Vijesti

Projekat britanskih i domaćih konsultanata u sedam privatizovanih preduzeća u Republici Srpskoj: Do razvoja kroz restrukturiranje

16.03.2009. 09:22 / Izvor: Nezavisne novine

Cilj restrukturiranja, koje se sprovodi u sedam privatizovanih preduzeća u RS, a u kojima zatvoreni investicioni fondovi (ZIF) imaju značajno vlasničko učešće, je unapređenje njihovog poslovanja kroz aktivniji angažman fondova, kazali su konsultanti projekta.

U britanskoj konsultantskoj kući "Cadogan Financial", koja s Ekonomskim institutom Banja Luka i Udruženjem "Sinergija" radi na tom projektu, koji finansiraju Evropska komisija i Svjetska banka, kažu da ZIF-ovi nakon privatizacije nisu odgovorili svom zadatku zbog čega to nastoje promijeniti.

Kroz detaljnu selekciju, određeno je da se restrukturiranje sprovede u preduzećima "Popovo polje" iz Trebinja, "Prijedorčanka" Prijedor, "Napredak" Pelagićevo, "Bonel" Banja Luka, "Hemijska industrija destilacije" Teslić, UNIS USHA Višegrad i Fabrici žice Novo Goražde.

Mark Sent Džil, direktor projekta iz "Cadogana", kazao je da su kao zajedničke probleme preduzeća identifikovali visoku zaduženost, kao posljedicu prekomjernih zaliha i dužnika, kao i niske prihode kojim se ne maksimizira iskorištenost kapaciteta.

Konsultanti su u saradnji s rukovodstvom preduzeća razvili "mape puta", koje se zasnivaju na metodologiji rada kojom se strateški i taktički ciljevi raščlanjuju na nizove mikrozadataka uz konstantno praćenje i reviziju ostvarenog napretka.

"Kako bi povećali konkurentnost preduzeća na tržištu kao neophodno se nametnulo uspostavljanje boljih upravljačkih informacionih sistema, fokusiranijih marketinških i prodajnih aktivnosti, te unapređenje lanca nabavke", istakao je Đorđe Lajšić, vođa tima za restrukturiranje.

U preduzeću "Prijedorčanka", koje se bavi proizvodnjom alkoholnih i bezalkoholnih pića, te sušenog voća i voćnih kaša, kažu da su u saradnji s konsultantima došli do SWOT analize, koja im je pomogla da lakše definišu ciljeve.

"Sada radimo na unapređenu sektora nabavke i prodaje, a ujedno i definišemo marketing funkcije koje preduzeće do sada nije imalo. Predstoji nam istraživanje tržišta za naše postojeće proizvode kao i za neke od novih proizvoda koje želimo da plasiramo u narednom periodu", istakla je Ljiljana Vukelić, izvršni direktor "Prijedorčanke".

Preduzeće će, naglašava, biti restrukturirano po modelu modernih velikih kompanija sa definisanom strategijom razvoja, te težnjom da u narednom periodu prevaziđu sve negativne uticaje svjetske ekonomske krize.

U banjalučkom Ekonomskom institutu kažu da će izabrana preduzeća nakon restrukturiranja biti u mogućnosti da efikasnije koriste svoje resurse, poboljšaju konkurentnost, generišu gotovinu, unaprijede proces upravljanja lancem nabavke, smanje zalihe i poboljšaju naplatu dugovanja.

Posljedica toga biće, kako navode, povećanje dobiti preduzeća dostizanjem održivih operativnih i finansijskih poslovnih modela, a time i povećanje dobiti za njihove akcionare.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber 060 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti