Supply Chain Management (Upravljanje lancima nabavke)

02.11.2017. 11:58 / Izvor: Akta.ba
Supply Chain Management (Upravljanje lancima nabavke)

"Zašto je planiranje u lancima nabavke drugačije od uobičajenog načina planiranja u preduzeću?"

"Zašto je planiranje u lancima nabavke drugačije od uobičajenog načina planiranja u preduzeću?" bilo je pitanje koje sam dobio na početku predavanju o Supply Chain Management-u.

"Da bi Ti (na predavanjima se uvijek oslovljavamo sa Ti) to postalo jasno moraćeš pažljivo da me slušaš do kraja današnjeg predavanja", odgovorio sam lakonski. Moram prvo da im objasnim šta je struktura SCM lanca, bullwhip efect, Sales Forecasting, VMI – Vendor Managed Inventory, CFPR – Colaborative Forecasting Replanishment Planning... zastadoh malo nad sopstvernim mislima: ako oni zapamte i pola od ovoga odlično, ali da li će im ostati i malo koncentracije da zapamte suštinu, koja se ogledala u ovom naizgled prostom pitanju? Sasvim suprotno svim načelima predavačke profesije odlučio sam da pokušam da mu odgovorim odmah.

"Hm, recimo da su prethodna dva dana bile velike vrućine i da je zbog toga u Srbiji prosječno popijeno 10% više piva, što znači da je jedna prodavnica umesto 58 flaša, koliko prosečno prodaje, prodala 64. U jednu gajbe staje 20 flaša, pa je umesto 3 gajbe koje je do sada naručivala sada naručila 4 gajbe. Distrubuter koji snadbijeva 100 takvih prodavnica iznenada umesto 30 gajbi treba da isporuči za sljedeći dan 40. Pošto pivo nabavlja jednom nedeljno po 210 gajbi on na skladištu ima još 130. Ako se tako nastavi "ostaće kratak" ove nedelje za 110 gajbi, pa hitno naručuje 390 gajbi za ovu i sljedeću nedelju. Fabrički logističar mu saopštava da mu je to 1,5 kamion i da mu se ne isplati da šalje jedan poluprazan i nudi mu da kupi 2 kamiona odnosno 520 gajbi. Uz obećanje o dodatnom rabatu od cijelih 1% i nekoliko popijenih uzoraka svi pristaju na odlično sklopljen posao.

Neka se tako nešto desilo samo sa 20 razno-raznih snabdjevača. Informacija koja stiže do fabrike je sljedeća: uobičajena nedeljna potražnja jednaka je 4.200 gajbi, a ove nedelje je potražnja skočila na 10.400 gajbi, tj. nevjerovatnih 247%.

Ova nevjerovatna vijest odjekuje u prodaji, najzad ćemo postići zacrtane planove, ali i do top menadžmenta koji vrijedno radeći kalkuliše nove nevjerovatne targete (ciljeve) i obećava vlasnicima kule i gradove. Planovi se mijenjaju, proizvodnja se proglašava nesposobnom zato što ne može da proizvede koliko se traži, te nemaju zaliha, te nemaju kapaciteta, stalno nešto zahtijevaju. Brzo zovu stručnjake za Lean (Vitku proizvodnju) i ostala svijetska čuda (među koje spada i moja malenkost) kako bi obučila njihovu nesposobnu proizvodnju i planiranje.

Proizvodnja uvodi 3 smjene i radne subote i nedelje za sljedeća 3 mjeseca i trudi se da proizvede nove targetirane količine ali i pored svih napora uspijeva da proizvede "samo" 170% ili ti 7.140 gajbi, pa za nedelju posle angažuju i sestrinsku firmu i zapošljavaju 70% svih njihovih kapaciteta kako bi uspijeli da postignu naglo povećanje trenda ispijanja piva širom Srbije.  

A sljedeće nedelje kiša, potražnja se dodatno smanjuje, distrubuteri su zatrpani zalihama, stalno preskaču i sapliću se o silne gajbe koje počinju mnogo da im smetaju, prestaju da naručuju, uspaničeni prodavci pritisnuti od svojim menadžera ih opsedaju obećavaju rabate, pa rabate na rabate, pa ... počinje jedan opšti haos koji se nikada ne zaustavlja, i za koji postoji jedno univerzalno objašnjenje – "ma u Srbiji je nemoguće raditi."

A samo je popijeno 6 flaša piva više! E vidiš to Ti je planiranje u Srbiji danas, a kako se to rješava, pa za to ipak moraš da ostaneš do kraja predavanja.

Targer SOI Trening: Supply Chain Management (SCM)

Prijave u toku.

 

Autor: Zoran Đurđević

Zoran Đurđević, autor teksta o načinima planiranja u Srbiji i općenito u zemljama bivše Jugoslavije, je stručni saradnik Targer Engineering & Consulting u protekle 2 godine u oblasti SCM-a i ERP sistema. Više od 30 godina iskustva na rukovodećom pozicijima u srbijanskim i internacionalnim kompanijama. Desetine uspešnih projekata (Naftna Industrija Srbije, Alkaloid Skoplje, Actavis Leskovac,  Azotara Subotica, Frikom Beograd, Rafinerija nafte Beograd, Rafinerija Nafte Pančevo, Simpo Vranje, ILR Beograd, Ice Cream Factory…) na kojima radi kao konsultant za menadžment, upravljanje proizvodnjom i logistikom i project menadžment. Objavljuje veliki broj radova iz ovih oblasti na naučno-stručnim skupovima.  Svojevremeno urednik rubrike Menadžment u listu „Računari“, osnivač i potpredsednik Udruženja informatičara Srbije. Danas radi i kao Forecast Pro konsultant, SAP konsultant, Pantheon konsultant i edukator iz oblasti Strateškog menadžmenta, SCM (Suply Chain Management), Planiranje i upravljanje proizvodnjom, Project Managementa i Prognoze i planiranja prodaje. 

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti