Šta su nedostaci Zakona o javnim nabavkama u BiH i u kojoj su fazi izmjene?

12.10.2020. 08:10 / Izvor: BHRT
Šta su nedostaci Zakona o javnim nabavkama u BiH i u kojoj su fazi izmjene?

I u najrazvijenijim zemljama na javne nabavke se troši od 15 do 30 procenata BDP-a.

Javne nabavke jedan su od prioritetnih zadataka koje Bosna i Hercegovina mora urediti u procesu evropskih integracija. Poenta direktive Evropske komisije o ovom pitanju je puna trans-parentnost tokom ciklusa javnih nabavki: plan – postupak – realizacija. To je oblast u kojoj se godišnje zbog korupcije gube milioni maraka, podaci su nevladinog sektora u BiH.

Jedan od najeklatantnijih primjera netransparentnih javnih nabavki u BiH je nabavka respiratora usljed pandemije koronavirusa, koji i dan danas stoje u skladištu jedne firme. Dva puta propada tender za montiranje. Niko neće da se bavi respiratorima koji su predmet Tužilaštva BiH. Izmjene Zakona o javnim nabavkama su 7.obaveza od 14 prioriteta Evropske komisije.

Ured za reviziju institucija BiH godinama uočava nedostatke i nepravilnosti u javnim nabavkama: Revizori u 2019. primjećuju:

Neblagovremeno pokretanje procedura, produžavanje ugovora čime se narušava smisao javnih nabavk. Određeni dobavljači se dovode u povoljniji položaj. Neprecizno je sačinjavanje tenderske dokumentacije, uočena je stalna zastuopljenost istih dobavljača. Ograničeni su kvalifikacioni kriteriji, nije uspostavljen sistem praćenja realizacije ugovora. Agencija je podnijela 25 krivičnih prijava, ured za razmatranje žalbi šest.

Uprkos svemu, političke volje da se Zakon izmijeni nema

"Okupili smo sve sudionike koji su uključeni u donošenje zakona. Gdje nam je već tada rečeno da su prekršeni poslovnici i da mišljenj na nacrt zakona koje je agencija za javne nabavke dostavila u roku kasni", kaže Selma Aščerić, javnarasprava.ba.

Transparency International je učestvovao u radu Radne grupe koju je Vijeća ministara formiralo 2017. o izmjeni Zakona, kao odgovor na direktovu Evropske unije, s obzirom na stanje korupcije u BiH. Kreirali su krivični dio u prijedlogu kao pomoć pravosuđu, koje, kako kažu, godinama ima izgovore da su javne nabavke složene i da nemaju dovoljno kapaciteta da se bore sa tim predmetima.

Aleksandra Martinović, Transparency International BiH kaže kako su sačinili taj model koji jasno opisuje šta je to krivično djelo i kakve su sankcije, a one moraju biti stroge , rigorozne i moraju u niima postojati odnos odgovornosti javnog sektora sa jedne strane i poslovnog odnosno privatnog sektora sa druge strane.

Kriza tokom pandemije koronavirusa je, dodaje, apostofirala sve manjkavosti sistema.

U Službenom glasniku BiH u istom danu objavljuju dvije potpuno različite odluke: novog direktor Agecnije za javne nabavke, pa imamo skoro paralelna proces izbora novih članova kancelarije za razmatranje žalbi koja je političkim partijama veoma važna jer ona postaje neka posljedna vrta bastiona njihove odbrane, političkog plijena koji stiču putem javnih nabavki", dodaje Martinović.

U parlamentarnoj proceduri je Zakon o javnim nabavkama koji predlaže Klub DF-a. O njemu će zastupnici raspravljati na narednoj sjednici. S obzirom na njihove stavove o njemu sa prošle sjednice, male su šanse da tajprijedlog dobije podršku.

I u najrazvijenijim zemljama na javne nabavke se troši od 15 do 30 procenata BDP-a. Korupcija iznosi 20 posto. Onda je vrlo jasno kakva je situacija u BiH gdje su javne nabavke najpogodniji teren za plijen političkioh stranaka, podsjećaju u Transparency Internatiuonalu.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti