Pokrenut projekat e-uprave u BiH: Fokus na digitalizaciji e-potpisa, e-dozvola i javnih nabavki
USAID će podržati domaće vlasti da usvoje korištenje elektronskog potpisa (e-potpis) u cijeloj zemlji.
Kao podrška transparentnosti i smanjenju korupcije u ciljanim procesima koji se vode pred nadležnim organima, Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) pokrenula je danas petogodišnji projekat E-uprava u Bosni i Hercegovini, vrijedan 10,9 miliona dolara.
Američki ambasador u BiH, Eric Nelson, izjavio je da će USAID i nadležne vlasti u BiH koristiti informacijske tehnologije kako bi se "značajno smanjila količina vremena i troškova u javnim uslugama te povećao kvalitet i transparentnost brojnih državnih funkcija":
"Trenutno građani BiH moraju čekati u redu na šalterima kako bi dobili rodni ili vjenčani list, zamijenili vozačku dozvolu ili produžili registraciju automobila. U nekim slučajevima moraju putovati i u drugi entitet kako bi preuzeli svoje dokumente. Firme i dalje troše resurse na izdavanje ugovora, javnih tendera i plaćanje mnoštva papira. Ne mogu ni zamisliti koliko se pečata i ručnih potpisa koristi svaki dan, a umjesto toga BiH mogla koristiti e-potpis i značajno smanjiti troškove transakcija i vrijeme", naglasio je ambassador Nelson.
USAID-ov projekat E-uprava će obezbijediti softver, hardver i tehničku pomoć za e-potpise, e-građevinske dozvole, inspekcijske službe, socijalne registre i procese javnih nabavki širom BiH. Poboljšana i efikasna administracije imati će neposredan, pozitivan utjecaj na građane i preduzeća u BiH.
Intervencije E-uprave imaju ekonomski i praktični smisao: smanjit će korupciju, promovirati i omogućiti preusmjeravanje resursa koji su do sada rasipani u rast biznisa i razvoja.
Većina IT sistema koje koriste institucije u Bosni i Hercegovini su zastarjeli, pa su stoga potrebna nova softverska rješenja. Takođe je potrebno poboljšati interoperabilnost unutar i između institucija na državnom i drugim nivoima vlasti.
E-uprava će podržati BiH u usklađivanju zakonodavnog i regulatornog okvira relevantnog za e-upravu sa direktivama EU i najboljim međunarodnim praksama, navodi se u saopćenju.
USAID će podržati domaće vlasti da usvoje korištenje elektronskog potpisa (e-potpis) u cijeloj zemlji kroz sljedeće aktivnosti:
1. Ocjena stanja na svim nivoima vlasti i u svim relevantnim segmentima poput:
- legislative i regulative koja se odnosi na e-potpis i pečat;
- sektorskih zakona i upravnih postupaka;
- identifikacije agencija na nivou BiH i entiteta koje imaju najveći potencijal i blizu su dobivanja akreditacije certifikacionog tijela za BiH;
- vertikalne i horizontalne interoperabilnosti;
- tehničke i druge spremnosti vlada i institucija u BiH da podrže korištenje e-potpisa i pečata u praksi.
2. Sačiniti i provesti Plan tehničke asistencije:
- priprema izmjena i dopuna zakona, podzakonskih akata i upravnih postupaka koji se odnose na e-potpis i pečat;
- usaglašavanje sektorskih zakona i postupaka, kojim bi se omogućala njihova primjena;
- obuke o relevantnim pitanjima e-potpisa i pečata za osoblje nadležnih institucija.
3. Identificirati agencije koje mogu ispuniti standarde EU za dobivanje akreditacije CA u BiH, te ovim agencijama pružiti tehničku podršku.
USAID će omogućiti automatizaciju postupaka koji će imati brz i pozitivan uticaj na građane i poslovne subjekte u BiH
USAID će razviti nove softverske platforme za sve inspekcijske službe u entitetima. Predviđeni su sljedeći moduli:
- Moduli za inspekcijske službe koje pružaju entitetske inspekcije na državnim granicama;
- Modul za naprednu analizu;
- Modul za usklađenost/samoprocjenu (self-assessment). Sistem mora sadržavati module za online samoocjenjivanje poduzeća i građana;
- Modul koji će omogućiti interoperabilnost s drugim agencijama u BiH (na nivou entiteta i države);
- Sistem takođe mora sadržati kontrolne liste i odgovarajuće zakonske odredbe u cilju povećanja transparentnosti i boljeg razumijevanje nalaza inspekcija od strane poduzeća;
- Mapiranje postojećeg poslovnog procesa;
- Sistem mora biti osmišljen tako da omogućava inspekcijske nadzore zasnovane na riziku (risk assessment);
- Zastarjela oprema mora se zamjeniti kako bi se omogućilo uvođenje novog IMS sistema.
USAID će uspostaviti moderni sistem elektronskih odobrenja za građenje u jednom broju “pilot” općina, a koji će omogućavati:
- Pregled i pristup planskim dokumentima;
- Online komunikaciju sa strankama i elektronsko podnošenje neophodne dokumentacije;
- Transparentano upravljanje radnim procesima u postupcima;
- Unutrašnju i vanjsku povezanost sa drugim opštinskim odjeljenjima, komunalnim preduzećima i institucijama;
- Platformu za planiranje rada građevinskih inspekcija;
- Obračun i pregled plaćanja naknada u postupcima izdavanja urbanističkih saglasnosti, odobrenja za građenje i upotrebnih dozvola.
USAID će kreirati digitalizirane registre socijalnih beneficija i korisnika u entitetima, koji će sadržavati informacije o:
- stalnoj novčanoj pomoći;
- dodacima za njegu i pomoć i njegu od strane drugog lica;
- jednokratnoj novčanoj pomoći;
- izuzetnoj novčanj pomoći.
- novčanoj naknadi za vrijeme čekanja na zaposlenje;
- smještaju u drugu porodicu;
- smještaju u ustanove socijalne zaštite;
- zdravstvenoj zaštiti;
- vanrednom školovanju;
- subvencioniranju troškova grijanja, subvencioniranju troškova dženaza/sahrana/ukopa.
USAID će pomoći Agenciji za javne nabavke BiH da unaprijedi transparentnost, ojača funkcije nadzora i upravljanja rizikom kroz:
- Uspostavu centralizirane aplikacije za javne nabavke u četiri “pilot” kantona u FBiH;
- Modul za građanski nadzor; i
- Modul za izvještavanje o referencama i kredibilitetu izvođača/dobavljača.
USAID će izgraditi kapacitete odabranih organizacija civilnog društva kako bi se unaprijedila njihova sposobnost praćenja I izvještavanja o postupcima pred nadležnim organima.
*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.
Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.