Kopije auto-dijelova jeftinije do 10 puta

24.02.2012. 09:37 / Izvor: Nezavisne novine
Kopije auto-dijelova jeftinije do 10 puta

U BiH je omasovljena prodaja auto-dijelova kojima nisu poznati porijeklo ni kvalitet, iako se njihovom primjenom rizikuju životi učesnika u saobraćaju.

Tvrde to stručnjaci iz oblasti saobraćaja, koji kažu da takvi elementi koštaju do deset puta manje od originalnih, a vlasnici ih u svoje četvorotočkaše ugrađuju upravo zbog niskih cijena.

"Prosječnom vozaču bitan je samo oblik dijela koji mu treba, a malo ih pažnju obraća na rizik koji neki elemenat za vozilo donosi. Zbog tih neoriginalnih dijelova, proizvedenih ko zna gdje, BiH trpi ogromnu ekonomsku štetu. Oni su sa bezbjednosnog aspekta vrlo opasni, jer su neispitani, pa zbog njih dolazi i do saobraćajnih nesreća", ističe Ševal Kovačević, diplomirani inženjer saobraćaja i ovlašteni sudski vještak za saobraćaj BiH.

Milenko Jaćimović, predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja Banjaluka, objašnjava da kopije auto-dijelova nisu izrađene od materijala koji ispunjavaju osnovne zadatke za koje su namijenjeni.

"I po deset puta su jeftiniji. Imamo, na primjer, podatke da kočioni cilindar za golf dva košta osam KM, a u ovlaštenom servisu je 80 KM. Pločice za kočenje `na divlje` su 15, a u servisu 60. Zglob za točak, koji je vrlo značajan, košta 40, a u ovlaštenim servisima 160 KM. Uvoze se iz Kine bukvalno u kontejnerima i često nemaju deklaraciju. To su neke stvari koje se moraju uzeti u obzir zbog bezbjednosti", naglašava Jaćimović.

Semir Selimović, diplomirani inženjer mašinstva i stručni saradnik za motore i motorna vozila u Institutu za privredni inženjering Zenica (stručnoj instituciji za nadzor rada stanica tehničkog pregleda u FBiH), naglašava da je problem u tome što vlasnici često kupuju dio kojem se ne zna ni proizvođač.

"Većina vozača, kada nabavlja dijelove, ne traži savjete već gleda da prođe što jeftinije", ističe Selimović.

I Drago Talijan, direktor Centra za motorna vozila iz Banjaluke, koji je na čelu konzorcijuma za proces homologacije u BiH, kaže da nije rijedak slučaj da je nekim dijelovima nepoznat proizvođač, a na kupcima je da odluče da li će kupiti jeftinije ili skuplje.

Vladimir Rakonjac, šef postprodaje u kompaniji "Verano motors" iz Banjaluke, ovlaštenog koncesionara "Peugeota", ističe da nisu rijetki slučajevi da im u servis vozači dovezu vozilo na kojem su ugrađeni neoriginalni dijelovi.

"Takvi dijelovi su nepouzdani, nepoznato im je porijeklo, pa su jeftiniji nekoliko puta nego originalni. Savjetujemo vozače da ne kupuju neoriginalne dijelove, a posebno kad je riječ o kočnicama, jer ih to dovodi u opasnost", naglašava Rakonjac.

Vozači koji u svojim garažama imaju automobil star i više od 20 godina ističu da im je neisplativo popavku izvršiti originalnim dijelovima.

"Šta treba, da ja u moj golf, koji vrijedi 1.500 maraka, ugradim dio koji košta 100 KM? Nemam ja novca da ga tek tako trošim", kaže jedan vozač iz Banjaluke.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kapital