jasan cilj i jasna vizija razvoja u budućnosti. IBM ne treba da liči na domaću firmu nego da prihvati internacionalnu strukturu i da primer ostalim domaćim kompanijama, jer ovo je vreme globalizacije. Za zaposlene je jako bitno da osete pripadnost jednom velikom sistemu gde postoji misija i vizija i koji ima identitet, prepoznavanje kompanije i poverenje“, objašnajava Miloš Đurković, generalni direktor IBM-a za Srbiju.



Slobodan Vučićević

Sedam osnovnih principa

Kako kaže Slobodan Vučićević, pri osnivanju kompanije „Grand Prom“ definisano je sedam osnovnih principa kojima su se svih ovih godina rukovodili: samo najviši kvalitet proizvoda i usluga, poštovanje najviših standarda nabavke, prerade i distribucije Grand kafe, uvek najbolji ljudi i vrhunska tehnologija, zadovoljstvo kupaca pre svega i iznad svega, visoki korporativni standardi u odnosu prema zaposlenima, saradnicima, poslovnim partnerima, dobavljačima i kupcima, aktivna i odgovorna društvena uloga uz poštovanje svih zakonskih propisa i poslovnih, etičkih, moralnih, ekoloških, estetskih i tehnoloških kodeksa i načela i briga prema zaposlenima i jačanje lojalnosti, profesionalnih i ličnih vrednosti.

„Kompanija visoko ceni i neguje: poštenje, iskrenost, integritet, posvećenost poslu i klijentima, poverenje, hrabrost da se preuzme rizik, odgovornost, timski rad i profesionalizam“, dodaje.



Piše: Ivana Ristić
i.ristic@emagazin.co.yu

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kapital