al
Multipraktik menadžer

Kolumna

Multipraktik menadžer

16.05.2018. 14:11 / Piše:

Multipraktik menadžer je visokoobrazovani uposlenik, sa prednošću završene poslovne škole, odličnim poznavanjem engleskog i prednošću drugog stranog jezika, sa validnom vozačkom dozvolom B kategorije i spremnošću na putovanja, i ugovorom o djelu koji nema veze sa onim što multipraktik menadžer radi. Poput modernih kuhinjskih uređaja, on sjecka, renda, cijedi i ljušti, i na razne načine obrađuje tuđe projektne zadatke, dopunjuje, prevodi, prodaje ali ne do kraja, rješava marketinške nedoumice ali ne do kraja, može biti konstruktivan ideas generalist, općenito, dio je tima za nešto, sa mogućnošću da naredne godine bude dio drugog ili petog tima za nešto.

Multipraktik menadžer je najčešće oglašavana i tražena pozicija na tržištima jugoistočne Evrope, najčešće mijenjano i uvijek zamjenjivo radno mjesto, i općenito – dio zablude o neprevodivim engleskim nazivima za radna mjesta. Takvo li je došlo vrijeme, radno mjesto prodavača roba široke potrošnje je sales manager ili sales consultant.

Može se to prevesti na naše jezike, ali na engleskom djeluje mističnije i ozbiljnije. Suština je, dakako, gruba, ružna, i sasvim malo i strašna.

Gdje god da se nalazite, kakav god poslovni skup ili ručak pohodite, jasna je slika vlasnika kompanija i upravljača kapitala: oni su nezadovoljni ponudom radne snage na tržištu rada. Ta slika prebacuje odgovornost na nekoga ko im je trebao napraviti ljude, ili bar pripremiti ljude za ulazak u njihove poslovne sisteme. Ima izuzetaka i vrijednih i dobro strukturiranih kompanija, ali mahom, ti sistemi su nešto što i njih davi i i njima stvara poteškoće, pa je logika nerazumijevanja dolazećih kadrova naizgled vrlo jasna. Niko neće priznati jasan slijed završenog obrazovanja (šta je tu sad završeno? Tema za drugu kolumnu), ulaska u pripravnički improvizovani sistem i potpunog nasukavanja na realnost, a onda bijesnog traganja za smislom u okruženjima haosa i problema. Vlasnik mladog čovjeka u šest mjeseci provede kroz šest funkcionalnih oblasti, i onda mu treba biti jasno kako stvari funkcionišu. Ni vlasniku, često, nije baš najjasnije.  On to zapravo zna, ali ne umije prepričati.

Ako nemate sistem, onda ste pola firma, a pola amatersko pozorište

2014. godine sam radio istraživanje na temu uticaja strateškog planiranja na efekte poslovanja malih i srednjih preduzeća u Bosni i Hercegovini. Vlasnici 102 mala i srednja preduzeća su mahom tvrdili da kreiraju i slijede strateške planove, te da imaju organizacionu strukturu i sistem koji funkcioniše po takvom principu da su radna mjesta „prilično jasno“ definisana, i da se nadležnosti ažuriraju u skladu sa polugodišnjim ili godišnjim ažuriranim planovima.

Zvuči dobro, jer je istraživanje rađeno samo na nivou vlasnika kompanija. Njima je, dakako, jasno. Nejasno je da li je jasno njihovim prvim saradnicima. Razmislite, upućujem na razmišljanje. Ko bi, i kako, mogao u testnom 3-mjesečnom periodu razumjeti sistem baziran na improvizacijama, koji je preživio 15-godišnje strateške planove vlasnika koji o detaljima nisu pričali ni u malim noćnim razgovorima na jastuku? Neko bi mogao, neko je, je li, razumio.

Je li razumio, ili je odglumio? I do kad će glumiti? Da li je u pitanju dobar kandidat za posao ili dobar kandidat za amatersko pozorište?

Zahtjevi - multipraktični

                  Multipraktični zahtjevi predstavljaju svakodnevno ažuriranu listu dodatnih izazova za čovjeka koji je sposoban i inteligentan, radi i – svijetle mu oči. „Može, može“, odgovara prije nego što je uputstvo završeno. No, pitanje je roka trajanja. Realnost tržišta i svijeta u kojem živimo je takva da rukometni klubovi imaju specijaliste za odbranu i napad, fudbalski klubovi imaju specijaliste za određenu liniju odbrane, i firme ne mogu imati specijaliste za sve faze igre.

Od očekivanja, zahtjeva, poslovne atmosfere i rezultata zavisi ukupan poslovni i ljudski odnos u jednoj organizaciji. Ako su očekivanja da je poslodavac angažovao multipraktik 7/1, a dogovorio je 3/1, vrlo je izvjesno da će u poslovnoj atmosferi preduzetničkog haosa rezultat biti 1/3 plus 1/3 plus 1/3. Bilo je nedovoljno? Tražimo novog multipraktika.  

Uvođenje u posao – škola proplivavanja

Nakon uzbudljivog procesa selekcije nosem, ulazimo u fazu guranja u bazen, i čekanja olimpijskog pobjednika. Vjerni je simbol takvog plivanja Erik Musambani, avangardni olimpijski učesnik iz Ekvatorijalne Gvineje. 

Ima izuzetaka, ali vrsni plivači nisu dostupni na tržištu i bit će vam neugodno da ih kontaktirate za menadžerske usluge. Oni već menadžerišu, najčešće sa vlasničke pozicije.

Karakter povjerenja – jogurt povjerenje 

                  Konačno, povjerenje čiji je rok trajanja poput roka trajanja jogurta prži na sve strane. Ukoliko je sistem haotičan a zahtjevi multipraktični, a vaš Musambani nikako da nauči okret u bazenu, Musambani je najmanji problem. Njega ćete se lako riješiti, svojih navika mnogo teže. Neko je posvetio život analizi timskog rada, kreiranju radnih mjesta i sistema uvođenja novozaposlenih u posao, i lakše je učiti iz tuđih nego iz svojih grešaka.

Tržište je nemilosrdno, tvrde na konferencijama i poslovnim sastancima, obaveza prilagođavanja također. Ozbiljne organizacije će razumjeti, i posvetiti vrijeme jednom od najosjetljivijih unutarnjih segmenta poslovanja: uvođenju novozaposlenih u posao.

Štete

Štete su finansijske, vremenske i reputacijske. Kombinacija koja je teško nadoknadiva.

Stoga, kada sljedeći puta odlučite pisati konkurs za posao, obavezno razmisliti:

  • koga tražite i šta želite od njega?
  • kome se aplikanti obraćaju?
  • koliko su multipraktični zahtjevi realni?
  • koliko ćete vremena provesti na uvođenju novih ljudi u posao i čiji će to biti zadatak?
  • koliko će to koštati?
  • koliki je realan i obostrano koristan rok povjerenja?

Jeste, tržište rada je uistinu siromašno, no, ko je sve odgovoran za sliku koja je takva?

Ko sebi pomaže, Bog mu pripomaže.  

Damir Delić Đuljić

Damir Delić Đuljić je specijalista za istraživanja, konsultant i autor više od 100 kolumni iz oblasti marketinga, odnosa s javnošću, menadžmenta i porodičnih firmi. Vodio je brojna istraživanja u oblasti menadžmenta i porodičnih firmi, a radi u konsultantskoj kući Targer Engineering & Consulting. 

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Ostale vijesti iz rubrike

Kolumna