Ako tražite naivne budale – dobit ćete samo lukave pametnjakoviće

18.01.2019. 13:59 / Piše: Damir Delić Đuljić za Akta.ba
Ako tražite naivne budale – dobit ćete samo lukave pametnjakoviće

Fali ljudi, postaje sve jasnije. Kako je moguće da ih nedostaje, ostaje nejasno. 

Kriza radne snage trese region već godinama, a groznica ide u pravcu tržišta koje će dokazati elementarni zakon tržišta: ljudi su ključ svakog tržišta. Kao iz kakvih zapuštenih pećina, izlaze nam oglasi kompanija koje tragaju za vozačima, zavarivačima, računovođama, prodavcima, marketingašima, dizajnerima ali i kvalitetnim ljudima drugih profila. Fali ljudi, postaje sve jasnije. Kako je moguće da ih nedostaje, ostaje nejasno. 

 

Šizofrenija se zapravo razvijala u pet koraka:

 

  1. Svi samo traže dobro odgojene, korektne i poštene ljude, poštovanju sklone. Sa previše primjera u kojima nije bilo namjere da poslodavčevo poštovanje bude uzvraćeno jer ponuda i potražnja je išla prema zaključku da uposlenici moraju poštovati više, jer je njihov izbor manji. 

No, kako je vrijeme odmicalo, i kako je organizaciona klima opstajala uglavnom na strahopoštovanju, tako su ovi što su samo trebali biti poštovani bili inovativniji i tragali za novim rješenjima. Neki su ih pronašli, a neki prihvatili ponuđenu klimu igrajući utakmicu – ko će dati manje.

  1. A kada se uđe u utakmicu ko će dati manje– e tu već redovno više gubi poslodavac. Kako gubi, tako i ljude mijenja, a ugled stavlja na kocku. I ulazimo u treću fazu.
  2. U trećoj fazi se firmi i ne približava niko ko takvoj organizacionoj klimi nije sklon. Šetači-preletači nisu velika referenca za poslovni razvoj. Ali oni su realnost. „Idi, ako negdje ima bolje“, reći će poslodavac. Ulazi se u jednu stagnativnu priču, uz obaveznu novogodišnju zabavu, kao krik sistema nagrađivanja koji se tako osvježava. Svake godine, dvadeset i nekog decembra. 
  3. Stagnativne organizacije mogu imati i izvrsne poslovne rezultate, ali vrlo privremenog karaktera. Svježa krv proizlazi iz organizacione klime, a ne iz krvarenja. U ovoj fazi treba samo dobro ćutati, novi mjesec je svakako blizu. 
  4. E onda ide revolucija: oglas! Plaćen, često. Ne bilo gdje nego na onim najčitanijim stranicama. I stotinu prijava od kojih ni jedna ne uliva povjerenje. Zašto bi i ulivala? 

Ne može povjerenje iznići iz netačnih navoda. A istina je bila da je onda kada je sve bilo u redu – poslodavac, veliki mag, tražio samo: naivne budale. I tražeći nekorektno, dobio da mu ostanu samo lukavi pametnjakovići. A jedino gore od naivne budale je lukav pametnjaković!

 Sve ovo može mnogo jednostavnije, uz elementarno poštovanje. Pet je kriterija za elementarni sistem nagrađivanja sa kojim nećete izgubiti poštovanje „najznačajnijeg resursa na tržištu“: 

  • ljudi moraju imati konkurentnu platu koja je stimulativna u odnosu na njihovo iskustvo, nivo obrazovanja i branšu u kojoj poslujete.
  • napredak ljudi mora biti praćen, i – nagrađivan. 
  • sistem nagrađivanja ne smije imati nekorektne iznimke.
  • ljudi moraju znati šta je njihov posao, a šta vanredni, dobrovoljni i drugačije plaćeni doprinos. 
  • zaposleni moraju imati tretman koji stimuliše i dodatno nagrađuje njihov dobri odgoj, korektnost i lojalnost. 

Bez toga, organizaciona klima poprima feudalni ili robovlasnički karakter, a firma završava u prepisanim oglasima koji svojom hladnoćom, pričom pa i formom, pa i redoslijedom događaja koji dovode do njih neodoljivo podsjećaju na smrtovnice. 

Damir Delić Đuljić   

Damir Delić Đuljić je specijalista za istraživanja, konsultant i autor više od 100 kolumni iz oblasti marketinga, odnosa s javnošću, menadžmenta i porodičnih firmi. Sarađuje sa konsultantskim kućama Targer Engineering & Consulting i CITT. 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kolumna