Vijesti

Adnan Mesić, direktor Centra za finansijsko i kreditno savjetovanje u Tuzli - Cilj je educiran i zaštićen klijent

19.02.2010. 15:56 / Izvor: eKapija.ba

Povod za nedavno osnivanje Centra za finansijsko i kreditno savjetovanje u Tuzli bio je da se pomogne sve većem broju kreditnih zaduženika koji nisu u mogućnosti da uredno servisiraju svoje kreditne obaveze. Zbog ekonomske krize mnogi građani, ali i pravna lica nisu u stanju da vraćaju kredit, što postaje problem koji može imati dosta uticaja na sveokupno zdravlje našeg društva, kaže za "BH Bankar" Adnan Mesić, direktor Centra za finansijsko i kreditno savjetovanje u Tuzli.

(Adnan Mesić)

Ko su inicijatori, osnivači Centra i kako će se finansirati?

Mesić: Inicijatori i osnivači Centra su građani, mahom uposlenici raznih finansijskih institucija koji su uočili alarmantan porast nenaplativosti kredita (NPL) u svojim institucijama, kao i dramatičan efekat koji teška kreditna situacija ima na kvalitetu života zaduženika. Takođe, kao pomoć saniranju sveobuhvatne ekonomske krize u našoj državi razne međunarodne organizacije doprinjele su razvoju ideje za osnivanje ovakvog centra i ovakvih usluga građanima. Tako je Department of International Development (DFID) iz Ujedinjenog kraljevstva donirao sredstva za početne korake centra. Dalji rad Centra će biti finansiran iz donacija i grantova od domaćih i stranih organizacija i institucija koje budu smatrale da je takva vrsta usluge neophodna u našoj zemlji, ne samo da sanira trenutni problem, nego da pokaže da i BiH može da na organizovan i efikasan način odgovori potrebama potrošača koji su kreditno zaduženi.

O kakvoj vrsti usluga je, zapravo, i pomoći je riječ i da li će vaši klijenti biti i fizička i pravna lica?

Mesić: Plan je da Centar pruža usluge savjetovanja, edukacije, a u najekstremnijoj varijanti, neku vrstu medijacije između finansijskih institucija koje su iscrpile sve dostupne opcije naplaćivanja svojih potraživanja i građana koji nisu u mogućnosti upravljati svojim dugovima.

Treba naglasiti da u državama sa razvijenim finansijskim sistemima centri poput našeg postoje već godinama, naprimjer u Velikoj Britaniji već pedeset godina. Bosansko-hercegovačko finansijsko tržiste je dosta specifično i dosta uspješno u raznim pogledima. Međutim, postoji potreba za boljim obrazovanjem i informisanošću građana, aktivnih i potencijalnih klijenata, korisnika finansijskih proizvoda, te postoji potreba za dodatnim obogaćivanjem regulative u rješavanju dužničkog odnosa.

Usluge našeg Centra su isključivo namjenjene fizičkim licima. To stoga jer smatramo da su fizička lica puno slabije informisana u pogledu finansija, a u neku ruku nisu u stanju da na pravilan i efektivan način sarađuju sa finansijskim institucijama na pronalasku rješenja za svoju situaciju.

Želim napomenuti da će bilo kakva medijacija u tom smislu biti usaglašena sa potrebama i činjenicama trenutnog stanja u bh. bankarstvu na način da se dobije generalni koncenzus od šire bankarske zajednice. To je dugoročni cilj Centra. Što se tiče aktivnosti koje su mogu brže implementirati, to su edukacija i savjetovanje o ličnim finansijama, vođenju budžeta, analiza finansijske situacije i sposobnosti i, generalno upoznavanje sa kreditima i posljedicama koje to može imati na budučnost kreditnog zaduženika.

Kolike će biti cijene usluga, da li će biti prihvatljive za klijenta, odnosno od čega će to zavisiti?

Mesić: Naše usluge će biti besplatne. Smatramo da nam taj model omogućava da ostanemo neutralni, što je jedan od temelja koji je potreban da svoj posao obavljamo objektivno i korektno.

Ko će raditi u Centru?

Mesić: Trenutno smo u potrazi za odgovarajućim osobljem za rad u Centru. Idealna osoba za ovaj posao treba da ima završen Ekonomski fakultet, posjeduje iskustvo rada u finansijskom sektoru, da ima iskustvo u radu sa klijentima i može bez problema da obavlja razne obaveze i zadatke koje uloga savjetnika zahtijeva. Osoba u toj poziciji mora pomalo da igra ulogu i prosvjetnog radnika, finansijskog službenika, poslovnog koordinatora i socijalnog radnika.

Da li ćete djelovati na prostoru cijele BiH?

Mesić: Ukoliko se model u Tuzli pokaže uspješnim i ukoliko naše usluge budu imale realnog efekta u životima građana, cilj nam je da budemo prisutni širom BiH. Uz malo sreće i pomoći od strane zainteresovanih institucija planiramo otvoriti urede u Sarajevu, Banjaluci, Mostaru i drugim gradovima u BiH.

U kolikoj će mjeri Centar, odnosno savjeti i pomoć koju vi budete pružali, olakšati klijentu koji treba da uzme kredit ili da se upusti u neku finansijsku transakciju.? U kolikoj mjeri se može očekivati da, uz vašu pomoć, taj rizik bude manji, odnosno koliko vi tome možete doprinjeti?

Mesić: Zavisno od vrste rizika, neke rizike možemo u potpunosti eliminisati, a neke ne. Za one rizike koje ne možemo eliminisati možemo se pripremiti da ih što bolje dočekamo, te tako umanjimo njihov negativni efekat. U oba slučaja, detaljna analiza, planiranje i dostupnost vjerodostojnim informacija je od krucijalnog značaja.

Tako velike firme pristupaju riziku i taj model se može prenijeti i na fizička lica. Na primjer, ponekad najbolja odluka za klijenta u datom momentu može biti ne uzimati kredit, tj. ne ulaziti u finansijsku transakciju.

Naš cilj je imati listu praktičnih savjeta, te zajedno sa klijentima raditi na analizi njihove realne finansijske sposobnosti i na taj način pripremiti ih da prave, bolje i efektnije finansijske odluke. Takođe, važno je da građani uvijek imaju plan B, plan C, ukoliko se dogode određene predviđene ili nepredviđene promjene u njihovim životima. Sa takvom pripremom građani koji su sposobni da uzmu kredit mogu ostvariti korist koju prije nisu imali, a oni koji nisu sposobni mogu izbjeći nepoželjne posljedice, koje nekada imaju katastrofalne rezultate.

Da li imate informacije kako je na inicijativu o formiranju Centra reagovala bankarska zajednica u BiH, ali i ostali, možda nadležne i druge zvanične institucije, ali i građani?

Mesić: Određeni preliminarni razgovori su vođeni sa mnogim interesnim stranama, uključujući i Centralnu banku BiH (CBBH), Agenciju za bankarstvo FBiH (FBA) i Udruženje banaka BiH (UBBIH). U CBBH postoji načelna podrška za inicijativu, a i svi ostali su pozdravili ideju da se građani BiH dodatno obrazuju i upoznaju sa širokim brojem opcija koje im mogu biti na raspolaganju. Cilj svih je da imamo obrazovanije građane, te zaštićenijeg korisnika finansijskih usluga, a posebno kada je kreditno zaduživanje u pitanju.

Centar je, takođe, signal da finansijski sektor u BiH ide korak uz korak, ako ne i ispred, zemalja u regionu. Napominjem, ovakvi centri su svakodnevnica u zemljama EU, te su jedna od važnih institucija koja osigurava da građani mogu vjerovati u efikasnost i fair play finansijskog sistema.

Kakva su iskustva takvih centara koji već egzistiraju u Regiji?

Mesić: Koliko sam upoznat, postoji veoma slična inicijativa u Hrvatskoj koja je privremeno zaustavila rad. U Srbiji postoji Centar koje funcioniše unutar Narodne banke Srbije koji pomaže građanima da budu bolje informisani pri korištenju finansijskih proizvoda. Takođe, postoji čitav niz institucija koje naplaćuju svoje usluge, a kako sam spomenuo Centri za kreditno savjetovanje krucijalni su dio finansijskog sistema u zapadnim zemljama i SAD.

UBBiH

Razgovarala: Duda Adžović

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber 060 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti