Vijesti / BOSNA I HERCEGOVINA

Sanjin Hamidović za Akta.ba: Učesnici u lancima snabdijevanja su primorani na oprez više nego ikad

13.09.2021. 13:44 / Izvor: Akta.ba

Na prvoj premijernoj Targer SCM konferenciji učestvovala je i kompanija cargo-partner. Za portal Akta.ba Sanjin Hamidović, direktor kompanije cargo partner je govorio o promjenama i izazovima sa kojima se susreću  kompanije koje se bave logistikom.

Koliko se promijenio način razmišljanja nakon pandemije u kompanijama koje se bave logistikom, kao što je cargo partner?

- Pandemija je napravila tektonske promjene na polju ekonomije globalno, a do posebnih promjena je došlo i u logističkoj industriji. Osvrnimo se na sam početak pandemije, koja je prouzrokovala privredni pad prije svega u Kini, a što se ubrzo odrazilo na cijeli svijet – dijelom zbog zaustavljanja čitavih lanaca proizvodnje u pojedinim dijelovima Kine i dijelom zbog smanjenja proizvodnje u državama koje su uvozile sirovine iz Kine. Sa druge strane, mnogi pomorski prijevoznici su reducirali dinamiku polazaka, usljed smanjenja kapaciteta. Došlo je do ogromne neravnoteže između izvoza i uvoza, što je u praksi značilo da se kontejneri nisu vraćali za Kinu, jer je izvoz iz mnogih zemalja bio smanjenog kapaciteta. Kada se krajem godine situacija donekle stabilizirala, nakon ponovnog pokretanja proizvodnje, neravnoteža u opremi je postala izuzetno izražena, jer je mnogo praznih kontejnera čekalo u europskim lukama, dok su sa druge strane kineske luke bile suočene sa nedostatkom praznih kontejnera. 

Paralelno sa izazovima u kontejnerskom transportu, desilo se otkazivanje putničih letova, što je izazvalo ogrmnu pometnju u avionskom transportu robe. Dalje, cestovni prijevoz je takođe pretrpio posljedice zbog otežanog prelaska granica i nedostatka vozača.

Stabilizacija kompletne situacije se prognozirala za mart ove godine, međutim preko 150 brodova ostalo je zaglavljeno ispred Sueckog kanala zbog blokiranja prolaza usljed nasukavanja "MV Ever Given", gigantskog broda natovarenog sa 200.000 tona, dugačkog 400 metara koji je u tom trenutku nosio 20.000 kontejnera. Brod se zbog jakih bočnih vjetrova djelimično nasukao, ali na način da je u potpunosti blokirao ovaj, vjerovatno najvažniji globalni tranzitni koridor.

Prije samo nekoliko mjeseci, nedostatak kontejnera za robu je drastično poskupio troškove prijevoza iz Kine. U odnosu na februar prošle godine, kontejnerski transport je poskupio 7 do 8 puta, a cijene su i dalje vrlo nestabilne i rastu. Iako je prije svega nekoliko meseci prognozirano da bi se cijene pomorskog transporta mogle vratiti na period prije početka pandemije, brodski prijevoznici ih i dalje drže na istorijskom maksimumu. 

Kada pogledamo hronološki, pred koje je sve izazove stavljena logistička branša, a imajući u vidu da se nepredvidive situacije i dalje dešavaju svakodnevno, od ključnog je značaja planiranje nabavke i plasmana robe vršiti pažljivo i dugoročno. Svi učesnici u lancima snabdijevanja su primorani na oprez više nego ikada. Svojim korisnicima smo konstantna podrška, pronalazeći fleksibilna rješenja kako bismo učinili da što manje osjete posljedice ovih turbulencija bez presedana.

S kojim se izazovima najčešće susreću kompanije u procesu digitalizacije u polju logistike?

- Godina za nama dovela je brojne kompanije u situaciju da konstantno istražuju načine za preživljavanje, boreći se sa krizom koja je zahvatila globalnu ekonomiju. Navešću primjer, e-commerca. Porast potražnje za određenom robom, koju su potrošači nabavljali putem Interneta, rezultirao je velikim rastom e-trgovine. Tada je za kompanije bilo najbitnije da pažljivo planiraju asortiman i da brinu o stanju zaliha, jer se to pokazalo od presudnog značaja za opstanak mnogih u ovakvim okolnostima.

Kupac želi robu odmah ili u kratkom roku, zato je veoma važno da svi koji se bave trgovinom, posebno elektronskom, koja je u neviđenoj ekspanziji, poznaju svoje kupce, budu u kontaktu sa tržištem i na vrijeme planiraju svoj asortiman i raspoloživost robe. Donekle smo spremni da napravimo kompromise, pa je odlazak u tržne centre brzo zamijenjen "naručivanjem iz fotelje", ali nismo spremni da čekamo poručeni proizvod deset, petnaest ili mjesec dana.

Dakle, najveći izazov za mnoge kompanije je bio to što su morale preko noći da izađu iz svoje zone komfora, da promjene model poslovanja i da potraže napredna rješenja za logističku podršku i planiranje zaliha. Digitalizacija se nekako nametnula i mnogima otvorila niz novih mogućnosti u poslovanju, jer kada, primjera radi, potpuno integrišete sisteme između ponuđača i korisnika logističkih usluga, možete da uspostavite 24-satnu kontrolu i upravljanje stanjem zaliha, što direktno povoljno utiče na uštedu vremena, smanjenje administracije i troškova.

Koje pripreme trebaju obaviti kompanije koje žele unaprijediti skladišno i logističko poslovanje?

- S naše tačke gledišta, kao pružatelja logističkih usluga, sve je važnije ponuditi cjelovita rješenja i postati duboko integrirani dio opskrbnih lanaca naših kupaca. Svako može prevoziti robu od tačke  A do tačke B. Pravi izazov i dodatna vrijednost počinju iza toga. Stoga nastojimo razviti dugoročna partnerstva s našim klijentima i razumjeti potrebe njihovog poslovanja u pružanju personaliziranih rješenja. Ovo uključuje specijalizovanu stručnost u industriji i sveobuhvatno upravljanje lancem snabdijevanja, uključujući potrebne IT alate i sisteme.

Prednost za naše klijente je jasna: prepuštajući svoje logističke procese stručnjacima, oni imaju koristi od rješenja na jednom mjestu s fleksibilnim pristupom velikoj mreži i raznim uslugama. Oni mogu smanjiti vlastite administrativne napore i osloniti se na svog logističkog partnera kako bi osigurali efikasne procese, što ujedno znači i dugoročnu uštedu.

Snaga uspješne kompanije leži u tome da se briga o transportno-logističkim procesima uz podršku savremenih informacionih sistema, koji su neophodni za unapređenje logističkog poslovanja, prepusti profesionalcima. Na taj način, sve kompanije kojima je logistika neizostavni dio poslovanja, mogu da imaju više vremena da stave fokus na razvoj svog poslovanja.

Digitalna komunikacija između skladišta i transportnih, odnosno logističkih preduzeća nudi mnogo potencijala za smanjenje troškova i povećanje efikasnosti. Koje su još prednosti?

- Osim što nudimo potpunu integraciju sa sistemima naših korisika, što direktno utiče na smanjenje troškova i povećanje efikasnosti, istakao bih i prednosti naše kolaborativne web-based platorme SPOT, dostupne besplatno svim našim korisnicima. SPOT omogućava komunikaciju sa dobavljačima, kreiranje naloga, kontrolu transporta, optimizaciju skladišnog poslovanja uz povezivanje svih lokacija, označavanje paketa, poređenje cijena otpreme i praćenje pošiljaka uz mogućnost povezivanja sa sistemom korisnika, pristup izveštajima i analitici u vezi sa procesima u realnom vremenu.

Iznijet ću primjer iz prakse, a u vezi sa online prodajom robe. Ako korisnik kreira narudžbu u svom sistemu, taj zahtjev je automatski dostupan operateru u skladištu, što omogućuje trenutno preuzimanje naloga, pravovremenu povratnu informaciju nakon izvršenog posla i ažuriranje stanja zaliha u realnom vremenu. Sve ovo je automatski vidljivo svim učesnicima u lancu isporuke. U svakom momentu je dostupna informacija koliko je još kojeg artikla na raspolaganju za poručivanje.

Kakva je situacija u kompaniji cargo-partner kada je u pitanju digitalizacija i optimizacija poslovanja?

- Kao i uvijek do sada, intenzivno pratimo razvoj situacije i nastojimo da se pravovremeno prilagođavamo tržišnim kretanjima. U cargo-partneru uvijek smo spremni na sve izazove i nastojimo ići korak ispred. Trudimo se da budemo inovativni u svakom pogledu, pružajući niz alternativnih opcija za transport robe. Paralelno radimo na certifikaciji i obučavanju kadrova, kako bismo održali  konkurentnosti u pogledu stručnosti kadrova i usluga koje pružamo. Potpuno smo opremljeni najnaprednijim tehnološkim rješenjima i alatima, koja su nam i tokom najtežeg perioda pandemije, kada su nam zbog okolnosti timovi biti fizički dislocirani, omogućavala da budemo na raspolaganju 24-7 i promptno reagujemo na sve zahtjeve naših korisnika. Svakako, prioritet nam je da obezbjedimo sigurnost naših radnika i da ujedno vodimo poslovanje bez prekida, što nam je i bilo omogućeno fleksibilnošću naših zaposlenih i brzom pirlagođavanju na promjene u svakodnevnom načinu komunikacije.

Razgovarala: Elvedina Obuća

 

PODIJELI:

TAGOVI:

Sanjin Hamidović

cargo partner

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber 060 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti