Budućnost sigurne digitalne transformacije: Pređimo sa strategije u akciju

23.03.2021. 11:45 / Izvor: Akta.ba
Budućnost sigurne digitalne transformacije: Pređimo sa strategije u akciju

COVID pandemija je uveliko ubrzala digitalno poslovanje.

COVID pandemija je uveliko ubrzala digitalno poslovanje. Od brzog, neophodnog usvajanja rada na daljinu do naglog porasta usvajanja novih tehnologija koje podržavaju neviđeni pomak u ponašanju potrošača, digitalna transformacija je prešla iz dugotrajne aspiracije u trenutnu inicijativu za mnoge organizacije na nivou preduzeća da pruže nova iskustva kupaca.

Većina malih i većih kompanija (SME) u BiH shvata važnost digitalne transformacije, ali ne zna odakle početi. Digitalna transformacija ne mora biti komplikovana. Kada se pravilno izvede, može postati dio DNK organizacije i integrisati se u postojeću kulturu poslovanja.

QSS kompanija je svoje poslovanje do sada uglavnom usmjeravala na lokalno tržište, te ima veoma dobar uvid u to kako se tržište mijenjalo iz godine u godinu kada je digitalna transformacija u pitanju kao i sigurnost poslovanja.

Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH po nalogu Vlade Savezne Republike Njemačke implementira u Bosni i Hercegovini projekt „Inovacije i digitalizacija u malim i srednjim preduzećima (MSP) u Bosni i Hercegovini “.

Razlozi zašto se GIZ odlučio podržati ovu temu u Bosni i Hercegovini se ogleda u modernim razvojnim trendovima i namjerom da preduzeća, kako ona iz relevantnih sektora za razvoj BiH, tako i IT kompanije iz BiH budu dio stvaranja novog, digitalnog i poslovnog ambijenta.

Kako kreirati kvalitetnu strategiju i izbjeći prijetnje koje digitalizacija poslovanja donose u današnje vrijeme smo saznali u razgovoru sa Arminom Talićem, savjetnikom za digitalnu transformaciju angažiranim od strane Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH u BiH i Aidom Bejtula, voditeljem prodajnog i marketing tima kompanije QSS, vodeće u pružanju naprednih IT profesionalnih servisa, Cloud tehnologije i Software development-a.

Pokretanje Digitalne transformacije u BiH

Armin / Digital Tranformation konsultant — Kakav je status digitalizacije u BiH, to jeste u kojem je nivou razvoju BiH po pitanju trendova digitalizacije u regiji i Evropi?

Globalno posmatrajući, svjedočimo potpunoj digitalnoj transformaciji u kojoj je svijet u svemu drugačiji od onog kojeg smo poznavali prije 30 godina. Prisutnost digitalnih tehnologija omogućava nam da budemo uključeni u širu ekonomiju, da postanemo efikasniji po pitanju jačanja proizvodnih kapaciteta različitih sektora i podstiču inovacije, a sve od navedenog rezultira velikim smanjenjem troškova poslovanja.

Armin Talić, Savjetnik za digitalnu transformaciju angažiran od strane GIZ-a

Bosna i Hercegovina u posljednju deceniju nastoji maksimalno iskoristiti svoje kapacitete i približiti se, te implementirati digitalne trendove koji bi umnogome olakšali različite aktivnosti na polju poslovanja, ali tu još postoji prostora za rad i unapređivanje. Primjera radi, Srbija aktivno radi na svojoj viziji da bude lider u digitalnoj ekonomiji 21. vijeka kroz inicijativu „Digitalna Srbija“ gdje aktivno sarađuju svi vodeći stakeholderi na ostvarivanju digitalnih ciljeva.

Pozitivno je što veliki broj međunarodnih organizacija prepoznaje značaj digitalizacije, te je voljan posvetiti svoje resurse kako bi se implementirale aktivnosti koji će dovesti do toga da BiH iskoristi svoje digitalne potencijale.

Činjenica je da je Bosna i Hercegovina, prema izvještajima iz 2020. godine jedina država u regiji koja ne koristi niti jedan od oblika elektronskog potpisa, koji je osnova u kontekstu digitalizacije poslovnih procesa, a koji osigurava zaštitu integriteta podataka koji se prenose elektronski i neporecivost potpisanog elektronskog dokumenta. 

Važno je istaći da je pandemija koronavirus donijela promjenu u kontekstu digitalizacije u BiH te istu ubrzala u svim oblastima (obrazovanje, privreda, javna uprava) gdje sve više poslovnih subjekata nastoji digitalizirati svoje procese te pojačati svoju konkurentnost.

Aida / QSS — Na koji način QSS pomaže razvoju digitalizacije u Bosni i Hercegovini i da li zapažate pomak?

Kompanija QSS postoji već skoro 25 godina i naše je poslovanje uglavnom usmjereno na lokalno tržište, tako da možemo reći da imamo veoma dobar uvid u to kako se tržište mijenjalo iz godine u godinu kada je digitalna transformacija u pitanju.

Trenutno zapošljavamo oko 40 osoba, a iza sebe imamo preko 1000 različitih IT projekata kroz koje smo mnogim našim korisnicima pomogli da se digitalno transformišu.

O digitalnoj transformaciji govorimo već godinama, a 2017. godine smo organizovali i event pod nazivom „Bosnia goes digital“ na kojem je bilo prisutno više od 300 gostiju iz vodećih kompanija u našoj zemlji. Prezentacije su održale kompanije poput Uber-a, SAP-a, Olx-a, Lutrije BiH i slične evente.

Ključni trendovi u oblasti digitalne transformacije su upravo vezani za implementaciju IT rješenja koja QSS svakodnevno razvija, kao što su: IoT/Smart City inicijative, fintech, digitalno bankarstvo, customer experience platforme, AI/Machine learning, e-commerce, Cloud computing itd.Smatramo da svakom novom implementacijom nekog od navedenih rješenja, približavamo domaće tržište globalnim trendovima.

Nažalost, domaće tržište još uvijek poprilično kaska u ovoj oblasti u odnosu na globalno tržište. Ne znam hoćete li se složiti sa mnom, ali ovo je naročito primjetno u javnom sektoru. B2B i B2C poslovanje u dobroj mjeri nastoji da se transformiše i vidljivi su pomaci, ali G2C (Government-to-Client) digitalna transformacija zaista kasni. Ako ste u posljednje vrijeme trebali da dobijete bilo kakav dokument od državnih institucija (npr. da dobijete građevinsku dozvolu, platite porez kao i da registrujete kompaniju), sigurno ste se uvjerili koliko je ovaj proces spor, a da ne govorimo da uopšte nije digitalizovan.

Aida Bejtula, Voditelj prodaje i marketinga, QSS

Ono što u 2021. godini primjećujemo, je da je trenutno aktuelan zaista veliki broj projekata pokrenutih od strane globalnih EU organizacija (poput UNDP-a, njemačke vlade kroz GIZ, USAID-a, Delegacije EU i mnoge druge) kroz koje će razviti različite digitalne platforme za javni sektor u BiH. Nadamo se da ćemo u što skorije vrijeme vidjeti pozitivne rezultate ovih aktivnosti.

Definitivno možemo reći da živimo u digitalnom vremenu, a pandemija je značajno ubrzala proces digitalne transformacije. Nove tehnologije i njihova dostupnost ujedno mijenja i način ponašanja korisnika.

Primjećujemo da su i u Bosni i Hercegovini konačno zaživjeli različiti e-commerce servisi, servisi za brzu dostavu, te da mnoge kompanije transformišu poslovne procese tako da se izvršavaju online ili udaljenim pristupom kako bi smanjili redove i broj posjeta prodajnim mjestima.

Proces digitalizacije još uvijek usporavaju stroge zakonske regulative i ograničenja. Odavno imamo Zakon o elektronskom potpisu kojim se uređuju osnove formiranja i upotrebe elektronskog potpisa i pružanja usluga u vezi s elektronskim potpisom i ovjeravanjem, međutim, on se ne primjenjuje. Konačno vidimo da su u prethodnoj godini poduzeti neki koraci da se on konačno počne koristiti. Upotreba elektronskog potpisa bi olakšala poslovanje u mnogim industrijama, a korisnici u mnogim situacijama ne bi morali ići na lokacije pružaoca usluga.

2. Digitalna transformacija u BiH — Strategija

Armin / Digital Tranformation konsultant — Kakva je uloga IT sektora u procesu digitalizacije i koje su aktivnosti projekta na kojem ste angazovani u tom procesu, naročito za mala i srednja preduzeća?

IT sektor treba biti vodilja kada govorimo o kompletnom procesu digitalizacije u BiH s obzirom da posjeduje ekspertizu u tom polju i već je sektor koji je usvojio uspješne prakse sa Zapada i EU. Potrebno je kreirati stratešku saradnju sa donosiocima odluka i IT sektorom, gdje će se zajedničkim pristupom i aktivnostima doći do digitalnih rješenja koja su potrebna za digitalizaciju malih i srednjih preduzeća i javne uprave.

Mala i srednja preduzeća imaju značajnu ulogu u kompletnom ekonomsko-socijalnom okviru Bosne i Hercegovine, te je potrebno da se posebna pažnja usmjeri na korištenje svih potencijala koje MSP posjeduju u kontekstu njihovog jačanja i pozicije na globalnom tržištu. Jedan od ključnih alata jeste i uključivanje ICT sektora u ovaj proces, te motivisati mala i srednja preduzeća da se kreću u smjeru digitalizacije. Nažalost, istraživanja koja su sprovedena ne idu u prilog tome da su MSP dovoljno uključeni i zainteresovani za taj proces.

Prema studiji Innovation and Digitalization in SMEs in Bosnia and Herzegovina koju je GIZ objavio, istraživanja pokazuju da većina kompanija imaju potrebu za digitalnim rješenjima kako bi unaprijedili svoje poslovanje, ali da vrlo rijetko učestvuju na ICT događajima koji im mogu omogućiti saradnju na navedenim aktivnostima. 

Potrebno je da kompanije prihvate činjenicu da tehnologija mijenja način na koji kompanije posluju i isporučuju proizvode potrošačima u mnogim sektorima u pozitivnom smislu, te da su inovacije u organizacijama uvijek plus.

Među aktivnostima koje GIZ realizuje s ciljem povezivanja IT industrije i predstavnika malih i srednjih preduzeća su: B2B susreti 2020, IT sektor kao privatni service provider za MSP u BiH: u nekim slučajevima IT sektor je ponudio uslugu za MSP, bili su to webinari i publikacija članaka koji su od koristi za MSP u digitalnom dobu: “Sigurnost poslovnih podataka” i “Poslovanje u oblaku”. Poput događaja B2B susreti, IT treba da postanu tradicionalni alat koji će omogućiti interakciju i saradnju između različitih sektora.

Aida / QSS — Koji su koraci potrebni da bi određena kompanija krenula u process digitalizacije i koji su koraci ključni za njen uspjeh?

Proces digitalne transformacije ne bi trebali posmatrati samo kao implementaciju novih tehnologija, niti je dovoljno reći da poslujemo agilno i inovativno. Potrebno je da postoji povezanost između strategije, inovacija, poslovnog modela i same upotrebe tehnologije.

Iz iskustva koje smo stekli u radu s našim korisnicima, a i kroz vlastito iskustvo jer i sami prolazimo kroz ovaj proces, u QSS-u smo zaključili da je za uspjeh ključno planiranje na godišnjem nivou i praćenje ovog procesa na nivou cijele kompanije.

Također, veoma je važno pravilno odabrati šta vrijedi transformisati i donijeti ispravnu odluku o prioritetima u procesu digitalizacije, jer ove aktivnosti trebaju kreirati novu vrijednost za poslovanje kompanije, rad zaposlenih, saradnju s partnerima i samo korisničko iskustvo.

Poslovne procese je potrebno konstantno pratiti i poboljšavati kako bi efikasnije poslovali i naravno, potrebno je pratiti tehnološke trendove i znati koje trendove možete primijeniti u vašem poslovanju kako bi se brže transformisali. Potrebno je zaposlene konstantno educirati i podsticati da prihvataju promjene, a digitalna transformacija mora biti duboko ukorijenjena u strategiju poslovanja. Kao dobra praksa se pokazalo i kreiranje timova unutar kompanije koji će pratiti proces digitalne transformacije, a timovi su obično sastavljeni od postojećih zaposlenih i akvizicije novih koji posjeduju određene digitalne vještine i koji mogu obezbijediti trening i edukaciju za postojeće talente.

Cijeli intervju pročitajte ovdje

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti