Uticaj velikih kompanija na ekonomski razvoj država

02.12.2020. 09:57 / Izvor: Akta.ba
Uticaj velikih kompanija na ekonomski razvoj država

Doprinos ekonomskom razvoju zemlje daje svaka privredna aktivnost u manjem ili većem obimu. Najveći doprinos daju one kompanije koje imaju široko razvijen lanac vrijednosti.

Nedavno je predstavljana je nova, treća po redu Studija o socio-ekonomskom utjecaju Coca-Cole u Bosni i Hercegovini u 2019. godini. Rezultati su po prvi put predstavljeni virtualno, a tokom predstavljanja razgovaralo se o širokom utjecaju i širokoj odgovornosti velikih kompanija prema ekonomiji i društvu zajednica u kojima posluju. Zajednički zaključak diskusije je da su velike kompanije su pokretači velikih promjena i pozitivnih pomaka u društvu, ali i faktor stabilnosti i stub podrške u vremenima krize. 

Učešće velikih kompanija u kreiranju boljeg ekonomskog okruženja

Snažan i otporan lanac vrijednosti i razvijenost njegovih osnovnih elemenata (ulazne logistike - dobavljača, operacija, odlazne logistike - kupaca/potrošača, marketinga i prodaje i usluga) predstavljaju onaj faktor koji omogućava učešće velikih kompanija u kreiranju boljeg ekonomskog okruženja. To je direktni pokazatelj koliko je jednostavno, ili pak nije jednostavno, poslovati u nekoj državi. 

Tako, naprimjer, Coca-Colin lanac vrijednosti u Bosni i Hercegovini uključuje više od 14.000 kupaca. Također, u Bosni i Hercegovini Coca-Cola sarađuje sa ukupno 513 dobavljača od čega je 381 lokalni dobavljač. Proizvodnja se odvija u punionici u Sarajevu, dok se distribucija obavlja putem tri prodajno-distribucijska centra u Banjoj Luci, Mostaru i Tuzli, kojima se uz prodajno-administrativni centar u Bihaću osigurava snabdjevenost Coca-Colinim proizvodima svih dijelova Bosne i Hercegovine. To su sve karike Coca-Colinog lanca vrijednosti koji, pored toga što osiguravaju uspješno poslovanje, utječu i ukupni na ekonomski i društveni razvoj zajednice.

Izazovi bh. tržišta

Na svim tržištima, a posebno na onima kakvo je bosanskohercegovačko, opstaju oni koji se najbolje prilagođavaju promjenama. Jedinstvena regulativa na državnom nivou ne postoji i to je veliki izazov za sve kompanije koje posluju na teritoriji cijele Bosne i Hercegovine. U Coca-Coli ističu da je potrebno uložiti više napora i više truda, rada i zalaganja - ne samo u oblikovanje sopstvenih poslovnih modela i politika, već i u učešće u kreiranju regulativa koje će doprinijeti da se stvaraju stimulativne regulative i za privredne subjekte koji održavaju ekonomiju, pa i velike kompanije, a i za državu i njene građane. 

Kompanije koje posluju za dobrobit zajednice, ne samo za profit

Za državu i njene građane, izuzetno je važno imati kompanije koje nisu tu samo zbog vlastite dobiti, već i dobrobiti zajednice u kojoj posluju. Coca-Cola svakim danom to pokazuje svojim aktivnostima na područjima održivog poslovanja, odgovornosti prema zaposlenima, zajednici, okolišu i budućnosti. Iz ove kompanije ističu da sve napore i investicije usmjeravaju ka poslovanju u skladu sa etičkim standardima, na odgovoran, održiv i transparentan način. 

Polje održivog poslovanja – na putu ka ciljevima održivog razvoja

U proteklih osam godina Coca-Cola je smanjila upotrebu vode za 49%, potrošnju energije za 23%, a emisije CO2 za 73%. Tijekom 2019., 64% Coca-Colinih rashladnih sistema bilo je bez HFC-a, u odnosu na 25% iz 2014. godine. Korištenjem rashladnih sistema bez HFC-a, Coca-Cola nastoji pridonijeti smanjenju štetnih utjecaja na klimu. Proizvodi se 56% manje otpada, a procenat recikliranog otpada iznosi 96%.

Ulaganje u zajednice

Coca-Cola ulaže u projekte za zajednicu u kojoj posluje. Ulaganja u projekte u zajednici u Bosni i Hercegovini u periodu između 2015. i 2019. godine iznosila su 713 hiljada KM.

Parametri uspjeha i socio-ekonomskog doprinosa

Ukupna vrijednost direktnog i indirektnog utjecaja Coca-Cole u obliku plata, poreza i dobiti u 2019. godini iznosila je 186 miliona KM, što čini 0,5% BDP-a Bosne i Hercegovine. Coca-Cola direktno stvara 40 miliona KM dodane vrijednosti, odnosno svaka konvertibilna marka koju stvara Coca-Cola podržava stvaranje još 4 KM dodane vrijednosti u bosanskohercegovačkoj ekonomiji. Osim toga, Coca-Cola indirektno podržava još 146 miliona KM u ekonomiji Bosne i Hercegovine.

Ovo su neki od ključnih nalaza iz treće Studije o socio-ekonomskom utjecaju Coca-Cole u Bosni i Hercegovini u 2019. godini koja je analizirala, i podacima potvrdila da je Coca-Cola bosanskohercegovačka više nego što mislite.

PREUZMI DOKUMENT:
Studija o socio-ekonomskom utjecaju Coca-Cole u Bosni i Hercegovini u 2019. godini

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti