Naučnici nemaju objašnjenje zašto magnetno polje Zemlje slabi

25.05.2020. 10:45 / Izvor: Akta.ba
Naučnici nemaju objašnjenje zašto magnetno polje Zemlje slabi

Magnetno polje Zemlje slabi, navodi se u saopštenju Evropske svemirske agencije (ESA).

Zemlja ima umjereno jako magnetno polje koje nastaje pregrijavanjem tečnog gvožđa koje čini spoljni omotač jezgra naše planete. Magnetno polje je izuzetno važno za Zemlju jer štiti ozonski omotač od solarnih vjetrova, kosmičkih zraka i štetnog ultraljubičastog zračenja, piše sputniknews.com.

Magnetno polje Zemlje slabi, navodi se u saopštenju Evropske svemirske agencije (ESA) u kome se citiraju podaci misije "Roj", sazvježđa satelita lansiranih 2013. godine. Prema podacima ESA, tokom posljednjih 200 godina Zemljino magnetno polje izgubilo je devet procenata svoje snage.

Naučnici su 1958. godine otkrili južnoatlantsku anomaliju u oblasti između Afrike i Južne Amerike gdje magnetno polje znatno slabi. Prema najnovijoj studiji ESA, ovo područje se širi prema zapadu brzinom od 20 kilometara godišnje, a naučnici ne mogu objasniti zašto.

Štaviše, prema podacima koje je obezbijedila misija "Roj" koja proučava magnetno polje naše planete, u Južnoj Africi se pojavilo drugo područje manje snage, za koje ESA navodi da bi moglo biti znak da bi se južnoatlantska anomalija "mogla podijeliti na dva dijela".

"Novi, istočni minimum južnoatlantske anomalije pojavio se tokom posljednje decenije i posljednjih godina se snažno razvija. Imali smo veliku sreću što su sateliti misije 'Roj' u orbiti i što istražuju razvoj južnoatlantske anomalije. Sada je izazov razumjeti procese u jezgru zemlje koji pokreću ove promjene“, rekao je Jirgen Macka iz Njemačkog istraživačkog centra za Geonauku.

Svemirska agencija navodi da je jedna od hipoteza koja bi mogla objasniti bizarno ponašanje magnetnog polja preokret Sjevernog i Južnog pola, proces tokom kog polovi "mijenjaju mjesta". To se događalo mnogo puta tokom istorije planete, tvrdi ESA i dodaje da se to događa "u prosjeku na oko 250.000 godina".

ESA smatra da u ovom trenutku slabljenje magnetnog polja, koje štiti našu planetu od kosmičkog zračenja i nabijenih čestica koje emituje Sunce, ne predstavlja rizik za ljude. Međutim, sateliti i svemirske letjelice koje lete kroz područje sa smanjenom jačinom polja, vjerovatno će imati "tehničke neispravnosti".