Parlamentarci na potezu: Izmjene Zakona o akcizama na zadnjem testu

13.12.2017. 14:21 / Izvor: Akta.ba
Parlamentarci na potezu: Izmjene Zakona o akcizama na zadnjem testu

Jedna od glavnih stvari koji izazivaju zabrinutost javnosti, osim poskupljenja goriva, jeste način na koji će ova sredstva biti trošena

Ključna stvar za razvoj bilo koje države je postojanje dobre mreže autoputeva. To je nešto što je neosporno i sa čim se slažu svi stručnjaci.

No, u BiH postoje suprotna mišljenja o tome na koji način se to treba uraditi. Najednostavniji način je uvođenje akciza i zaduživanje kod međunarodnih financijskih institucija. 

BiH je krenula u tom pravcu što pokazuje i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama koji je prije nekoliko dana prošao Dom naroda Parlamenta BiH.

 Za razliku od prethodnih izmjena, koje su oborene u Parlamentu, ovaj modificirani Prijedlog izmjena, prema riječima Osmana Lindova, profesora sa Fakutleta za promet i komunikacije u Sarajevu, neće znači povećanje cijena goriva.

On za Akta.ba kaže da će cijena goriva u BiH još uvijek ostati najniža u regiji, ali da će se davanja povećati na drugi način.

Navodi da su prema prvom Prijedlogu, koji je nedavno 'pao' na Parlamentu, akcize bile vezane za cijenu litre goriva, a sa novim prijedlogom su vezane za registraciju.

''Prema ovom Prijedlogu će poskupjeti opterećenje na motorna vozila i ta davanja ćemo plaćati prilikom registracije'', objašnjava Lindov. On smatra da je ovo lošiji Prijedlog od prethodnog. Navodi da ovo znači složenije raspoređivanje prikupljenih sredstava.

Govoreći o značaju gradnje autocesta ističe da bismo njihovom izgradnjom imali veći gospodarski razvoj, rast GDP-a, bolju povezanost unutar zemlje i sa regijom.

HADŽIĆ: PRIJEDLOG ZAKONA ĆE DOVESTI DO RASTA CIJENA GORIVA 

S druge strane Faruk Hadžić, ekonomski analitičar, smatra da će ukoliko se usvoji novi prijedlog zakona o akcizama dizel poskupjeti za 0,15 KM odnosno sa uračunatim PDV-om 0,18 KM.

Navodi da prijedlog izmjena koji je usvojio Doma naroda Parlamenta BiH uvodi akcize na dvije nove kategorije-biogorivo i tečni naftni plin za pogon motornih vozila.

Izmjenama je predviđeno da se iznos od 0,10 KM odvaja za  autoceste, a 0,5 KM za ostale ceste. Smatra da postoji nejasnoća gdje će ići taj dio od 0,5 KM tj. hoće li ići direktno u proračun pa će se onda naknadno preusmjeravati ili će se to uraditi na neki drugi način. Dio od 0,10 KM će ići namjenski za autoceste.

Ističe da je prijedlog koji je prošli put pao na Parlamentu podrazumijevao isto povećanje cijena goriva samo su su nameti sada drugačije raspoređeni. Razlika od prethodnog prijedloga je što su sada uvedene akcize za  biogorivo i bioplin te je preciznije navedeno kako će se utroštiti ovih 0,15 KM.

On smatra da će bez obzira na sve ovaj prijedlog u značajnoj mjeri dovesti do rasta cijena goriva.

''Imat ćemo direktne i indirektne efekte. Prvo gorivo će biti skuplje, a sa druge strane doći će do indirektnog rasta troškova za one proizvode koji ovise u značajnoj mjeri od goriva kao što su osnovne životne namirnice, troškova grijanja i sl'', navodi Hadžić.

BEZ GOTOVIH PROJEKATA ZA ULAGANJE

Objašnjava da kada se pogleda struktura na osnovu koje se formira cijena  jedne litre goriva osim  akcize, kao jedne vrste nameta,  imamo i posebnu putarinu za autoceste i autoceste. Na sve to se obračunava PDV. "Od ovoga se samo namjenski usmjerava putarina na autoceste'', navodi on.

Tako ističe da se u ovoj strukturi akciza neće povećati nego će se povećati putarine za autoceste i ceste koji su druga dva faktora za formiranje cijene goriva.  

Govoreći o pozitivnim aspektima to bi smatra trebalo biti pokretanje cestogradnje. Međutim, napominje da tu sada postoji drugi problem, a to je da još uvijek nemamo izrađene glavne projekte za izgradnju putnih pravaca niti smo još raspisali tendere pa da se od prikupljenih sredstava odmah počne gradnja. 

''Oni će uzeti novac od građana, na godišnjoj razini oko 210 milijuna KM, a neće odmah moći krenuti u investicije jer nemamo gotove projekte. U sljedećih godinu bi moglo doći do poskupljenja čime će se smanjiti potrošnja stanovništva, usporiti ekonomija, a neće se krenuti u investicijski ciklus'', navodi Hadžić.

 BEZ USVAJANJA IZMJENA AKCIZA NEMA PRISTUPA SREDSTVIMA ZA GRADNJU AUTOPUTEVA

Ministar komunikacija i prometa BiH Ismir Jusko kazao je da ukoliko se ne usvoji zakon o akcizama možemo svaki dan očekivati da Europska komisija pola milijarde KM, koliko je namijenjeno BiH za infrastrukturne projekte, preusmjeri u druge zemlje. 

Navodi da ovdje nije riječ samo o ovih pola milijarde KM. "Riječ je o velikom broju projekata koji slijede u budućnosti'', naveo je on. Ističe da BiH neće moći aplicirati za druge projekte iz oblasti insfrastrukture bez usvajanja ovog zakona.

Pojasnio je da usvajanjem zakona o akcizama BiH dobiva pravo korištenja pola milijarde KM iz Trsta i  na oslobađanje investicijskog toka u iznosu od otprilike oko milijardu.

Podsjetimo, postoji pritisak za usvajanje ovih izmjena jer se BiH, u jednom od klauzula u sporazumima koje je potpisala sa Europskom bankom za obnovu i razvoja (EBRD) za financiranje izgradnje cestovne infrastrukture, obvezala da će se izmjeniti Zakon o akcizama što predstavlja i uvjet za efektivnost navedenih kredita kao i onih sa drugim financijskim institucijama kao što je MMF.

Iz Vijeća ministara BiH su ranije istaknuli da bi usvajanje ovog zakona značilo pokretanje velikog investicijskog ciklusa u oblasti izgradnje autocesta i cesta na teritoriji čitave BiH, što bi vodilo ka daljnjem rastu BDP-a, povećanju kompetitivnosti BiH i otvaranju novih radnih mjesta.

Zastupnički dom Parlamenta BiH bi i u četvrtak, 14.12. 2017. trebao odlučivati o ovim izmjenama zakona. 

D.K.

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti