Alarmantno: Oko 40 posto vozila na ulicama FBiH u kategoriji oldtimera

12.02.2015. 12:15 / Izvor: eKapija.ba
Alarmantno: Oko 40 posto vozila na ulicama FBiH u kategoriji oldtimera

Preko 40 posto vozila koje trenutno prometuju po cestama Federacije spada u kategoriju odltimera jer su stariji od 30 godina, istaknuto je na današnjoj prezentaciji stručnog biltena Instituta za privredni inžinjering iz Zenice.

Oko 40 posto vozila koje trenutno prometuju po cestama Federacije spada u kategoriju odltimera jer su stariji od 30 godina, istaknuto je na današnjoj prezentaciji stručnog biltena Instituta za privredni inžinjering iz Zenice.

"Sada građani pokušavaju da ih registriraju kao oldtimer automobile kako ne bi više morali plaćati dadžbine kao što je registracija automobila i sl.  Ovo će se dogoditi ako ne dođe do izmjene pravilnika koje moraju uraditi nadležna ministarstva", istaknuo je Fuad Klisura, direktor Instituta za privredni inženjering-IPI.

Objašnjava da se nigdje u svijetu oldtimeri ne mogu voziti u prometu nego se vučnom službom dovezu do izložbenog mjesta.

Također, ukoliko bi se to dogodilo to mora raditi posebna institucija, ona mora biti registirana kod oldtimer kluba na razini EU koja to mora raditi u skladu sa EU direktivama, a ovdje se, ističe, ide za tim da to može raditi svaka stanica za tehnički pregled.

Semir Selimović, stručni suradnik za nadzor u IPI-ju, kaže da je alarmantno da su vozila na našim ulicama posljednjih godina sve starija.

Prema podacima IPI-ja starosna struktura voznog parka u Federaciji u 2014. pokazuje da je na prometnicama Federacije svako treće vozilo starije od 1994. godine. Tako je oko 33, 6 posto starih automobila proizvedenih od 2000.-2004., 30,7 ih je iz 1994. i starije, dok je samo 6,26 posto onih novijih iz 2010.- 2014.

Selimović ističe da se u popravljanje ovakvog stanja moraju uključiti sve institucije od ministarstava, udruženja, stanica tehničkog pregleda i ostalih koji su u ovom lancu.

Osim automobila alarmantan je podatak da je praktično svaki treći autobus stariji od 20 godina, a svaki četvrti kamion stariji od 20 godina.

Ovom stanju je navode, doprinijelo i uvođenje mogućnosti homologacije i uvoza vozila sa euro 3 standardima, tj. vozila starijih više od 10 godina, i time je odmah granica uvoza starijih automobila pomjerena.

Iako bi od travnja ove godine trebala ponovno biti uvedena obveza za posjedovanje euro 4 kažu da u odluci stoji da će se jos uvijek moći uvesti vozila sa euro 3 standardima za one koji su naručili te automobile u 2014. Tako da ne očekuju da će se broj novijih automobila povećati tijekom ove godine sa stupanjem na snagu te odluke.

Selimović navodi da države uvode stimulacije kako bi se građani odlučili za prelazak na neke ekološki podobnije automobile. Tako kaže Francuska daje 10.000 eura za zamjenu starih automobila sa električnim kako bi se stanje poboljšalo. Iz IPI-ja ističu da ono što je očito iz iznesenih podataka je da se treba nešto uraditi kako bi se trenutno veoma loše stanje popravilo, te da treba vidjeti gdje želimo biti u ovoj oblati za sljedećih pet do 10 godina.

Povećava se broj neispravnih vozila 

Stanice tehničkih pregleda u FBiH od 2007. do 2014. zabilježile su 4.000.000 pregleda, a za taj broj je još veći ako gledamo i ova dva mjeseca 2015. Zabilježeni podaci za 2014. godinu kazuju da je prosječna starost putničkih automobila 17 godina, velikih teretnih vozila 15 godina, teretnih vozila do deset tona 20 godina, dok je prosječna starost autobusa 18 godina.

Istaknuto je da se povećava i broj neispravnih vozila koji su vraćeni s tehničkog pregleda zbog niza kvarova među kojima su najčešći onaj sa kočnicama, što je i očekivati zbog starosti vozila te problema sa svjetlima, osovinama, točkovi i drugi. Takvih slučajeva 2007. godine, od početka nadzora, bilo je 0,7 posto, dok je 2014. zabilježeno 4,6 posto. 

Klisura kao pozitivan primjer navodi odluku Ministarstva obrazovanja RS koje je zabranilo da autobusi koji vrše prijevoz djece budu stariji od 12 godina, što je navodi jedna pozitivan primjer kako poboljšati sigurnost na cestama. 

D.K.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti