Za tri godine budžetski korisnici na zakup smještaja potrošili 12 mil. KM

25.07.2017. 13:32 / Izvor: Akta.ba
Za tri godine budžetski korisnici na zakup smještaja potrošili 12 mil. KM

Zakup poslovnih prostora i troškovi zakupnine iz godine u godinu imaju trend rasta.

Vlada Federacije Bosne i Hercegovine i Služba za zajedničke poslove organa i tijela Federacije Bosne i Hercegovine, nisu u dovoljnoj mjeri preduzimali odgovarajuće aktivnosti, u cilju ekonomičnog i efikasnog smještaja budžetskih korisnika Federacije Bosne i Hercegovine, objavio je Ured za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine nakon završene revizije o „Upravljanje smještajnim kapacitetima budžetskih korisnika FBiH“.

27 BUDŽETSKIH KORISNIKA PLAĆA SMJEŠTAJ

Revizija je utvrdila, da Vlada FBiH raspolaže sa značajnim brojem poslovnih prostora, koji pored vlastitih prostora čini i imovina bivšeg Zavoda za platni promet FBiH i bivšeg Federalnog ministarstva odbrane. Poslovni prostori u vlasništvu FBiH, koji se vode u evidenciji Službe, a koje koriste budžetski korisnici FBiH imaju površinu cca. 28.500 m2, a prostori bivšeg ZAP/ ZPP, koji su također, najvećim dijelom dati na korištenje budžetskim korisnicima FBiH imaju površinu cca. 41.000 m2. Ukupna površina raspoloživih prostora bivšeg FMO nije evidentirana. Na osnovu raspoložive dokumentacije može se konstatovati da se radi o prostorima velike površine.

Primjera radi, navodi se da zemljišta i objekti bivšeg FMO, koje je preuzela Služba i koje evidentira kao „neperspektivnu vojnu imovinu", imaju ukupnu površinu cca. 7,8 miliona m2. Revizija je konstatovala da raspoloživi prostori nisu adekvatno iskorišteni za smještaj budžetskih korisnika FBiH, niti su izvršene analize i procjene o mogućnostima optimalnog korištenja ovih prostora, a u svrhu postizanja ušteda u Budžetu FBiH.

Revizijom je utvrđeno da je u 2015. godini, od ukupno 59 budžetskih korisnika FBiH (koji su imali 7.361 zaposlenih), 32 budžetska korisnika FBiH (sa 3.279 zaposlenih) su smještena u raspoložive poslovne prostore Vlade FBiH. Ostalih 27 budžetska korisnika FBiH (sa 4.082 zaposlenih), smještaj nisu riješili u okviru raspoloživih prostora Vlade FBiH, zbog čega se već godinama iz Budžeta FBiH plaća zakupnina.

„Vlada FBiH i Služba su, u prethodinim godinama uglavnom, razmatrali mogućnosti kupovine ili zakupa objekata koji nisu u vlasništvu FBiH i nisu izradili detaljnu analizu i procjenu mogućnosti iskorištavanja raspoloživih objekata za rješavanje smještaja budžetskih korisnika FBiH“, navode revizori.

Ukupna površina zakupljenih poslovnih prostora koji se vode u evidenciji Službe iznosi cca. 18.080 m2. Međutim, važno je napomenuti da, evidencije o zakupljenom prostoru nisu sveobuhvatne i potpune, zbog činjenice da Služba raspolaže samo sa podacima o zakupu za koje je ona zadužena da plaća zakupninu.

„Vlada FBiH nije ni svoj smještaj riješila u okviru raspoloživih poslovnih prostora, nego već 20 godina koristi prostor od stranke SDP, za čiji zakup je do sada iz Budžeta FBiH utrošeno cca. 9,5 miliona KM“, istaknuli su revizori.

Pored utroška budžetskih sredstva za zakup prostora, kao primjer neekonomičnog i neefikasnog upravljanja smještajem budžetskih korisnika FBiH navode se ulaganja u objekte „Vila Braun" u iznosu od cca. 105 hiljada KM; „Hotel Hercegovina" u Mostaru u iznosu od cca. 3 miliona KM i JP „Geodetski zavod" u Sarajevu u iznosu od cca. 3,6 miliona KM.

„lako su u predmetne objekte uložena značajna budžetska sredstva, ovi objekti nikada nisu iskorišteni za smještaj budžetskih korisnika FBiH“, kažu revizori, napominjući kako Vlada FBiH i nakon perioda obuhvata revizije, dalje nastavlja sa praksom ulaganja u tuđe objekte, te je u 2016. godini odlučila da po cijeni od cca. 6 miliona KM kupi objekat „Staklena banka" u Mostaru, na kojem nisu riješeni imovinsko-pravni odnosi. Također, procijenjeno je da će stavljanje u funkciju ovog objekta za smještaj budžetskih korisnika FBiH, zahtijevati dodatna ulaganja u iznosu cca 9,5 miliona KM.

MILIONI ZA SMJEŠTAJ

Na osnovu provedene revizije, između ostalog zaključeno je kako Vlada FBiH i Služba nisu osigurale ekonomično, efikasno i transparentno ugovaranje zakupa prostora za smještaj budžetskih korisnika FBiH.

Preporuke revizora Vladi FBiH je da u što kraćem vremenskom periodu izraditi sveobuhvatnu analizu smještaja svih budžetskih korisnika FBiH i izvršiti procjenu optimalnog korištenja rasploživih prostora Vlade FBiH, u cilju racionalnije upotrebe ovih prostora i restrikcije potrošnje budžetskih sredstava koja se izdvajaju za zakup prostora. Također, potrebno je izraditi plan upravljanja smještajem budžetskih korisnika FBiH kako bi se sistemski, ekonomično i trajno riješilo ovo pitanje, te definisati normative za korištenje radnog prostora po zaposleniku, kako bi se osiguralo racionalno korištenje smještajnih kapaciteta.

Prema preporuci revizora Službu za zajedničke poslove organa i tijela FBiH treba uspostaviti kvalitetne i pouzdane evidencije o prostorima u vlasništvu FBiH i prostorima na kojima pravo raspolaganja imaju Vlada FBiH, odnosno federalna tijela. Potrebno je izraditi plan upravljanja i korištenja prostora bivšeg Federalnog ministarstva odbrane, kako bi se na najbolji način iskoristili svi potencijali ove imovine i ostvarili pozitivni finansijski efekti na Budžet FBiH.

A da bi se ovo sve moglo da riješi, prema saznanjima revizije, Vlada FBiH ima na raspolaganju određeni broj poslovnih objekata, koji bi se mogli iskoristiti za trajno rješenje smještaja budžetskih korisnika FBiH (npr. objekti bivšeg Federalnog ministarstva odbrane). Međutim, znatan broj budžetskih korisnika FBiH smješten je u zakupljene objekte za koje Vlada FBiH i budžetski korisnici FBiH plaćaju zakup.

Iz dostupnih finansijskih pokazatelja, vidljivo je da se izdvajaju značajna sredstva za zakup poslovnih prostora i troškovi zakupnine iz godine u godinu imaju trend rasta. Finansijski revizori Ureda za reviziju već godinama ukazuju na ovaj problem i daju preporuke u cilju racionalnijeg trošenja javnog novca i efikasnijeg rješenja smještaja budžetskih korisnika FBiH. U revidiranom periodi od 2013. godine do 2015. godine potrošeno je cca. 12 miliona KM, samo za troškove zakupa za smještaj budžetskih korisnika FBiH.

U svijetu postoje različiti pristupi organizovanja smještaja vlada i njihovih institucija, ali je osnovni princip u rješavanju ove problematike efikasno i ekonomično korištenje javnih sredstava.

U izvještaju koji je uradio Ured za reviziju, dalje se navodi kako je Vlada FBiH, u skladu sa odredbama sadržanim u „Stand by aranžmanu", potpisanom sa MMF-om , iskazala spremnost da će provesti politiku restriktivne budžetske potrošnje, povećati budžetsku disciplinu i jačati fiskalnu odgovornost.

„Nezavisno od iskazane spremnosti, Vlada FBiH je po pitanju smještaja budžetskih korisnika FBiH, nastavila dugogodišnju praksu ulaganja značajnih budžetskih sredstava za zakup poslovnih prostora. Istovremeno, Vlada FBiH i Služba, učinile su malo na uspostavi evidencija cjelokupne imovine u vlasništvu FBiH kao i imovine na kojoj pravo raspolaganja ima Vlada FBiH, a koja bi se mogla koristiti i kao jedan od načina rješavanja pitanja smještaja budžetskih korisnika. Potvrdu za ovo nalazimo u činjenici da Vlada FBiH nije za sve ovo vrijeme, usvojila dokumente upravljanja i raspolaganja državnom imovinom“, navode revizori.

E. Ko.

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti