Koje su karike efikasnog lanca snabdijevanja?

10.05.2017. 08:12 / Izvor: Akta.ba
Koje su karike efikasnog lanca snabdijevanja?

Zašto je planiranje u lancima snabdjevanja drugačije od uobičajenog načina planiranja u preduzeću?

Zašto je planiranje u lancima snabdjevanja drugačije od uobičajenog načina planiranja u preduzeću?" bilo je pitanje koje sam dobio na početku predavanja o Supply Chain Management-u.

"Da bi Ti (na predavanjima se uvijek oslovljavamo sa Ti) to postalo jasno moraćeš pažljivo da me slušaš do kraja današnjeg predavanja", odgovorio sam lakonski. Moram prvo da im objasnim šta je struktura SCM lanca, bullwhip efect, Sales Forecasting, VMI – Vendor Managed Inventory, CFPR – Colaborative Forecasting Replanishment Planning... zastadoh malo nad sopstvernim mislima: ako oni zapamte i pola od ovoga, odlično, ali da li će im ostati i malo koncentracije da zapamte suštinu, koja se ogledala u ovom naizgled prostom pitanju? Sasvim suprotno svim načelima predavačke profesije odlučio sam da pokušam da mu odgovorim odmah.

 - Hm, recimo da su prethodna dva dana bile velike vrućine i da je zbog toga u državi prosječno popijeno 10% više piva, što znači da je jedna prodavnica umjesto 58 flaša, koliko prosečno prodaje, prodala 64. U jednu gajbe staje 20 flaša, pa je umjesto 3 gajbe koje je do sada naručivala sada naručila 4 gajbe. Distrubuter koji snabdjeva 100 takvih prodavnica iznenada umjesto 30 gajbi treba da isporuči za slijedeći dan 40. Pošto pivo nabavlja jednom sedmično po 210 gajbi on na skladištu ima još 130. Ako se tako nastavi ostaće kratak ove nedelje za 110 gajbi, pa hitno naručuje 390 gajbi za ovu i sljedeću nedjelju. Fabrički logističar mu saopštava da mu je to 1,5 kamion i da mu se ne isplati da šalje jedan poluprazan i nudi mu da kupi 2 kamiona odnosno 520 gajbi. Uz obećanje o dodatnom rabatu od cijelih 1% i nekoliko popijenih uzoraka svi pristaju na odlično sklopljen posao.

Neka se tako nešto desilo samo sa 20 razno-raznih snabdjevača. Informacija koja stiže do fabrike je slijedeća: uobičajena sedmična potražnja = 4.200,00 gajbi, a ove sedmice je potražnja skočila na 10.400 gajbi, tj. nevjerovatnih 247%.

Ova nevjerovatna vijest odjekuje u prodaji, najzad ćemo postići zacrtane planove, ali i do top menadžmenta koji vrijedno radeći kalkuliše nove nevjerovatne targete i obećava vlasnicima kule i gradove. Planovi se menjaju, proizvodnja se proglašava nesposobnom zato što ne može da proizvede koliko se traži, te nemaju zaliha, te nemaju kapaciteta, stalno nešto zakeraju. Brzo zovu stručnjake za Lean i ostala svjetska čuda (među koje spada i moja malenkost) kako bi obučila njihovu nesposobnu proizvodnju i planiranje.

Proizvodnja uvodi 3 smjene i radne subote i nedelje za slijedeća 3 mjeseca i trudi se da proizvede nove targetirane količine ali i pored svih napora uspjeva da proizvede "samo" 170% ili ti 7.140 gajbi, pa za nedjelju poslije angažuju i sestrinsku firmu i zapošljavaju 70% svih njihovih kapaciteta kako bi uspjeli da postignu naglo povećanje trenda ispijanja piva širom države. 

A slijedeće sedmice pada kiša, potražnja se dodatno smanjuje, distrubuteri su zatrpani zalihama, stalno preskaču i sapliću se o silne gajbe koje počinju mnogo da im smetaju, prestaju da naručuju, uspaničeni prodavci pritisnuti od svojim menadžera ih opsjedaju i obećavaju rabate, pa rabate na rabate, pa ... počinje jedan opšti haos koji se nikada ne zaustavlja, i za koji postoji jedno univerzalno objašnjenje – "ma kod nas je nemoguće raditi."

A samo je popijeno 6 flaša piva više po prodavnici! E vidiš to Ti je planiranje kod nas danas, a kako se to rješava, e pa za to ipak moraš da ostaneš do kraja predavanja.

Zoran Đurđević

Targer E&C trening: SCM – Supply Chain Management – Osnove. Sarajevo, 17. i 18.05.2017.  Više pogledajte ovdje.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti