Pauza / ŽIVOT I ZDRAVLJE

Vegetarijanstvo ipak nije toliko zdravo

18.06.2018. 09:25 / Izvor: hayat.ba

Vegetarijanci se prilično glasno bore za priznavanje svog načina prehrane kao najzdravijeg, no s druge strane ima znanstvenika koji su to odlučili provjeriti i njihovi rezultati upravo su suprotni onima koje promiču pristalice prehrane bez mesa... 

Naime, ispalo je da su vegetarijanci podložniji obolijevanju od psiholoških, ali i fizičkih bolesti nego osobe čija prehrana uključuje i meso, a dvostruko su skloniji depresiji od svejeda, objavljeno je u časopisu Journal of Affective Disorders. 

Manjak željeza i vitamina B12 

Istraživanje je provedeno na 10.000 ispitanika, među kojima je bilo 350 vegetarijanaca i vegana. Ono je pokazalo da je uzrok tomu manjak nekih vitamina i minerala kod vegetarijanaca koji ima negativan učinak na njihovo mentalno zdravlje. 

Najčešće je riječ o manjku željeza i vitamina B12. Oko sedam posto vegetarijanaca i 50 posto vegana pati od pomanjkanja tog vitamina, a što je osoba dulje vegetarijanac ili vegan, rizik je veći, prenosi Zdravlje u kući.

Vitamin B12 ili kobalamin jedan je od osam vitamina iz B skupine. Nužan je našem tijelu za pravilno funkcioniranje i zdravlje nervnog tkiva, moždanih ćelija i crvenih krvnih zrnaca. S folnom kiselinom sudjeluje u sintezi DNK i RNK, genetskog materijala tijela. 

On utječe i na raspoloženje, pamćenje, kvalitet kože, kose, nokata te za probavu, kao i za sprečavanje anemije. Osobe kod kojih je evidentiran manjak tog vitamina često se osjećaju umorno. 

Jedna od glavnih uloga vitamina B12 je pretvaranje hrane u energiju. Ima ga u brojnim namirnicama životinjskog porijekla te u manjim količinama u mlijeku i jajima. 

Zbog toga se vegetarijancima i veganima preporučuje uzimanje suplemenata vitamina B12 kako bi im mozak dobro funkcionirao i da bi se izbjegao razvoj anemije. 

Opasnost i od viška omega-6 kiselina 

Opasnost vreba i od previše omega-6 kiselina. Vegetarijanci i vegani konzumiraju i veću količinu brazilskih oraščića bogatih omega-6 masnim kiselinama, što se također povezuje s mogućnošću nastanka problema s mentalnim zdravljem. 

Za razliku od omega-3 masnih kiselina prisutnih u sardinama ili lososu koje sprečavaju upalne procese i rastvaraju krvne ugruške, omega-6 čine upravo suprotno, potiču jedno i drugo. 

Međusobni odnos omega-6 i omega-3 vrlo je osjetljiv i zahtijeva međusobni balans. Prekomjeran unos omega-6 putem žitarica, margarina i biljnih ulja dovodi do hroničnog upalnog stanja kod velikog dijela populacije u zapadnim zemljama, što pridonosi nastanku kardiovaskularnih bolesti. 

Ranija su istraživanja pokazala da dijelu vegetarijanaca u organizmu uz vitamin B12 nedostaje, željeza, kalcija vitamina D, proteina i omega-3 masnih kiselina jer se nisu dovoljni informirali o nutritivnim vrijednostima namirnica koje konzumiraju ili onih koje ne konzumiraju. 

Izgleda da je i dalje najbolji savjet – jedite sve, ali s mjerom. 

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber 060 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Pauza