Sarajevo, prijestolnica i deponija rabljenih vozila u javnom prometu

26.07.2019. 09:44 / Piše: Tomislav Grizelj za Akta.ba
Sarajevo, prijestolnica i deponija rabljenih vozila u javnom prometu

Za prevoz od donatora do Kantona Sarajevo uložena su značajna sredstva za prevoz tog otpada i treba opravdati službena putovanja, dnevnice, avionske karte, hotelski smještaj.

Povod za komentar, jučer objavljen tender na portalu javnih nabavki, - Nabavka 10 (deset) rabljenih zglobnih autobusa na pogon LPG KJKP GRAS d.o.o. Sarajevo (važi do 12.08.2019 14:00), iako je bilo, od trenutno vladajućih izjava najavljeno da Kanton Sarajevo neće dozvoliti više nabavku polovnih vozila za GRAS, dobro uhodana praksa se nastavlja, samo je upitno tko će sad utvrditi stvarnu vrijednost, tehničku ispravnost  i ponovno uzeti proviziju.

Naše političke vladajuće  strukture u poslijeratnom periodu hodaju po svijetu i traže  pomoć za građane Kantona Sarajevo,  pa tako dobijemo otpisane tramvaje stare više dvadesetina godina  kao donaciju iz Holandije i Austrije, autobuse iz Turske, a kupe se polovni trolebusi na CNG iz Srebrenika. Stvorili smo od Kantona Sarajevo najveći otpad i groblje isluženih javnih komunalnih prometnih sredstava koja  možete vidjeti na više lokacija u krugu GRAS-a. Nitko od odgovornih ne misli na sigurnost građana  kad su u pitanju stara islužena prometna sredstva koja se stavljaju u javni saobraćaj Kantona Sarajevo. Treba to staviti u promet jer su to dobri tramvaji, autobusi, trolejbudsi,  služili su dvadeset  i više godina i bili u prometu do jučer u Holandiji, Austriji, Turskoj, i.t.d. Ako su dobri zašto ih oni ne koriste već se na taj način oslobađaju svog otpada za koji treba platiti svugdje u svijetu značajna sredstva za zbrinjavanje.

Za prevoz od donatora do Kantona Sarajevo uložena su značajna sredstva za prevoz tog otpada i treba opravdati službena putovanja, dnevnice, avionske karte, hotelski smještaj.

Što je sa održavanjem tih prometnih sredstava, gdje će se nabaviti ''orginalni rezervni dijelovi'' kad znamo da proizvođači 15 godina poslije proizvodnje i prodaje nemaju obvezu za isporuku rezervnih dijelovima.

Mi smo šampioni u iznalaženju ''rezervnih dijelova'' skidajući sa otpisanih i neispravnih autobusa, tramvaja, trolejbusa dijelove popravljajući  i stavljajući  ponovo u javni promet prometna sredstva.

K.J.K.P. GRAS može zagađivati i zimi i ljeti zrak, a time vodu i tlo jer oni su Kantonalno Javno Komunalno Poduzeće u vlasništvu Kantona Sarajevo (svih građana Kantona Sarajeva). Tko će zabraniti svom djetetu da se prestane neodgovorno ponašati i ugrožavati svoje susjede, komšije i civilizaciju.

Nema ekološke svijesti, političke volje i odgovornosti,  poslovne inicijative,  stručnog znanja u provođenju mjera zaštite zraka, a time i vode i tla u Kantonu Sarajevo.

Nabavljene su i instalirane  laboratorije za mjerenje zagađenosti zraka u Kantonu Sarajevu, kome su potrebni ti precizni laboratorijski izvještaji, katastar zagađivača kad se već 37 godina ne koristi prirodni gas u javnom saobraćaju što je bila i jedna od obveza prilikom izrade projekta Svjetske banke o zaštiti zraka (tada) u Gradu Sarajevu.

Zar smo stvarno toliko bogati da se zagađujemo i trujemo da bi se poslije liječili, prerano umirali i trošili novce na sanaciju narušenog zdravlja. Znamo li što je zdravstvena prevencija i ekološka odgovornost ? Pričamo o zagađivanju i trovanju od pušenja, dajemo pretpostavke o smrtnosti, ali samo pušača, a ne koristimo laboratorijske analiza zraka da bi znanstveno zajedno sa Medicinskim fakultetom Univerziteta Sarajevo (u vlasništvu Kantona Sarajevo)  napravi procjenu smrtnosti u Kantonu Sarajevo radi aerozagađenja. 

U prošlom stoljeću napravljena je o trošku Kantona Sarajevo sva potrebna dokumentacija za uvođenje prirodnog zemnog  gasa u K.J.K.P. GRAS za korištenje u autobusnom gradskom i

prigradskom saobraćaju. Zašto se stalo, jernema političke volje niti odgovornosti prema građanima Kantona Sarajevo koji su izglasali svoje najpodobnije predstavnike u zakonodavnu i izvršnu vlast.

Kanton Tuzla koji nema prirodni gas kao gorivo za potrebe javnog autobusnog saobraćaja, ali ima dobra volja,  ekološka odgovornost, svijest i ekonomski korektno sagledan aspekt da voze zemni gas trajlerima iz Kanton Sarajevo u Tuzlanski kanton kako bi ostvarili dva značajna benefita: ekološki manja emisija stakleničkih plinova  i ekonomski jer je prirodni gas jeftiniji resurs od nafte, ako se drukčije ne dogovore. 

Zar smo toliko ekološki neodgovorni  i ne želimo se preventivno štititi od ekocida koji nam uredno osigurava Kanton Sarajevo preko svojih K.J.K.P. koji svojim neodgovornim i nesavjesnim ponašanjem i radom ugrožavaju ?

Do kada će građani Kantona Sarajevo trpjeti i tolerirati, ekološki neodgovorno ponašanje svojih na izborima odabranih podobnih kadrova skupa sa njihovim poslušnicima, namještenicima u ekocidu ?

Pitanje za građane Kantona Sarajevo, zar naš život i naše djece i ostalih ušesnika u prometu Kantona Sarajevo stvarno mizirija  kad nam odgovorni od Saobraćajnog fakulteta Sarajevom,  policije koja vodi brigu o sigurnosti u prometu do roditelja  koji su svaki dan sviedoci o prometnim nesrećama u kojima stradaju naj draža mladost radi korištenja isluženih  vozilaza javni prevoz.

Još veći nonsens je izgradnja punionice CNG-a u krugu Sarajevogas-a u Butilima 15 km u jednom pravcu i 15 km u povratku do centa grada.

Dobra maketing priča pa trošiće CNG i komercijalno kad uključe izgubljeno vrijeme  dođu financijski  na isto. Ljubljana, Zagreb, Novi Sad i.t.d. instalirali su više punionica u centru grada što bliže kupcu od TAXI službe do građana, ali u Sarajevu treba izgubit  od 60 do 90 min. tur-returi i preći 30 km da bi kupili CNG, čestitam vladajućima, stvarno vode računa o građanima Kantona Sarajeva.

GRAS Sarajevo jedno misle, drugo govore, a treće rade novi Tender na Vašem portalu javnih nabavki (izmjena) Nabavka rabljenih mini/midi buseva za gradski prevoz putnika KJKP GRAS d.o.o. Sarajevo (važi do 13.08.2019 13:00).

Gdje je poenta, zna se u fening cijena novog vozila, a polovni koliko  se dogovore i oko cijene, provizije, a nitko ne utvrđuje stvarnu cijenu i stanje – kvalitet vozila, bitno je brojno stanje i provizija.

Rabljenih* lijepše zvuči nego polovnih.


Tomislav Grizelj je međunarodni stručnjak za okoliš  i ambasador alternativnih goriva. Ima preko 40 godina znanstvenog  i profesionalnog rada u implementaciji  projekata u tretmanu  komunalnog, medicinskog,  anatomsko-patološkog, animalnog i bio otpada, korištenje reciklanata i energije iz otpada, energetska učinkovitost, alternativna i obnovljiva  goriva i izvori energije uz primjenu EU direktiva kroz kružnu ekonomiju sa nula otpada. 

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kolumna