Vijesti

Tržište BiH preplavljeno lošim gorivom - Zakonom zabraniti uvoz nekvalitetnih naftnih derivata

01.08.2009. 12:33 / Izvor: Nezavisne novine

Odluku, po kojoj bi bio zabranjen uvoz dizel goriva u BiH koja u sebi sadrže više od 50 ppm-a (miligrama sumpora po kilogramu) umjesto dosadašnjih 350, Savjet ministara BiH bi mogao donijeti već na jesen, prenose "Nezavisne novine".

Jelica Grujić iz Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH potvrdila je da je Savjet ministara već prihvatio informaciju u kojoj su navedeni razlozi za donošenje ovakve odluke, te da bi uskoro trebalo da bude formirana radna grupa koja bi usaglašavala tekst ove odluke.

Ona je kazala da će radna grupa biti formirana čim se završi sezona godišnjih odmora.

Slavko Šćepanović iz "Optima grupe", koja je zadužena, između ostalog, za distribuciju goriva iz rafinerije u Brodu, kaže da slične odluke imaju i zemlje u okruženju, tako da je u Srbiju i Hrvatsku zabranjeno izvoziti dizel koji u sebi sadrži više od 10 miligrama sumpora po kilogramu.

"U realnoj konkurentnoj borbi bi svi trebalo da imamo jednake uslove", kazao je Šćepanović, dodajući da bi zbog toga trebalo da postoji i neki reciprocitet između država.

Prema njegovim riječima, potpuno je nelogično da BiH ne može da izvozi u Hrvatsku dizel sa 50 ppm-a, dok s druge strane iz Hrvatske u BiH stiže dizel i sa 350 ppm-a.

Šćepanović smatra da, ukoliko bi bila donesena ta odluka, ne bi bio ugrožen uvoz dizela u BiH, jer je on slobodan i moguć je iz svih zemalja.

On je kazao da sve faze obnove rafinerije teku prema planu i da će preduzeće naredne godine početi da proizvodi dizel sa 10 ppm-a, što je uslov da se gorivo plasira na najzahtjevnija evropska tržišta.

Jovo Mačkić, republički tehnički inspektor za naftu, kazao je da je na tržištu RS trenutno najkvalitetniji dizel iz Broda, ako se izuzmu male količine dizela koji stiže iz Mađarske, a čija vrijednost sumpora ne prelazi šest ppm-a.

On takođe kaže da su ostali dizeli koji stižu u RS sa više sumpora od onog proizvedenog u Brodu, a njihova vrijednost se najčešće kreće do 100 ppm-a.

Govoreći o načinima kontrole dizela, Mačkić kaže da se po sezoni uzima 150 uzoraka dizela na graničnim prelazima, te da se dva puta godišnje kontrolišu benzinske pumpe.

I u Ministarstvu industrije, energetike i razvoja RS u potpunosti podržavaju inicijativu da bude zabranjen uvoz dizela koji u sebi sadrži više od 50 ppm-a sumpora.

Aleksandra Vukašinović, portparol ovog ministarstva, ističe da bi takva odluka išla u prilog jačanju domaće proizvodnje, ali i zaštite potrošača koji bi u tom slučaju koristili ekološki prihvatljivije i kvalitetnije dizel gorivo.

Dušan Bogdanović, energetski analitičar i dobar poznavalac prilika na naftnom tržištu BiH, kaže da ne treba očekivati da će donošenje odluke ići glatko jer ne isključuje mogućnost lobiranja "Ine", koja je dugo prisutna na tržištu BiH i "ima svoje ljude".

"Hrvatska u BiH plasira derivate iz Siska koji su daleko od evropskih standarda i to gorivo čak ne šalje u prodajnu mrežu Hrvatske", objašnjava Bogdanović razloge zašto bi ova odluka pogodila hrvatsku naftnu kompaniju, dodajući da je u posljednje vrijeme čuo da se ljudi žale na kvalitet goriva koje dolazi iz Siska.

Prema njegovim riječima, odluka bi bila dobra s ekološkog i tehnološkog aspekta, te da treba gledati da bude ispoštovan neki napredak i da ljudi koji imaju automobile budu sigurniji u kvalitet goriva.

"Sigurno je da će se time poboljšati i tržišna pozicija domaće proizvodnje, jer rafinerija u Brodu ima kvalitetnu proizvodnju koja će ubrzo moći podmiriti tržište BiH", ocjenjuje Bogdanović.

Kako smatra Bogdanović, sa donošenjem ove odluke javila bi se veća potreba trgovaca gorivom da idu ka rafineriji u Brodu koja im je samo zbog prevoza, carina, kontrola, daleko povoljnija od drugih rafinerija u okruženju.

Govoreći o daljem razvoju situacije, on kaže da je koncept Rusa poznat i da oni sad idu na podizanje takozvane nove linije kapaciteta od 3,5 miliona tona, što bi uz već dosta dobro modernizovanu staru liniju od 1,4 miliona tona, u potpunosti pokrila tržište BiH, tako da je za očekivati da "napadnu" i tržišta Srbije i Hrvatske.

On smatra da će u "ratu" oko osvajanja tržišta najviše profitirati potrošači u finansijskom smislu, ali i zbog podizanja kvaliteta goriva.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber 060 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti