Pauza / ŽIVOT I ZDRAVLJE

6 navika štetnih jednako kao i pušenje: Solarij, sjedenje ili sir

27.03.2014. 14:05 / Izvor: 24sata

Pretjerano sjedenje jednako šteti tijelu kao i pušenje, proteini iz sira i mesa pogoduju razvoju karcinoma u srednjim godinama, a solarij treba potpuno izbjeći

Sličan učinak na zdravlje poput pušenja ima i predugo sjedenje. Čak i uz redovito vježbanje, sjedenje dulje od osam sati na dan povećava rizik od različitih zdravstvenih problema. Tjelesna neaktivnost povezuje se sa 160.000 slučajeva raka dojke, debelog crijeva, prostate i pluća svake godine. To odgovara dvije trećini slučajeva koje izazove pušenje, potvrdila je studija kanadskog Centra za rak Alberta.

Zato se preporučuje na poslu svakih pola sata do sat vremena prošetati, a kod kuće što manje vremena provesti pred TV-om, piše Shine.Yahoo.

Previše mesa i sira

Životinjski proteini iz mesa i sira bogati su hormonom rasta IGF-1 koji potiče rast stanica raka. Organizam tijekom života prirodno proizvodi taj hormon, a pretjeranom konzumacijom proteina njegova razina nekontrolirano raste što uzrokuje karcinom. Posebno su ugroženi ljudi u srednjim godinama.

Istraživanja su potvrdila da ljudi u srednjim godinama koji jedu hranu bogatu proteinima imaju četiri puta veći rizik da će umrijeti od raka nego oni čija prehrana se bazira na niskom unosu proteina. Upravo zbog toga stručnjaci upozoravaju kako je pretjerivanje s proteinima podjednako štetno kao i pušenje.

Sredovječni ljudi trebali bi svaki dan jesti 0,8 grama proteina na kilogram tjelesne mase. To se ne odnosi na starije od 65. godina jer se ulaskom u 60-e proizvodnja hormona rasta prirodno smanjuje.

Kuhanje na prirodnom plinu

Kuhanjem na plinskom štednjaku ispušta se opasni ugljični monoksid, dušikov dioksid i formaldehid. Ta su tri zagađivača česta kod pasivnog pušenja.

Upravo zato tijekom kuhanja treba redovito uključiti kuhinjsku napu koja će povući zagađenje. Time se rizik od onečišćenja zraka smanjuje od 60 do 90 posto.

Korištenje pogrešne vrste ulja

Osim štednjaka, u onečišćenju zraka u domu veliku ulogu igra i vrsta ulja na kojem kuhate. Sojino ili biljno ulje otpušta u zrak aldehide i policiklički aromatski ugljikovodik. Tih spojeva ima u dimu cigarete i povezuju se s upalom dišnih putova.

Kod odabira ulja valja pripaziti za što ga primjenjujete. Maslinovo ulje nije dobro za prženje, ali se koristi za salate i kuhanje na niskim temperaturama. Ulje avokada pogodno je za visoke temperature.

Sunčanje u solariju

Pretjerano korištenje solarija u Sjedinjenim Američkim Državama uzrokuje 420.000 slučajeva raka kože svake godine, dok su cigarete krive za 226.000 slučajeva karcinoma pluća.

Stoga ga je najbolje izbjegavati i paziti na kožu te koristiti kreme sa zaštitnim faktorom. Za tamniji izgled preporučuje se jesti mrkvu i rajčice. Ovo povrće sprječava dehidraciju i smanjuje negativan utjecaj sunca, a koža od njega lijepo tamni.

Kronični manjak sna

Nedostatak sna povećava rizik od povišenog krvnog tlaka, srčanog i moždanog udara te pretilosti. Studije su potvrdile da manje od šest sati svake noći izaziva jednak rizik od smrtnosti kao što liječnici viđaju kod pušača. Solarij je opasan za zdravlje baš kao i cigarete, tvrde stručnjaci.

Čak i loš san s čestim buđenjima tijekom noći može potaknuti razvoj tumornih stanica. Preporučuje se svake noći odspavati najmanje sedam sati, a svima koji se bude umorni i imaju problema sa spavanjem preporučuje se potražiti stručnu pomoć. Moguće je da apneja remeti zdravi san.  

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber 060 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Pauza