I nakon povećanja akciza mašine na gradilištima miruju

07.01.2019. 08:26 / Izvor: Federalna.ba
I nakon povećanja akciza mašine na gradilištima miruju

Povećanjem akciza na naftu i naftne derivate, krajem 2017. godine stvoreni su svi uvjeti kako bi počela masovna izgradnja autoputeva, naročito na Koridoru 5c.

Povećanjem akciza na naftu i naftne derivate, krajem 2017. godine stvoreni su svi uvjeti kako bi počela masovna izgradnja autoputeva, naročito na Koridoru 5c, uvjeravali su domaći politički dužnosnici. Međutim, do toga nije došlo. Dok su mašine na gradilištima u mirovanju, finansiranje izgradnje autoputeva postalo je sredstvo geostrateškog ekonomskog rata i prelamanja interesa Evrope i Kine.

Do tada nezapamćen prizor u Parlamentu BiH. Negdje oko pet ujutro poslije višesatne rasprave i mnogobrojnih pauza, nakon prethodno neuspješnih pokušaja, usvojen je novi set zakona o akcizama. Presudni glas je bio Diane Zelenike, zastupnice HDZ-a 1990, koja je poslije izjavila da se pokajala zbog promjene stava. Akcize povećane, s njima očekivanja i obećanja.

"Sada su stvoreni svi uvjeti za izgradnju ključnog koridora koji će nas povezati s Pločama i Budimpeštom, da izgradnja krene punim zamahom", poručio je tada Vjekoslav Bevanda, ministar finansija BiH (HDZBiH).

Međutim, realnost, odnosno stanje na gradilištima demantovali su Bevandu godinu nakon ove izjave.

U Federaciji na koridoru 5c nakon što su otvorili autocestu koja je neupotrebljiva i koja vodi nigdje, otišli su korak dalje. Jedino novo gradilište je Buna - Počitelj, usred ničega. Da bi buduća autocesta bila u funkciji potrebno je izgraditi i most Počitelj, najveći most na Koridoru 5c. On je dosad mogao biti izgrađen, a nije jer se iz trećeg puta traži izvođač radova, a iz evropskih finansijskih institucija ukazivali su nam da ne znamo provesti tendersku proceduru.

Struka odavno ukazuje na to da naša ekonomija vapi za pozitivnim efektima koje donosi izgradnja autocesta. Ističu da je upravo problem u Autocestama FBiH.

"Četiri godine uzalud su prošle, ništa nije urađeno. Ali to je generalno problem načina vođenja državnih preduzeća koja su, očito, pod prevelikom političkom partijom i nemaju dovoljan stepen efikasnosti i efektivnosti", kaže profesor na Ekonomskom fakultetu Aziz Šunje.

Osim što ne znamo provesti tendersku proceduru po pravilima evropskih finansijskih institucija, to nismo u stanju ni po domaćim pravilima. To je razlog što još nisu počeli radovi na posljednoj dionici Sarajevske zaobilaznice i tunela Hranjen kod Goražda, koji se finansiraju iz domaćih izvora. Istim sistemom bit će građena i dionica autoceste oko Mostara.

"U posljednja dva mjeseca smo uspjeli dogovoriti s našim bankama kredit državi za dionicu Mostar Sjever - Mostar Jug. To je oko 240 miliona eura", navodi direktor Autocesta FBiH Adnan Terzić.

Dok se u Federaciji najavljuje pokretanje osam gradilišta, među njima i mosta Počitelj, realnost je da je u proteklih više od četiri godine u promet pušteno samo nekoliko stotina metara autoceste. U drugom bh. entitetu za to vrijeme otvoren je autoput od Banje Luke do Doboja, potpisan je sporazum s Kinezima za koncesiju od Prijedora do Banje Luke.

"Naš program je gradnja autoputeva Doboj - Rača, Banja Luka - Prijedor, Banja Luka - Kupres, brze ceste Zvornik - Milići, Vlasenica Han - Pijesak, Sokolac - Istočno Sarajevo i izgradnja autoputa Višegrad - Istočno Sarajevo", najavio je predsjednik SNSD-a Milorad Dodik.

Nakon što su Kinezi pokrenuli priču o Pelješkom mostu, a sada i snažnom uplivu u finansiranje autoceste u RS-u, ali i pokazali interes u Federaciji na najzahtjevnijem i najskupljem projektu tunel Prenj, to je upalilo crvene alarme u službenom Briselu, koji na to ne gleda blagonaklono te je odmah data ponuda da oni finansiraju izgradnju tunela Prenj. Čak se najavljuje da bi radovi mogli početi početkom naredne godine.

"Već smo dogovorili s EBRD-a da oni finansiraju tunel Prenj i još samo ostaje da s EIB-om nadoknadimo potrebnu razliku i da imamo zatvorenu finansijsku konstrukciju", navodi Terzić.

Hoće li 2019. biti još jedna propuštena godina u kojoj će novi kilometri biti vidljivi samo na videoprezentacijama? Kako će se nestabilni politički odnosi u Federaciji reflektovati na preduzeće Autoceste?

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Investicije