TKD Šahinpašić: Noć zelene vile

Pauza / KULTURA I FILM

TKD Šahinpašić: Noć zelene vile

Noć zelene vile je roman izgrađen oko sudbine glavne junakinje koja se, u jednom histeričnom napadu iskrenosti, pripovjedanjem sopstvene životne priče nastoji osloboditi utvara prošlosti.

12.12.2014. 12:54 / Izvor: eKapija.ba

Ko je Ayfer Tunc? Na ovo pitanje suvisao odgovor ne bi mogli dati čak ni najveći zaljubljenici u književnost, jer je čak i njihovo poznavanje turske literature ograničeno na čitanje historiografskih romana Orhana Pamuka. Takav ograničen uvid u gibanja unutar savremene turske književnosti lako može proizvesti predstavu kako je riječ o književnosti još uvijek zarobljenoj tradicionalnim slikama i pejsažima, pomalo starinskoj poformi i naivnoj u izboru literarnih tema. Ali, čim pročitate jedan roman Ayfer Tunc postaje vam jasno da je savremena turska književnost mnogo više od književnih evociranja otomanskih vremena i podtekstualnih glorifikacija velike i izgubljene prošlosti. Ayfer Tunc je spisateljica koja piše o životu u savremenoj Turskoj i problemima s kojim se nosi mlado tursko društvo oslobođena od potrebe da veliča njena politička dostignuća i namjerno maskira njene socijalne izopačenosti.

„Noć zelene vile“ posljednji je roman turske spisateljice i roman u kojem je sublimirala sva ranija nastojanja da napiše jednu romanesknu knjigu koja će na sveobuhvatan i dubinski precizan način govoriti o nastranostima života u modernoj Turskoj. Ako i jedna savremena knjiga podsjeća, ozbiljnošću svog literarnog nauma, na djelo Onore de Balzaka onda je to zasigurno roman Ayfer Tunc u kome se tursko društvo prikazuje iz jedne sasvim drugačije perspektive, osvijetljeno na tako vivisecirajući način da će odmah zgroziti svakog čitaoca koji od turskih pisaca još uvijek očekuje da pišu sladunjave ljubiće čija je radnja smještena na istanbulskom bazaru.

„Noć zelene vile“ je roman izgrađen oko sudbine glavne junakinje koja se, u jednom histeričnom napadu iskrenosti, pripovjedanjem sopstvene životne priče nastoji osloboditi utvara prošlosti. Dovedena u situaciju kada joj život ovisi o dobročinstvu drugih junakinja shvata da je došao trenutak u kojem mora donijeti tešku odluku. Njen se život mora promijeniti iz korijena ili će je već sljedeći dan odvesti u sigurnu smrti zaborava suočena sa tako ekstremnim izborom odlučuje se uraditi nešto što nije nikada prije – odvažila se prvi put biti sebična i misliti na sebe. Ta odluka joj spašava život a prošlost preobražava u ono što ona po logici trajanja mora i biti; proživljeno i ostavljeno da prebiva samo u uspomenama kao podsjetnik na vremena u kojima je život bio samo niz nametnutih okrutnosti.

Rođena u srednje imućnoj istanbulskoj porodici junakinja je još od malena nosila prepoznatljiv žig, znamen koji je u svakome trenutku činio drugačijom i nesretnijom od drugih. Bila je neviđena ljepotica još od vremena kada se ženstvenost počela primjećivati na njenom dječijem tijelu. Do svoje adoloscentske dobi nije razumijevala kako su tvrdosti grubost njene obiteljske okoline zapravo znaci poremećene ljubomore, vjerujući kako su iskazi njihove netrepeljivosti naslijeđen i naučen način familijarnog ophođenja. Ali, kada nakon strašne očeve nesreće otkrije kako je njegov brat postao ljubavnik njene majke iluzije o svijetu u kome živi sasvim se razbijaju, a njoj se život počinje otkrivati kao vrijeme obilježeno mržnjom, ogorčenošću i strahom.

Primorana da se, još u godinama najranijeg djevojaštva, brine sama o sebi i još da skrbi o nemoćnom i osakaćenom ocu kojeg je napustila supruga, junakinja počinje otkrivati pravo lice Istanbula. Njena neumjerena i nesvakidašnja ljepota otvara mnoga vrata iza kojih upoznaje svijet ogrezao u zločinu, alkoholizmu, drogi i prostituciji, svijet koji je izgrađen na neprekidnoj i nezaustavljivoj igri neiskrenosti i licemjerja. Gonjena unutrašnjom potrebom da pobjegne od porodičnih opsjena junakinja postaje model u pornografskoj industriji i djevojka koja iz osvetoljubljivosti srlja u promiskuitetan život. Nastojeći u zagrljajima mnogobrojnih muškaraca istrošitil jepotu naslijeđenu od bezdušne majke junakinja se upušta u nevjerovatne seksualne avanture koje kuluminaciju dosežu u liberalnoj i nimalo iskrenoj vezi sa Osmanom, čovjekom koji će pokrenuti mehanizam njenog konačnog pada i konačnog oslobođenja.

Frustritrana životom iz kojeg nema izlaza junakinja postaje supruga jednom osrednje talentovanom muzičaru i ljudski potpuno bezvrijednom muškarcu Osmanu čiji je pohlepni i bezkrupulozni brat Teoman oličenje onog najgoreg što postoji u društvu. Uspješan zbog svoje prepredenosti, bogat zbog svoje bešćutnosti i ugledan zbog svoje dobro skrivane ali često upotrebljavane svireposti Teoman je slika one bešćutne Turske spremne učiniti bilo šta samo ako će od toga imati materijalne koristi. A kada mu, uz prećutan pristanak brata beskičmenjaka, padne na um da Osmanovu izazovnu suprugu podvede svome moćnom puncu Uluč direktoru, tajanstvenom i svemoćnom policijskom komesaru, nije niti slutio da je napravio jedini pogrešan korak u svome nezaustavljivom uzletu prema istanbulskom društvenom vrhu. Pokušao je uništiti i poniziti jedinu istinski poštenu osobu koju je ikada u životu sreo i ta će ga pogreška koštati bogatstva i ugleda.

Roman „Noć zelene vile“ šarolik je literarni mozaik na kojem je prikazano savremeno tursko društvo ne onakvim kakvo se nastoji prikazati neupućenom svijetu, već onakvim kakvim ga vide njegovi svakodnevni akteri, njegovi monstrumi i njegovi robovi. To je društvo u kojem je korupcija jedini način da se stekne materijalna dobit i stekne ekonomska sigurnost, društvo kojim vladaju mračni degenerici kakav je Uluč direktor, društvo u kojem najveći ugled uživaju besprijekorni licemjeri kakav je Teoman i društvo koje melje sve one koji misle da je iskrenost način da se nešto postigne. Odrastajući u takvom okruženju šanse glavne junakinje da se izbori za dostojanstven život svedene su na apsolutni minimum, koji je još više umanjen njenom nemogućnošću da se izbori sa avetima prošlosti. Svaki put kada se pokuša osoviti na sopstvene noge i život skrenuti u neki manje divlji kolosijek njen trud bude onemogućen pojavom neke sablasti iz prošlosti – njene užasno okrutne nane Fikrija – hanume čije je divljaštvo, pomiješano sa podrugljivim cinizmom, uništilo junakinjino djetinjstvo, amidže Sulejmana čija je pohotnost uništila život njenog oca ili njene nevjerne majke iz čijeg je nemoralnog primjera ljubav pogrešno počela zamišljati kao besmislicu, a svoje božanski privlačno tijelo doživljavati samo kao oružje najprizemnije manipulacije. I da nije jednom, nekada u životu, sasvim slučajno upoznala misterioznog Alija njen bi život bio promašaj za koji se ni sama ne bi željela više boriti.

Ayfer Tunc je po mišljenju turske kritike jedan od najautentičnijih i najhrabrijih književnih glasova savremene Turske. Njeno pismo možda nema one, svima dobro znane, Pamukove barokne melodičnosti ali je, s druge strane, to pismo obilježeno nečim što Pamukova književnost nikada nije imala. To je snaga s kojom Ayfer Tunc piše o turskoj savremenosti, njena beskompromisna odlučnost da se suoči sa svim lažima i da ih bez imalo straha raskrinka i razobliči. Ayfer Tunc je spisateljska savjest turskog društva koje, nemoćno da se sučeli sa svojim nevidljivim vladarima, sve više počinje vjerovati u laži koje samo o sebi iskraja. Turska predstavljena u romanu „Noć zelene vile“ je ona Turska koju možete vidjeti tek kada njeni moćni dušebrižnici zatvore oči i kada ispare sve njihove luđačke fatamorgane.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Pauza