Radovan Vukoje: Maslinovo ulje će tek biti velika priča u Hercegovini

12.10.2018. 09:28 / Izvor: Akta.ba
Radovan Vukoje: Maslinovo ulje će tek biti velika priča u Hercegovini

Vukoje maslinovo ulje iz sopstvenih maslinjaka i brend destilata Grozda stvoren od sortnih loza i ljekovitih trava, potpuno su novi proizvodi Podruma Vukoje.

Vukoje maslinovo ulje iz sopstvenih maslinjaka i brend destilata Grozda stvoren od sortnih loza i ljekovitih trava, potpuno su novi proizvodi Podruma Vukoje, piše Vino.rs

U rekordnom roku iznikla je u Zasad polju kraj Trebinja velika destilerija i začetak uljare Vinskog podruma Vukoje. Tokom Salona žilavke 2018, Radovan Vukoje je u novim prostorijama objekta koji se nalazi u sred njegovog najvećeg vinograda ugostio brojne međunarodne stručnjake i novinare, među kojima je bio i Darel Džozef, ali i predsjednici srpskih udruženja somelijera. I po običaju, izazvao veliku znatiželju ali i oduševljenje kvalitetom novih proizvoda te nepresušnom energijom stvaranja i vizionarstvom.

Prije nego što smo degustirali šest destilata koji su trenutno u portfoliju destilerije, imali smo priliku da probamo jedinstveno i vrhunsko djevičansko maslinovo ulje iz Vukojevog maslinjaka. Hiljadu stabala je još mlado, u osmoj godini zbog čega su prve male količine za sada dostupne samo u specijalizovanim objektima Podruma Vukoje, ali kuve pet sorti masline: lećino, pedolino, frantojo, buša i bjelica već sad pokazuje kvalitet koji izaziva opšte odobravanje.

"Maslinovo ulje je nešto što će tek biti velika priča u Hercegovini", otvorio je degustaciju Radovan Vukoje. "Trebinje i lokalitet gdje je maslinjak na 270 metara nadmorske visine ima idealan pH za uzgoj što se tiče zemljišta. No za krajnji kvalitet jako je, kao i kod vina, bitan momenat berbe. Znači, želja nam je da uvijek imamo nekih 80 procenata zelenih maslina kako bi zadržali što više aromatike nastale zahvaljujući  hladnim trebinjskim noćima. Time dobijamo veoma začinsko i pikantno maslinovo ulje. Znate, maslina je majka a loza maćeha, s majkom je lakše dogovoriti se nego sa maćehom koja traži više pažnje, pa iako su masline veoma mlade, prvi su rezultati više nego zadovoljavajući. Pritom računamo da je proizvod zapravo još uvijek u kolijevci".

Ulje koje je Vukoje s ponosom predstavio rezultat je saradnje i odabira sortimenta sa italijanskim maslinarom Luiđijem Gocijem. Činjenica da su stabla opstala čak i kad su ove zime bili veliki minusi dokaz je da je trebinjski kraj veoma potentan za ovu mediteransku kulturu gdje se ranije maslina veoma malo gajila jer je sortiment bio vrlo loš.

"Stalno smo gledali na primorje i sadili sorte koje se tamo gaje a one na 270 metara ne daju dobre rezultate kao uz samu obalu i na manjim visinama. Sortiment kao što je oblica nama ne proizvodi kvalitet, dok ovaj koji smo preuzeli iz Istre koja nam je relativno slična čak i malo hladnija od Hercegovine, je veoma pogodan. I tu ćemo moći još mnogo da napredujemo", objasnio je domaćin.

A ulje je veoma meko, sveže, voćno, sa blagom naznakom kajsije, malo travnato. Lećino daje osnovni ton na mirisu iako su sorte podjednako zastupljene, no sva je prilika da će pikantost i mineralnost bjelice vremenom doći do izražaja. Na prvi ukus jasno je da je idealno uz bilo koju hranu, pogotovo za ribu, i da je veoma razumljivo za najširu publiku čak i u tom  vrhunskom segmentu maslinovih ulja.

"Želja mi je da uz ovu destileriju postavimo jednu veoma modernu liniju maslinovog ulja kad budemo imali maslinjake u punom rodu kao i da posadim još pet ili deset hiljada stabala što bi bilo dovoljno za proizvodnju koju kao brend možemo da iznesemo. Prerada ulja se trenutno vrši u Čitluku u jednoj uljari ali ovde treba sve objediniti na jednom mestu i napraviti prvu preradu u Trebinju. Ovaj kraj ima mnogo potencijala a sadnjom trebinjskih brda maslinama dobićemo definitivno bazu za vrhunski brend maslinovog ulja", završio je Vukoje predstavljanje izvrsnog proizvoda dok su prvi destilati već ispunjavali čaše.

Najzanimljivije u cijeloj priči je to što su rađeni od sortnog grožđa i to ne kao komovica već vino zajedno sa pokožicom macerira posle alkoholne fermentacije, nekih 3-4 mjeseca zavisno od sorte prije nego se pređe na destilaciju kako bi se očuvalo što više aromatike i što bolja struktura. Kao u vinima arome se mogu prepoznati u krajnjem proizvodu uprkos visokom alkoholu koji ide i do 42%.

Brend destilata Grozda trenutno predstavljaju rakije Žilavka, prepoznatljiva po aromama bijelog voća dok su kod one od sorte muskat vodeći cvjetni tonovi. Grozda Merlo uz začinski ton nudi sitno crveno voće dok je Vranac najmoćniji, sa takođe 42% alkohola ali i više ekstrakta. Ponudu zaokružuju tradicionalna travarica sa 14 ljekovitih biljaka i trava dok veoma ukusni Biter zamišljen kao dižestiv ima čak 56 raznih trava i ljekovitih bilja selektovanih iz trebinjskih vrleti. Boju daje orah, a destilat ima 35% alkohola i 80gr šećera.

"Selekcija u vinogradu za rakiju je drugačija od vinske jer se biraju najveći grozdovi koji imaju potencijalno dosta šećera ali i visoke kiseline kako bi se očuvala svježina. Produkcija neće prelaziti 10.000 boca. Ne treba nam industrija već da se u rakiji od čistog grožđa osjeti karakteristika hercegovačke zemlje i naše srce koje smo uložili u sve to", napominje Vukoje.

"Nakon što sam pohodio brojne destilerije po svijetu da bi vidio kako bih ja to uradio, otišao sam kod Adolfa Adrijana, čuvenog proizvođača specifične opreme za premijum destilerije. Rekao mi je: „Ako nemaš vremena za destilate, ako želiš da radiš na veliko i brzo, nemoj ni počinjati jer već radiš odlična vina“. Razumjeli smo se u trenu pa sam kupio manji kazan od 200 litara, s kojim će mi trebati malo više vremena ali gdje će sve najbolje da se sabere u tanku a kasnije u boci i čaši jer sva rakija prolazi kroz četiri kolone gdje se proizvod očisti do perfekcije od svih stranih, potencijalno loših alkohola i mirisa".

U narednom periodu najavljeno je još novih destilata, od kabernea, širaza, dubrovačke malvazije pa i tamjanike, a rakije su ostavile izuzetan utisak i još jednom pokazale da od Radovana Vukoja dolaze samo najbolji proizvodi što se uveliko prepoznaje na tržištima Kine, Amerike i sve više Evrope. Uostalom, to i jeste sastavni dio ideje da svaka boca koja izađe iz Podruma Vukoje bude najbolji ambasador Hercegovine.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti