Procedure i uslovi: Evo kako do moratorija na otplatu kredita

Kapital / BANKARSTVO

Procedure i uslovi: Evo kako do moratorija na otplatu kredita

20.04.2020. 12:15 / Izvor: Akta.ba

Agencija za bankarstvo FBiH nedavno je obavijestila javnost i građane da je uveden moratorij i slične olakšice na otplatu kredita svim građanima kojima je smanjena kreditna sposobnost, a koja je došla kao posljedica negativnih efekata proglašenog stanja nesreće u Federaciji BiH.

Ovom odlukom svi građani i pravne osobe koji su pogođeni izravno ili neizravno negativnim efektima koronavirusa imaju pravo tražiti od svojih banaka moratorij od 90 dana, što je razdoblje u kojem miruje otplata kao i obračun kamata, a potom s bankom mogu dogovarati i druge mjere.

Većina banaka je odmah pripremila procedure za jednostavnu i sigurnu komunikaciju s klijentima.

Kako su za Akta.ba kazali olakšice za otplatu kredita trenutno najviše traže fizička lica.

Addiko Bank dd Sarajevo je do petka 17.aprila  zaprimila 1.320 zahtjeva a Raiffeisen banka nešto više od 5.700 zahtjeva.

Po zadnjem podatku Agencije za bankarstvo FBiH moratorijum na otplatu kredita do 17. aprila zatražilo je 13,5 posto klijenata banaka, odnosno 23.751, od kojih su 90 posto fizička, a 10 posto pravna lica,

Banke kažu da zahtjevi klijenata kontinuirano pristižu i obrađuju se u prioritetnom postupku.

Iz Addiko Bank dd Sarajevo su kazali da među primljenim zahtjevima je preko 90 posto zahtjeva fizičkih lica, te oko 10 posto zahtjeva pravnih lica. Kažu da se radi o licima koja su pogođena krizom, kojima je umanjena ili ugrožena kreditna sposobnost usljed smanjenja ili izostanka prihoda.

U Sberbank BH su nam kazali da kod fizičkih lica olakšice primjenjuju na sve one kojima je otkazan ugovor o radu, ili su na neplaćenom odsustvu, ili su im značajno smanjeni redovni mjesečni prihodi na pojedinačnom nivou ili na nivou domaćinstva.

"Kad je riječ o pravnim licima, Banka je pripremila program sveobuhvatnih mjera, od mogućnosti uvođenja moratorija u trajanju do 90 dana, zatim uvođenja grace perioda ili produženja roka otplate do odobravanja dodatnih sredstva za potrebe finansiranja tekuće likvidnosti. Istovremeno, Banka samoincijativno razmatra i kontaktira klijente koji bi mogli biti potencijalno ugroženi. Banka je u potpunosti spremna da odgovori na svaki zahtjev bez obzira da li on došao direktno od strane klijenta ili je Banka samoinicijativno pristupila klijentu", kazali su iz Sberbank BH.

JEDNOSTAVNA PROCEDURA

Pitali smo ih kakva je procedura koju su lica dužna ispoštovati kako bi predali svoje zahtjeve za odgodu plaćanje kredita.

"Procedura je veoma jednostavna. Klijenti se samostalno javljaju banci i iskažu interes za moratorij. Što se tiče fizičkih lica, ukoliko primaju platu preko naše banke, te im je plata smanjena, ne dostavljaju dodatnu dokumentaciju jer banka već ima informacije. Ukoliko ne primaju platu preko naše banke, onda nam dostavljeju u elektronskom obliku potvrdu poslodavca o umanjenju primanja. Lica koja su ostala bez posla šalju nam rješenje o otkazu ili prijavu na Zavod za zapošljavanje.  Pravna lica obično kontaktiraju službenika koji je zadužen za njihovo poslovanje i s njim definišu potrebnu dokumentaciju, zavisno od situacije u kojoj se nalaze", kažu iz Addiko Bank.

Zainteresovni klijenti koji koriste usluge Sberbank BH trebaju da popune zahtjev dostupan na internet stranici banke, navedu razlog zbog kojeg je kreditna sposobnost smanjena, te prilože bilo koji dokument koji to dokazuje.

Kažu da se svim klijentima koji imaju pravo na moratorij odgađa otplata na period od tri mjeseca uz mogućnost prolongacije u zavisnosti od razvoja daljnjih okolnosti.

Iz Raiffeisen banke kažu da nakon što klijent u Zahtjevu, koji je dostupan na web stranici Banke, navede razlog zbog kojeg je njegova kreditna sposobnost pogoršana, Banka razmatra Zahtjev i odlučuje o modalitetu koji je najprimjereniji za rješavanje novonastale situacij. Ukoliko je Zahtjev pozitivno riješen, Banka dostavlja klijentu ponudu putem e-mail, SMS ili Viber poruke.

Klijent se o ponudi treba izjasniti popunjavanjem forme za prihvatanje Zahtjeva koja je dostupna na web stranici Banke, a potom Banka klijentu odlaže plaćanje obaveza po glavnici i kamati do ukidanja proglašenja stanja "Prirodne ili druge nesreće na teritoriji Bosne i Hercegovine“.

"Po isteku Privremenog moratorija, Banka vrši kreditnu analizu na osnovu dokumentacije koju je klijent dostavio (u ovom slučaju to može biti ili Odluka o raskidu Ugovora o radu, ili dokument koji dokazuje da su primanja umanjena) te utvrđuje primjeren konačni modalitet odnosno olakšice", kazali su iz Raiffeisen banke.

ODGODA DOBRA I ZA BANKU I ZA KLIJENTA

Moratorij na odgodu plaćanja privremena je mjera odgode plaćanja kreditnih obaveza propisana odlukom nadležnih bankarskih Agencija.

Banke će na na period od tri mjeseca odgoditi naplatu obaveza klijenta koji su direktno ili indirektno pogođeni vanrednim okolnostima izazvanim virusnim oboljenjem „COVID-19“ za koji kažu da je jednako pogodan i za banke i za klijente.

U ovom period banke neće zaračunava zateznu kamatu, niti će moratorij uticati na kreditni rejting klijenta,.

"Nakon isteka moratorija,  kao privremene mjere, banka i klijent će tražiti rješenje u jednoj od posebnih mjera definisanim od strane regulatornih agencija, u kojima će klijent i dalje biti zaštićen u smislu kamatne stope i drugih eventualnih troškova", kažu iz Addiko bank Sarajevo.

Situacija jasno pokazuje da pojedinci i kompanije diljem svijeta nisu izuzeti od uticaja aktuelne pandemije.

Iz Raiffeisen banke kažu da imaju plan za djelovanje u ovakvim situacijama te da njihova likvidnost i stabilnost nisu ugrožene a poslovanje se odvija u kontinuitetu. Kažu da ulažu maksimalne napore kako bi bili na raspolaganju svojim klijentima te im pružili sve potrebne usluge i olakšali prevazilaženje trenutnog stanja.

I.R.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Ostale vijesti iz rubrike

Kapital