Ličnosti / PRIVREDA I POLITIKA

Mirjana Dostal, regionalna direktorica British Airwaysa - Zaljubljena u Avione

19.07.2007. 15:33 / Izvor: Magazin Gracija

"Vremenom sam naučila ono malo vremena koje mi ostane za druženje s obitelji i prijateljima iskoristiti na najbolji mogući način"

Kao djevojčica sanjala je o avionima i stjuardesama, ali, bez obzira na tu ljubav, nije mislila da će upravo u takvom okruženju završiti kad odraste. Ali, desilo se i Mirjana Dostal već je sedam godina regionalna direktorica British Airwaysa, isprva za Hrvatsku i BiH, a onda i za Sloveniju. Ova diplomirana ekonomistica u razgovoru za Graciju otkriva kako je karijeru počela na prodaji karata, prednosti Z pozicije, te preporučuje London kao jednu od najzanimljivijih destinacija na svijetu.

Otkad znam za sebe bila sam fascinirana avionima i avionskim prometom, uzbuđenjem koje donosi priprema za putovanje i samo putovanje avionom. Ipak, bez obzira na tu ljubav, nisam mislila da će i moja poslovna karijera biti povezana sa zračnim prometom. No, desilo se, i to bez moje strateške odluke, da sam nakon diplome na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, počela graditi karijeru u British Airwaysu. Moja karijera u BA počela je na prodaji aviokarata, potom sam se bavila operativnim poslovima na aerodromu, a uprava British Airwaysa me je potom, zadovoljna mojim upravljačkim i financijskim sposobnostima, postavila na poziciju regionalne direktorice British Airwaysa za Hrvatsku i BiH, te potom, 2003. godine, i za Sloveniju. Na tom sam položaju već sedam godina." Eto, tako glasi početak priče o avionima, o British Airwaysu i Zagrepčanki Mirjani Dostal, danas prvom imenu ove britanske aviokompanije za Hrvatsku, BiH i Sloveniju.

Po čemu British Airways predstavlja izazov za Vas i po čemu se razlikuje od drugih kompanija?

- British Airways je kompanija sa dugom tradicijom i velikim ugledom među putnicima, stručnjacima za aviopromet, ali i među sve brojnijom i žešćom konkurencijom. Raditi za takvu multinacionalnu kompaniju predstavlja veliki profesionalni izazov. Naime, British Airways je kompanija koja funkcionira po točno određenim procedurama i s vrlo precizno definiranim poslovnim ciljevima te rokovima za postizanje zacrtanih poslovnih rezultata. S druge, pak, strane, birokracija i poslovna praksa u mnogim zemljama je vrlo različita. Pronaći pravi balans između zahtjeva British Airwaysa te zakona i gospodarske prakse u tranzicijskim državama poput BiH i Hrvatske zna biti veliki izazov. Usklađivanje ta dva svijeta predstavlja veliki izazov za menadžere koji se nalaze razapeti između očekivanja uprave, s jedne strane, i objektivnih poteškoća, poslovne prakse i navika, s druge strane. Kada imate na umu da u avioindustriji ne smije biti pogrešaka jer se svaka greška može platiti ljudskim životima, poslovna odgovornost svih koji rade u British Airwaysu je ogromna. Stoga bih rekla da su odgovornost prema očuvanju tradicije i ugledu kompanije, odgovornost za sigurnost i zadovoljstvo putnika, te uspješno ostvarivanje zacrtanih poslovnih planova ono po čemu se menadžerski posao u British Airwaysu razlikuje od posla u drugim kompanijama.

Kakva je Vaša vizija British Airwaysa u BiH?

- S obzirom da je British Airways tek nedavno počeo letjeti na destinaciji Sarajevo - London, moj je poslovni cilj do kraja ove godine stabilizirati ovu liniju i učiniti je komercijalno isplativom. Uvođenje nove aviolinije vrlo je zahtjevan i skup posao te se nadam da će interes britanskih putnika, ali i putnika iz BiH, opravdati sredstva i napore uložene u ovaj projekt. Nadam se da ćemo na ovoj relaciji postići oko 70 posto popunjenosti aviona. S obzirom da smo jedini avioprijevoznik koji direktno povezuje Sarajevo s Londonom, koji je jedna od najprometnijih tranzitnih zračnih luka, vjerujem da ćemo tu viziju i ostvariti.

Jesu li avioni zaista sigurniji od kopnenog saobraćaja?

- Usporedbe broja poginulih u prometnim nesrećama na kopnu s brojem poginulih u zračnom prometu neosporno govore u prilog tome da su avioni još uvijek daleko najsigurnije prijevozno sredstvo. Ipak, svjesna sam činjenice da se ljudi boje putovanja avionima i to ne samo zbog terorističke prijetnje. Mnogi ljudi ne razumiju na koji način avioni lete, a najviše se bojimo nepoznatog ili onoga što u potpunosti ne razumijemo. Također, ljude plaše situacije u kojima nemaju kontrolu, a to je u avionima slučaj.

Magazin Global Travel proglasio je British Airways najboljom svjetskom aviokompanijom, a tu je i nagrada Offical Airline Guide. Koliko je potrebno truda uložiti da bi se održalo u vrhu?

- Potrebno je uložiti iznimno mnogo truda, novaca, stalnog usavršavanja i podizanja kvalitete usluge kao i kontinuirane edukacije zaposlenika kako bi se neka aviokompanija održala u samom svjetskom vrhu. Presudno je i komunicirati s korisnicima usluga i mijenjati ono što nije dobro s onim što putnici žele. Avioindustrija je jedna od najpropulzivnijih industrija u svijetu jer je avioprijevoz u svijetu koji se globalizira najprikladnije prijevozno sredstvo. To znači i iznimno jaku konkurenciju, posebice među takozvanim low cost avioprijevoznicima, koja otežava opstanak na ovom iznimno zahtjevnom tržištu. British Airways je uspješan u zadovoljavanju ovih međusobno teško uskladivih zahtjeva i zato je već godinama u samom svjetskom vrhu.

Gdje, prema Vašoj preporuci, obavezno treba odletjeti i šta treba vidjeti?

- Postoji iznimno velik broj zanimljivih destinacija koje vrijedi posjetiti. Odabir destinacije ovisi o osobnim preferencama svakog pojedinog putnika, ali svima bih preporučila posjet Londonu. London kao jedna od svjetskih metropola pruža pravo obilje kulturnih, zabavnih, gospodarskih, sportskih, političkih, modnih i turističkih sadržaja koji uspostavom ove linije postaju, takoreći, nadohvat ruke svim građanima BiH. Spomenut ću samo neke: Big Ben i zgradu Parlamenta, Tower of London, katedralu Sv. Pavla, Tower Bridge, palaču Kensington, Westminster Bridge, Tate galeriju, londonski akvarij i zoološki vrt, Muzej voštanih figura i još mnogo drugih zanimljivih mjesta i sadržaja.

Šta odgovarate ljudima koji Vas pitaju zašto letjeti baš avionima British Airwaysa?

- Glavni prioritet British Airwaysa jeste sigurnost naših putnika, udobnost te profesionalnost i ljubaznost našeg osoblja u avionima kao i na zemlji. Na europskim destinacijama sve kompanije nude više-manje iste usluge radi duljine leta, no na prekooceanskim letovima se "bitke" uglavnom vode u uslugama "in-flight entertainmenta", odnosno zabavnih sadržaja u zrakoplovu. British Airways je nedavno uložio preko 100 milijuna funti u poboljšanje sjedala poslovne klase, poznatiju kao Club World te u zabavne sadržaje u zrakoplovu. Sjedala u toj klasi se pretvaraju u ravne krevete, 25 posto šire od postojećih, a prvi puta nude i takozvanu Z poziciju, za koju je NASA dokazala da je to pozicija u kojoj se čovjek najbolje odmara.

Kakva je politika cijena i marketinga, s obzirom na konkurenciju low cost operatera?

- Na globalnoj razini, British Airways je promijenio politiku prema kojoj je nekada svaka zemlja imala iznimno velik broj tarifa i svoju politiku određivanja cijena. Sada je sve to pojednostavljeno i globalno vrijede jednaka pravila za svaku zemlju. Što se marketinga tiče, najviše smo uložili u marketing on-line sustava. Naime, nakon 11. rujna, British Airways je promijenio politiku prodaje tako da poslovnice za prodaju karata fizički postoje još u samo nekoliko zemalja, sva prodaja je prebačena na tzv. call centre te internet prodaju. Kada govorimo o low cost operaterima treba imati na umu da su se prvi low cost zrakoplovi pojavili upravo u Velikoj Britaniji. Prekopirali smo neke stvari iz njihovog sustava poslovanja, nešto smo sami nadodali i već sedam godina dobro funkcioniramo i mi i oni. Promet nam nije pao jer još uvijek postoji velika razlika u pružanju usluga. "Low cost" proizvodi vlastito tržište sa svojim kupcima, i što je najbolje, low cost nam je doveo još neke dodatne putnike koji možda prije nisu putovali zrakoplovima.

Koji profil gostiju dolazi iz Londona na letovima British Airwaysa u BiH?

- Teško je reći. Imamo poslovne ljude kao putnike, klasične britanske turiste, adrenalinske turiste, ljude koji su tijekom rata izbjegli u Veliku Britaniju te sada posjećuju prijatelje i rodbinu.... Ne mogu izdvojiti jednu grupu ljudi kao dominantnu jer su razlozi putovanja u Sarajevo doista različiti.

Kako izgleda Vaš radni dan?

- Moj radni dan obično počinje oko devet ujutro dolaskom u ured i pregledom pošte i mailova. U prvom dijelu dana pokušavam odgovoriti na hitne telefonske pozive te riješiti tekuće poslove kako bih u drugom dijelu dana imala vremena za poslovne sastanke te planiranje dugoročnijih projekata. S posla nikada ne odlazim prije pola šest poslijepodne, ali uglavnom ostajem na poslu i duže. Vrlo sam često i na poslovnim putovanjima - u Londonu, Frankfurtu, te po Hrvatskoj, BiH i Sloveniji. Iako se na prvi pogled čine primamljivima, česta poslovna putovanja jako iscrpljuju te sam najsretnija kada u komadu tjedan dana mogu provesti u uredu kako bih se u potpunosti posvetila ozbiljnijim projektima za koje su potrebni i vrijeme i koncentracija.

Koliko Vam vremena ostaje za privatni život?

- Vremenom sam naučila ono malo vremena koje mi ostane za druženje s obitelji i prijateljima iskoristiti na najbolji mogući način. Stoga i vrlo pažljivo planiram godišnji odmor kako bih ga iskoristila na najbolji mogući način i dobro se odmorila od zahtjevnog radnog ritma

poziv na pretplatu, http://www.gracija.ba

foto:AG

Pogledajte i druge dokumente u rubrici KO je KO

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber 060 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Ličnosti