Pad cijene nafte gasi američke proizvođače

07.01.2015. 09:33 / Izvor: Al-Jazeera Balkans

Operateri tvrde da profit više ne postoji te da državne regulative prijete njihovom dugoročnom opstanku.

Drastičan pad cijena nafte na svjetskom tržištu ima veliki utjecaj na globalnu ekonomiju. Dobra vijest za potrošače - ali ne i za sve zemlje proizvođače nafte.

Najveću cijenu plaćaju zemlje poput Rusije, Venecuele i Nigerije.

U junu prošle godine, cijena evropske nafte brent iznosila je 115 dolara po barelu.

Danas, taj barel košta 52 dolara. Zemlje članice OPECA su u posljednjih godinu dana u više navrata povećale proizvodnju.

Istovremeno, nove tehnologije poput frekinga - odnosno hidrauličnog drobljenja, omogućile su pristup velikim količinama prirodnog gasa, što je također uticalo na cijene nafte, zbog čega je hiljade malih naftnih bazena u SAD-u postalo neprofitabilno.

Ispred McDonaldsovog restorana u Bradfordu smještena je stoljeće stara relikvija naftne industrije u američkoj državi Pennsylvaniji.

Nove tehnologije

Ta pumpa neprestano radi još od 1870. godine. I nije jedina. Stotine njoj sličnih nalaze se širom grada, te blizu 400 hiljada takvih u SAD-u.

Takozvani "mali bunari" dnevno mogu crpiti nekoliko barela nafte iz ogromnog bazena koji se nalazi ispod površine grada.

"Ovo postrojenje radi od 1882., i može raditi i narednih 100 godina, ukoliko nam zakon i tržišne regulacije to dozvole“, kaže operater pumpe Mark Cline.

Ovakvi mali bunari čine 11 posto ukupne naftne proizvodnje SAD-a i 2012. su proizveli istu količinu nafte koliko je proizvela i država Katar, naprimjer.

Novim tehnologijama mogla bi se povećati učinkovitost i životni vijek ovih bunara. Ali budući da se cijena nafte na svjetskom tržišu u posljednjih pola godine prepolovila, mnoge pumpe su ugašene.

Operateri tvrde da profit više ne postoji te da državne regulative prijete njihovom dugoročnom opstanku.

"S cijenom od 100 dolara po barelu, postojala je šansa da ispoštujemo državne regulative te da ostvarimo određeni profit. Međutim, pad cijena nafte nas naprosto guši“, operater Chip McCracken.

Pad cijena natjerao je i velike naftne kompanije da odgode planove o širenju kapaciteta. Zahtjevi za dozvole za nove bušotine u ovoj zemlji, smanjili su se za gotovo 40 posto samo u novembru.

Bill Cline je proveo 70 godina u ovom poslu. Kaže kako ni sam ne zna koliko dugo će njegov grad opstati u industriji koja ga je i proslavila.

"Nikada neće biti kao prije. Ali naše rafinerije još rade, što drži ovaj grad živim. Ukoliko se eksploatacije zaustave, naka nam Bog bude na pomoći, jer u Bredfordnu neće ostati ništa“, kaže on.

Ukoliko cijene nafte ne počnu rasti, nikakva količina ove sirovine u Bradfordu neće biti dovoljna da grad opstane.

Utjecaj na autoindustriju

Cijene nafte podigle su prodaju automobila u SAD-u prošlog mjeseca.

Iako je rast prodaje možda kratkotrajan, izgledi ove inustrije u 2015. su itekako stabilni.

Popularni pickupi, ali i ostala terenska vozila Američke autoindustrije ponovo su u modi. Prosječna cijena goriva pala je za 34 posto u odnosu na prošlu godinu, a galon nafte, što je 3,78 litara, pao je na dva dolara.

Što je najviše kapitalizirala američka velika trojka. General motors ostvario je rast prodaje od 19 posto, Fiat-Chrisler je za procentat bolji od GM-a, dok je Ford povećao prodaju za jedan posto.

"Decembar je inače jedan od najboljih mjeseci svake godine. Imam osjećaj da su sve proizvođači zadovoljni rezultatima u protekloj godini“, kaže tržišni analitičar Joe White.

Očekuje se da će prodaja za cjelokupnu 2014. dostići 16,5 miliona vozila.

"Očekujemo da će se ovaj trend nastaviti. Predviđamo da će prodaja do kraja ove godine dostići 17 miliona, što nismo vidjeli od vremena prije recesije“, kaže analitičar agencije Truecar, Eric Lyman.

Rat potražnje za novim vozilima, uz cjelokupan oporavak američke ekonomije, omogućio je proizvođačima da blago podignu cijene.

Tako je prosječna cijena novog automobila u decembru iznosila 34.367 dolara, 2,5 posto skuplje u odnosu na decembar 2013.

Kako cijena nafte nastavlja padati, tako pada i prodaja ekonomičnijih automobila budući da se kupci okreću ka mašinama velike kubikaže.

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kapital