Enes Ališković: Za bolje izvozne rezultate neophodna je podrška države

21.12.2013. 10:13 / Izvor: InfoKom
Enes Ališković: Za bolje izvozne rezultate neophodna je podrška države

Imajući u vidu poslovni ambijent i uvjete u kojima posluje bh. privreda, možemo konstatirati da u godini na izmaku izvoz ostvaruje pozitivan rezultat kada je u pitanju vanjskotrgovinska razmjena BiH, smatra Enes Ališković direktor Agencije za promociju izvoza VTKBiH.

Rezultati vanjskotrgovinske razmjene Bosne i Hercegovine nisu povoljni već više godina - deficit je izuzetno visok, a pokrivenosti uvoza izvozom sporo se povećava. Međutim, preliminarni podaci govore da će rast izvoza u 2013. godini biti veći od 5%, pri čemu se može očekivati smanjenje uvoza ili njegova stagnacija, što će rezultirati smanjenjem vanjskotrgovinskog defkita. O izvoznim trendovima u 2013. godini, podršci privredi i aktivnostima na pomociji izvoza,  Enes Ališković, direktor Agencije za promociju izvoza Vanjskotrgovinske komore Bosne i Hercegovine govoi u novom broju InfoKoma.

Kako biste ocjenili izvozne rezultate u godini na izmaku?

"Imajući u vidu poslovni ambijent i uvjete u kojima posluje bosanskohercegovačka privreda, možemo konstatirati da u godini na izmaku izvoz ostvaruje pozitivan rezultat kada je u pitanju vanjskotrgovinska razmjena Bosne i Hercegovine. Možemo očekivati da će rast izvoza u 2013. godini biti veći od 5%, pri čemu se može očekivati smanjenje uvoza ili njegova stagnacija, što će rezultirati smanjenjem vanjskotrgovinskog deficita do 10%."

Koji su bili vodeći izvozni proizvodi i izvozna tržišta, odnosno koji su to bh. proizvodi novi u strukturi izvoza i koja su to nova tržišta?

"Vodeći izvozni proizvodi su ostali nepromijenjeni, tj. vodeću poziciju zauzimaju sjedala, električna energija, aluminij, obuća, drvo i namještaj, naftni derivati, proizvodi metalne industrije. Rast izvoza je omogućen prije svega značajnim rastom izvoza naftnih derivata, električne enrgije te namještaja i obuće.

Zadržali smo kontinuirani izvoz na našim najznačajnijim tržištima, i to: Hrvatska, Njemačka, Srbija, Italija, Slovenija, Austrija, Švicarska i Mađarska. Pozitivan pomak u izvozu bilježimo u zemljama koje tradicionalno nisu značajniji vanjskotrgovinski partner BiH, a to su Češka Republika, Slovačka i Bugarska, gdje je izvoz za prvih 10 mjeseci ove godine porastao za 54,73%, 54,97% i 138,90%."

Šta bi trebalo učiniti da bi se ostvarili bolji izvozni rezultati?

"Moramo biti svjesni činjenice da su pozitivni pomaci u izvozu, prije svega, rezultat povećanja tražnje na našim vodećim izvoznim tržištima koja se oporavljaju od ekonomske krize, a ne sistemskih mjera koje smo mi kao zemlja poduzeli.

Za postizanje značajnijih rezultata u vanjskortgovinskoj razmjeni Bosne i Hercegovine, neminovno je poboljšanje sveukupnog poslovnog ambijenta u našoj zemlji kako bi se povećala konkurentnost privrede. Mi smo mala zemlja i kapaciteti naših poduzeća su takvi da nam ograničavaju i šanse za izvoz. Bosna i Hercegovina mora raditi na povećanju izvozne baze, tj. stvaranju novih izvoznih proizvoda i povećanju kapaciteta.

U ovoj godini smo na 87. poziciji od 148 zemalja u svijetu po pitanju konkurentnosti, dok smo prema izvještaju Svjetske banke o lakoći poslovanja u 2013. godini na 126. mjestu od 185 zemalja (Doing Business 2013), te smo najlošije rangirani u regionu.

Bosne i Hercegovine je zajedno sa Ministarstvom vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH u okviru IPA projekta EU EXPRO II sačinila Strategiju rasta izvoza 2012.-2015. U izradi Strategije su sudjelovali predstavnici kako državnog (svih nivoa) tako i pri- vatnog sektora. Ovom Strategijom su predložene konkretne mjere i akcioni planovi kojima bi se smanjio vanjskotr- govinski deficit BiH i povećala zaposlenost. Nažalost, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine nije usvojilo pomenutu Strategiju. Nadam se da će nadležni državni organi imati sluha i usvojiti istu, te pružiti privredi Bosne i Herecgovine svu potrebnu podršku.

Za uspješnu privredu bilo koje zemlje neophodna je podrška državnih organa. Danas možemo vidjeti da i najrazvijenije zemlje, poput SAD-a, direktno utječu i interveniraju na tržištu. Prije svega mislim na obezbjeđenje boljeg poslovnog ambijenta i izjednačavanje uvjeta poslovanja u zemlji sa regionom kako bi bili konkurentni. Bez adekvatnog i jeftinijeg pristupa finansijama, jednostavnijih procedura poslovanja, bolje infrastruk- ture kvaliteta i pristupa novim tehnologijama teško je zadržati konkurentnost. Poboljšanjem konkurentnosti poduzeća u zemlji stvorili bi se uvjeti i za agresivniji nastup na stranim tržištima, gdje je opet potrebno obezbijediti podršku i institucijsku i finansijsku kako to čine i druge zemlje."

Koji je bio doprinos Komore u promociji izvoza i ostvarenju boljih izvoznih rezultata?

"Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine, Odlukom Vijeća ministara BiH iz 2008. godine, zvanično je postala i nositelj promocije izvoza naše zemlje - drugim riječima, ona obavlja poslove Agencije za promociju izvoza. U te poslove spadaju razni vidovi kolektivnog predstavljanja privrede BiH u inozemstvu, s naglaskom na vodeće sektore izvoza, kako je to definirano Strategijom razvoja izvoza koju sam pomenuo.

Kroz cijeli protekli period, naša osnovna zadaća bila je pripremiti bh. kompanije za nastup na ciljnim tržištima te osmisliti i realizirati aktivnosti njihove grupne promocije.

Ovdje su značajni rezultati postignuti nakon kolektivnih nastupa na specijalističkim sajmovima u inozemstvu, posebno iz sektora namještaja i interijera, ljekobilja, organskih proizvoda i prehrane te metalne industrije. Seriozan pristup odabiru kompanija koje imaju izvozne mogućnosti i zadovoljavaju zahtjeve ciljnih tržišta odrazio se i na njihovim pojedinačnim dostignućima u ostvarenjima kvalitetnih kontakata, zaključenju ugovora i konačnom ostvarenju porasta izvoza na datim tržištima. Ocjene vlastitog nastupa na sajmu koje daju kompanije-učesnice u većini slučajeva govore o zadovoljstvu ostvarenim rezultatima: od mogućnosti da se na licu mjesta upoznaju sa tržištem (u pogledu trendova, tehnologije, noviteta, konkurencije, cijena itd.), pa do ostvarenja realnih prodajnih rezultata.

Veoma dobre rezultate bilježimo i kroz aktivnosti organiziranja posje- ta privrednih delegacija BiH inozemstvu, koje realiziramo sami ili kao dio službenih delegacija organa Bosne i Hercegovine (Predsjedništvo BiH, MVP BiH). Odaziv privrednika za ovakve posjete je redovno veliki, a zabilježeni rezultati od ostvarenih kontakata također otvaraju vrata rastu izvozne aktivnosti na odnosnim tržištima.

Strateški gledano, sve ove aktivnosti usmjerene su ka unapređenju izvoza na ključnim tržištima (kao što su neka tržišta Evropske unije, poput Njemačke, Austrije, Holandije, a sada i Hrvatske), ali i otvaranju nekih zapostavljenih ili potencijalno atraktivnih tržišta (Rusija, Turska, Golfske zemlje, Švedska, Češka, Slovačka, Bugarska).

Aktivnosti promocije izvoza realiziraju se sredstvima VTK BiH, programskih partnera poput projekata FIRMA, FARMA, SIPPO, te učešćem samih privrednika. Veoma mali dio budžeta (ovdje mislim isključivo na nastupe na sajmovima) doprinos je iz budžeta BiH. Poredeći postignute rezultate firmi naspram uloženih sredstava, možemo biti više nego zadovoljni. S druge strane, rastući interes privrednika nećemo moći ubuduće zadovoljiti ukoliko i nadalje izostane sistemska podrška države."

Koje aktivnosti promocije izvoza su se pokazale najefikasnijim, a koje manje efikasnim?

"Pojedini nastupi na sajmovima polučili su izvanredne rezultate. Kao primjer mogu navesti sajam IMM COLOGNE - Međunarodni sajam namještaja i interijera koji se održava u Koelnu, Njemačka, a gdje se spremamo nastrupiti po četvrti put.

Samo u prvih 6 mjeseci nakon učešća na prethodnom IMM COLOGNE-u u januaru 2013. godine, firme-učesnice su ostvarile 2,9 miliona eura prometa, a do kraja godine očekuje se realizacija još 3,4 miliona eura. Većina učesnica je, kao posljedicu kontakata na sajmu, prijavila porast izvozne prodaje na tržištima EU (neke čak i do 25%), te otvaranje novih radnih mjesta (ukupno oko 50).

Sajam IMM nije slučajno odabran - radi se o globalno najznačajnijem sajmu u ovoj oblasti koji se održava u Njemačkoj - nama najznačajnijem izvoznom tržištu kada je u pitanju namještaj. U dosadašnja tri nastupa, i onom koji slijedi u januaru 2014 godine, sa ipak veoma ograničenim sredstvima i u saradnji sa partnerima, uspjeli smo podržati nastup 20 bh. proizvođača na- mještaja (neki su nastupali po 2-3 puta). Kroz ove nastupe, svjedočili smo 'sazrijevanju', kako nas kao organizatora tako i naših kompanija u smislu ozbiljnosti priprema i usvajanja vještina dobrog sajamskog nastupa. Rezultati potvrđuju da smo sada bliže zajedničkom cilju: ostvariti kontinuiran i rastući izvoz na tržištu Njemačke i EU. Međutim, interes bh. firmi da nastupe na ovom sajmu znatno je veći od naših trenutnih budžetskih mogućnosti.

Također, isto tako dobre rezultate smo zabilježili i na sajmu metala u Hanoveru, te prehrambenih proizvoda u Istanbulu i organskih proizvoda u Nirnbergu.

Manje efikasnim su se pokazale organizacija prijema privrednih delegacija iz inozemstva, čiji cilj jeste razmotriti mogućnost ulaganja u BiH, traženje potencijalnih dobavljača, ali i traženje partnera za plasman proizvoda na bh. tržište."

Plan aktivnosti Agencije u 2014. godini?

"Imajući u vidu tešku ekonomsku situaciju u našoj zemlji, Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine će i u 2014. godini nastojati dati podršku bh. izvoznicima kroz organiziranje i sufi- nansiranje kolektivnih nastupa na stra- nim tržištima. Najznačajniji sajmovi na kojima ćemo organizirali kolektivni nastup bh. poduzetinka u 2014. godi- ni su: Međunarodni sajam namještaja IMM COLOGNE 2014, Međunarodni sajam tehnologija HANOVER FAIR 2014, Međunarodni sajam GAST 2014 - Split, Međunarodni sajam prehrambenih proizvoda GIDA 2014 - Istanbul, Međunarodni sajam eko proizvoda Scandinavia Natural Producs Malmo. U saradnji sa entitetskim komorama ćemo organizirati nastup na još četiri sajma u regionu. Pored nastupa, planirane su i posjete poduzetnika značajnijim sajmovima u Evropi, kao što su sajam voća i povrća FruitLogictica u Berlinu, sajam građevinarstva MoscowBuild u Moskvi isl.

Pored sajmova, planirali smo organizirati poslovne misije i održavanje B2B susreta u niz zemalja, kao što su Slovačka, Češka, Makedonija, Holandija, Njemačka, Albanija, Libija, Kuvajt i druge od interesa za bh. privrednike.

Poseban fokus ćemo stavitii na istraživanje stranih tržišta za prehrambeni sektor, dok ćemo za drvnu industriju nastaviti sa implementacijom projekta povezivanja dizajnera i proizvođača.

Naravno, nastavit ćemo saradnju u implementaciji navedenih aktivnosti sa našim partnerima, kao što su USAID- Sida FIRMA, USAID-Sida FARMA, SIPPO, GIZ i drugi međunarodni projekti koji pružaju podršku bh. privredicima, te našim partnerskim institucijama u inozemstvu."

Poziv svim privrednim subjektima da se registriraju za Direktorij bh. izvoznika za 2014. i 2015. godinu

Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine/Agencija za promociju izvoza BiH (BHEPA) je u procesu izrade ažurirane verzije Direktorija bh. izvoznika za 2014. i 2015. godinu. CD je multimedijalnog karaktera i sadrži osnovne podatke o VTK BiH/BHEPA i kontakte uposlenika, vodič o zakonima u oblasti vanjske trgovine i investicija, informacije o trgovinskim sporazumima koje je Bosna i Hercegovina potpisala sa drugim zemljama, bazu izvoznika, profil Bosne i Hercegovine i korisne linkove. CD će biti dostavljen inostranim privrednicima, ambasadama, komorama i svim drugim zainteresiranim subjektima u cilju promocije naših privrednika u inostranstvu i njihovog lakšeg povezivanja sa potencijalnim partnerima.

Baza bh. izvoznika je najvažniji dio CD-a, te će ažurirana verzija sa novim podatcima biti postavljena na web stranici BHEPA-e kako bi potencijalni partneri mogli brzo i lako naći naše izvoznike. Baza također služi i da se privrednicima direktno na e-mail dostavljaju: pozivi na događaje koje organizira Komora (poslovni susreti, sajmovi, seminari, edukacije, prezentacije i dr.), obavještenja o aktuelnim temama (izmjene zakona i druge regulative u BiH i drugim zemljama koje mogu utjecati na bh. kompanije, informacije o održavanju raznih događaja u organizaciji partnerskih institucija, prilikama za promociju naših privrednika putem digitalnih medija i dr.)

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti