Razlikujete li bitno od hitnog?

19.01.2017. 12:40 / Izvor: Akta.ba
Razlikujete li bitno od hitnog?

Kako se riješiti nekih obaveza i prijeći preko njih bez grižnje savjesti?

Kako se riješiti nekih obaveza i prijeći preko njih bez grižnje savjesti? Svi smo se našli u toj situaciji: mobitel vam zvoni usred večere, kasno navečer dobijete poslovni mail s naslovom „Hitno“ ili posebnu molbu od prijatelja s kojom se „odmah“ morate pozabaviti. Uz obavljanje svakodnevnih poslovnih i obiteljskih obaveza, trudimo se pomoći svima bez obzira traži li se to od nas ili ne.

Vrlo nam se lako može dogoditi da naglo odreagiramo u nekoj situaciji, kad nas konstantno bombardiraju sa nekoliko stvari odjednom koje moramo učiniti. Kratak odlazak u dućan može se pretvoriti u veliki shopping sa zaustavljanjem u kemijskoj čistionici, na pošti i benzinskoj pumpi. I prije nego se snađemo, prošla su tri sata.

Pa kako zaustaviti to ludilo? Kako uspostaviti red? Kako se riješiti nekih obaveza i prijeći preko njih bez grižnje savjesti?

Za početak trebate STATI. Stanite na kraj svakodnevnoj jurnjavi i obavljanju bezbrojnih poslića koji odjednom iskrsnu. Naglasak neka vam bude na popravljanju. Ako je hitno, obavit ćete to. Zato je bitno da se zaustavite na trenutak i razmislite prije nego počnete obavljati još i taj posao.

Imate svoje ciljeve i snove koji su vam bitni. S druge strane imate svakodnevne probleme koji zahtjevaju trenutnu pažnju. Kako se možete fokusirati i raditi na svojim dugoročnim ciljevima, uz obavljanje ovih zadataka koji baš sada traže vašu pažnju? Kako pronaći ravnotežu?

Slijedeće vježbe će vam pomoći zaustaviti se prije nego počnete rješavati novonastalu obavezu:

1. Napravite listu prioriteta

Hitne stvari vam mogu oduzeti vrijeme, ako im to dopustite. Možda te hitne stvari mogu sačekati ili možda i nisu tako hitne. Dok rješavate takve „goruće“ situacije, važni projekti – oni za koje vam je potrebno vrijeme i koncentracija kako bi ih dovršili - sve će se više i više pomicati prema dolje na vašoj listi prioriteta. Naš najznačajniji rast i napredak se rađaju uz više obavljanja onog što je bitno, a manje onog što je hitno. Budite svjesni činjenice da je bitan kompromis između ovo dvoje.

Napravite „inventuru“ toga na što trošite energiju i vrijeme kroz dan, zapišite sve i pregledajte. Podcrtajte vrijeme koje ste proveli obavljajući poslove koji su dodali vrijednost kvaliteti vašeg života. Otkrijte koliko energije trošite obavljajući sve te hitne poslove koje bi vjerojatno mogli delegirati ili eliminirati s liste. Posložite si prioritete. Napravite mjesta u životu za ono što vam je bitno, bez obzira radi li se o dovršavanju projekta, provođenju više vremena s obitelji ili uživanju u hobiju. Napravite si listu bitnih stvari i krenite na posao.

2. Ne dozvolite da vas vode osjećaji

Sasvim je normalno da želite riješiti svaki problem ili konflikt koji se pojavi. Pa ipak, bitno je da hitne situacije posložite po „ladicama“ čim se pojave. Stalna briga će savladati. Ovi vam osjećaji oduzimaju vrijeme i energiju, i mogli bi rezultirati mentalnim preopterećenjem. Fokusiranje energije na razrješavanje hitne situacije će vas odvući od ostvarivanja bitnog. Izdvojite samo najjhitnije od hitnih situacija, a ostalo procijenite još jednom. Začudit ćete se kako stvari za koje ste mislili da ne mogu čekati do sutra, zapravo to mogu.

3. Nemojte se bojati delegiranja

Možda vam se dopada misao da samo vi možete riješiti problem, a drugi ne mogu ispuniti vaša očekivanja. Uz ovakav stav ćete se pitati kad vam je prije prošao dan, a napravili ste tako malo od onog što ste zapravo htjeli. Naučite prepuštati stvari, čak i ako se radi o malim stvarima. Vježbajte delegiranje stvari koje zahtijevaju trenutnu pažnju,  ali ne zahtijevaju nužno vašu pažnju. Zapamtite, hitno ne znači uvijek da vi osobno trebate riješiti problem.

Dakle, oprali ste bijelo rublje i spremno je za sušilicu, i imate još dovoljno rublja za napuniti dvije perilice, a htjeli bi otići na pilates. Prebacite ovaj posao na partnera ili ga ostavite za kasnije. Vrlo je bitno sudjelovati u aktivnostima koje će vas držati motiviranom i punom energije. Rublje obično može sačekati.

4. Prvo obavite važne stvari

Znate kako to već ide. Isplanirate meditiranje, istezanje uz jogu ili čitanje poglavlja odlične knjige prije nego počnete sa  „obavezama koje morate obaviti“. Najednom, iskrsne neka sasvim nova stvar. Odlučite na brzinu to riješiti, da možete nastaviti dan kao što ste isplanirali. No jedna stvar vodi drugoj i prije nego se snađete, prošli su sati. Na kraju ne meditirate, ne radite jogu i niste pročitali poglavlje knjige. Potrošite ostatak dana trudeći se nadoknaditi sve. Na kraju ostanete iscrpljeni i isfrustrirani.

Dugotrajne promjene zahtijevaju predanost, posvetu i strpljenje. Iako može biti lakše prepustiti se dosadašnjem načinu rješavanja problema, zaustavite taj vrtlog inkorporiranjem promjena koje prednost daju promišljenom i proračunatom obavljanju poslova.

U trenucima sumnje, pitajte se slijedeća pitanja kako bi otkrili što vam je stvarno bitno:

- Hoće li ovo što ću učiniti dodati značajnu vrijednost mom životu i životu mojih bližnjih?

- Da li je nužno da baš ja pronađem rješenje za ovaj problem ili mogu nekome povjeriti taj zadatak?

- Da li održavam ravnotežu u životu načinom na koji se nosim sa svakodnevnim obavezama ili sam preplavljena njima?

Možete provesti dan završavajući razne poslove ili ga možete provesti ostvarujući svoje bitne ciljeve. Naravno, trebate pokupiti djecu iz škole, otići u dućan, oprati rublje i uzvratiti poziv. Te stvari se trebaju napraviti, ali možete uspostaviti ravnotežu. Postavljanjem jednostavnih pitanja moći ćete razlikovati hitno od bitnog i ukloniti većinu dnevnog stresa, te povećati produktivnost.

Izvor: Žena.hr

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Karijera