Akcije preko leđa proizvođača

18.06.2014. 10:53 / Izvor: Glas Srpske
Akcije preko leđa proizvođača

Plaćanje naknada za ulazak u trgovački lanac ili finansiranje izrade akcijskih kataloga samo su neki od troškova koji čekaju domaće proizvođače ukoliko žele da do kupaca dođu putem velikih marketa.

Plaćanje naknada za ulazak u trgovački lanac ili finansiranje izrade akcijskih kataloga samo su neki od troškova koji čekaju domaće proizvođače ukoliko žele da do kupaca dođu putem velikih marketa.

Vlasnici i direktor preduzeća "Spektar drink" iz Bijeljine Đorđe Slavinjak jekazao da su trgovački lanci domaćim proizvođačima nametnuli uslove poslovanja koji prvenstveno idu njima na ruku. Kazao je da je proizvođačima problem, prije svega, pozicioniranje u trgovačkim lancima koje se naplaćuje.

"Od objekta do objekta to košta od 50 do 100 maraka po jednom bar-kodu. Da bi ušao u sve trgovačke lance u RS, jedan proizvođač treba da plati 10.000 do 12.000 KM po barkodu. Pitanje je ko to više može da izdrži", istakao je Slavinjak i dodao da, čak i kad plate "ulaznicu" u market, proizvođačima niko ne garantuje da će proizvod ostati na policama.

Naglasio je da trgovci imaju čitav set mjera kojima žele da privuku potrošače, a koje proizvođače puno koštaju.

"Da bismo obezbijedili izlaznost i visoko pozicioniranje svojih proizvoda mo- ramo da radimo akcijske prodaje, koje idu preko naših leđa, jer se vrlo često odričemo marže u cjelokupnom iznosu",  istakao je Slavinjak.

Vlasnik Mesne industrije "Trivas" Nemanja Vasić je kazao da većina stranih lanaca više plasira robu iz svojih zemalja, dok domaćim proizvođačima zaračunavaju razne naknade.

"Rokovi se pomjeraju, pa nam se nude kompenzacije i to je postalo gotovo nepodnošljivo. Domaći proizvođači su totalno nezaštićeni kada su u piganju strani trgovački lanci u BiH",  istakao je Vasić.

Kada je u pitanju plaćanjeda bi neki novi proizvod ušao u neki trgovački lanac, Vasić je rekao da se to razlikuje od lanca do lanca, ali da se svake godine izmišljaju novi uslovi.

"Jedino su zaštićeni veliki proizvođači, koji mogu da uslove trgovce sa nekim svojim proizvodima, odnosno brendom koji imaju i koji svaki lanac želi da ima. Oni mogu da izdejstvuju i da drugi njihovi proizvodi uđu u lanac, kao i povoljnije rokove otplate",  istakao je Vasić i dodao da i akcije uglavnom idu na teret proizvođača.

Direktor prodaje u banjalučkim preduzeću "Vitaminka" Pero Marić je rekao da oni nisu imali nekih posebnih usgovljavanja u smislu "hoćeš ili nećeš".

"Međutim, ono što se nameće tokom rada, mada je pitanje koliko to nameću trgovački lanci, a koliko samo tržište, su stalne akcije i iznajmljivanje dodatnih pozicija, što predstavlja znatan udar na cijenu proizvoda", kazao je Marić.

Dodao je da proizvođačima niko direktno ne kaže da u određenim akcijama moraju učestvovata.

"Međutim, indirektno to ispada tako. Ukoliko neko propušta dva ili više kataloga, nakon određenog perioda mu se kaže da je konkurencija bila aktivnija i da im se daje veći dio police. U nekom sljedećem periodu vam kažu i da nemaju računa da drže vaš proizvod",  kazao je Marić.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti