Humanost kao nova "valuta"

Humani Ljudski resursi dodaju ekstra vrijednost poslovanju

17.01.2023. 10:01 / Piše: Nada Kozina za Akta.ba
Nada Kozina

Foto: Goran Malkoč

Kakav je to humani HR i kako da na humanost gledamo kao na novu "valutu" u odnosu sa ljudima pročitajte u kolumni koju je Nada Kozina napisala za Akta.ba.

Nada Kozina, po struci profesorica germanistike i opće lingvistike, svoje zanimanje je usmjerila prema ljudskim resursima. U području ljudskih resursa radi preko 20 godina. Aktivno promovira poimanje ljudskih resursa usmjerenih na humanost i stavljanje ljudi u centar procesa. Prepoznatljiva je po svojim objava na LinkedIn-u koje čitaju hiljade ljudi.

Kakav je to humani HR i kako da na humanost gledamo kao na novu "valutu" u odnosu sa ljudima pročitajte u kolumni koju je Nada napisala za Akta.ba.

Tvrtke se ipak najviše razlikuju po zaposlenicima

Razliku od poslodavca do poslodavca, a tako i od konkurenta do konkurenta sve manje čine proizvodi, usluge, strategije i kampanje a sve više zaposlenici.

Bez obzira jesu li organizirani horizontalno, vertikalno, u formalnim ili neformalnim sustavima, uvijek su zaposlenici ti koji udahnu emociju svemu što tvrtka proizvede i iznese u javnost, društvo i na tržište.

Danas korporativne brendove, imidž i vizuale povezujemo s inovacijama koje su proizveli sjajni pojedinci i timovi, a ono što nas odvede do konačne odluke o kupnji i lojalnosti je dojam koji ti zaposlenici ostave na nas kako svojim pristupom klijentima, kupcima i korisnicima, tako i njihovim međusobnim odnosima te odnosom prema tvrtki čiji su zaposlenici.

HR trendovi

U tvrtkama prvog izbora iza humanog pristupa svim zaposlenicima – i onima na voditeljskim i onima na suradničkim pozicijama stoji HR, značajno drukčiji po svrsi i zoni utjecaja u odnosu na prije.

U zadnjih dvadesetak godina mogli smo promatrati kako su osnovne procese rada s ljudima u administrativnoj etapi kadrovskih službi, primjerice, regrutiranje i zapošljavanje, s vremenom zamijenili HR procesi koji imaju za cilj povezati i uskladiti potrebe poslovanja i zaposlenika.

Osim toga, još su prije desetak godina HR odjeli nosili imidž odjela podrške menadžmentu, odnosno bili su poimani kao „desna ruka“ upravi u planiranju, zapošljavanju i upravljanju zaposlenicima. Međutim, postepeno je došlo do promjena i u percepciji u odnosu na zaposlenike: od posloprimaca u doslovnom smislu riječi, koji prime posao i izruče rezultate do individualaca s jedinstvenim potencijalima i talentima u ulogama internih poslovnih partnera svojim nadređenima, upravi, vlasniku, ali i klijentima, kupcima i korisnicima.

Zadnje tri godine svjedočimo najvećim promjenama na tržištima rada i humanog kapitala i utrci upravo za zaposlenicima i talentima koji tvrtkama u kojima rade pomažu da ostvare održivo poslovanje i osvajaju brze poslovne utrke inovacijama koje poslovanje mogu odvesti naprijed i na višu razinu vrijednosti.

Humani HR pomiče okvire jer u fokusu drži sve zaposlenike

Kroz razvoj ekonomije, društva, spoznaje o ljudskim vrijednostima i svijesti o motivaciji i potrebama čovjeka nekadašnji kadrovski odjeli razvili su se u odjele Ljudskih resursa (ili potencijala). Ukratko, dogodila se transformacija od administrativnog do razvojnog pristupa zaposlenicima i strateškog pristupa poslovanju. Danas možemo naći različite nazive HR odjela, ali u osnovi svi imaju zajedničku namjeru i svrhu u svojim aktivnostima: uz potporu menadžera i voditelja omogućiti zaposlenicima da na poslu kroz poticajne međuljudske odnose ostvare svoj puni angažman te posljedično, u osobnom životu, egzistencijalnu sigurnost, ravnotežu i mir.

Da bi u tome uspjeli, moderni HR odjeli i HR pojedinci promiču humanost kao novu „valutu“ u odnosu s ljudima. Valuta humanosti nalazi se na „tečajnoj listi“ tvrtki koje su spremne brisati ograničenja hijerarhijskih razlika i napraviti zaokret od poslovne prakse nedodirljivih šefova i zaposlenika u sjeni prema potrebama svih zaposlenika i njihovu jedinstvenom doprinosu poslovnom uspjehu tvrtke i svom osobnom uspjehu.

Do humanosti su HR odjeli od svojih početaka prošli nezavidan put, na kojem su se od industrijske revolucije preko kapitalizma i tržišne ekonomije nerijetko prilagođavali potrebama za ostvarenjem profita i brinuli o sigurnosti zaposlenika. Na svom putu razvoja postepeno su kultivirali radne uvjete, od osnovnih HR aktivnosti da bi zaposlenici radili u uvjetima po mjeri čovjeka, sve do najmodernijih trendova i suradnje sa svim zaposlenicima u otkrivanju i poticanju uvjeta rada u kojima se ljudi najbolje osjećaju i ispunjavaju svoje najdublje potencijale.

Među današnjim klijentima, kupcima i korisnicima vjerodostojnost i lojalnost mogu zaraditi tvrtke i brendovi koji brinu o financijskoj sigurnosti svojih zaposlenika i investicijama kroz edukaciju, stručno usavršavanje, razvoj vještina, plan karijere i ljudski pristup prema sebi, kolegama, nadređenima i korisnicima proizvoda i usluga. Dugoročno, tvrtke mogu ostvariti vjerodostojnost i lojalnost samo humanim HR praksama koje istodobno poznaju specifičnosti „tehničkog“ dijela poslovanja i uvažavaju ljudsku stranu – zaposlenike, tako da brinu o dobrobiti ljudi u organizaciji na svim radnim mjestima – primjerice, i portira, voditelja, agenta u pozivnom centru, čistača, spremačice, i menadžera, konobara, recepcionera, člana uprave i stručnjaka... Zaključno, to su tvrtke i brendovi koji investiraju u svakog zaposlenika u skladu sa svrhom njezina/njegova posla, doprinosom koji daju i njihovim individualnim potrebama u obavljanju posla.

Sve se vrti oko ljudi

Vlasnici mnogih tvrtki shvatili su značaj uloge HR stručnjaka i njihovih vještina i potencijala da se približe, upoznaju i integriraju među zaposlenike te da iz prve ruke mogu bolje razumjeti što zaposlenike pokreće, što im održava motivaciju i osobno zadovoljstvo kroz angažman koji pružaju. Posebno je važan utjecaj HR-a na mogućnost da potaknu uvjete rada i suradnje, da bi zaposlenici u jednoj trećini života koji provedu na poslu osjetili ispunjenost svrhom posla i vlastitim doprinosom te da bi se njihov angažman na poslu reflektirao na ostale sfere njihova života - s više lijepih trenutaka i raspoloženja a manje briga oko egzistencijalnih pitanja.

Tvrtke u kojima nema HR stručnjaka ili vanjskih HR poslovnih partnera još uvijek imaju priliku nadoknaditi zaostatak te tako odgovoriti na izazove tržišta rada kojima svjedočimo zadnje tri godine i koji će obilježiti i 2023. godinu. Prognoze daljnjeg rasta stope inflacije, ograničenja u lancima nabave, nedostatka radne snage i utrke za talentima kojih je sve manje i sve su skuplji, stavit će tvrtke pred iskušenja koja imaju jedan zajednički nazivnik: Sve se vrti oko ljudi koje prije svega treba pronaći, a potom i privući, zaposliti i zadržati.

HR kakav treba i zaposlenicima i vlasnicima tvrtki

Današnji HR ne može svoju svrhu zaključiti procesom zapošljavanja i prijave zaposlenika, kao što je to prije bio slučaj, jer tek od prvog dana radnog odnosa kreće pravo putovanje kroz usklađivanje očekivanja i pobliže upoznavanje zaposlenika i njihovih otkrivenih i skrivenih sposobnosti i vještina. Samo upoznavanje, razumijevanje i prilagodba ljudima mogu rezultirati u smislenim planovima razvoja i karijere te održivim radnim odnosima koji su stup svakog poslovanja.

U tome ključnu ulogu imaju HR stručnjaci i njihova suradnja sa zaposlenicima i njihovim nadređenima. HR stručnjake možemo shvatiti kao interne posrednike u radnim odnosima ili kao interne savjetnike, no, prije svega, to su ljudi koji svojim nezavisnim pristupom i ekspertizom grade odnose sa svim zaposlenicima te svojom profesionalnošću i osjećajem za ljude usavršavaju procese komunikacije i suradnje u tvrtkama na svim razinama.

Da bi u tome uspjeli, HR odjeli i njihovi stručnjaci prošli su razvoj od tehnički stručnih isporučitelja osnovnih HR procesa kao što su zapošljavanje, administracija, plaće i nagrađivanje, upravljanje učinkom, do savjetnika za ta ista pitanja kroz prizmu modernih HR aktivnosti kao što su strateški plan zapošljavanja, angažman zaposlenika, plan razvoja i karijere, planiranje nasljednika (succession planning), upravljanje talentima (talent management), praćenje iskustva zaposlenika (employee experience), HR marketing i employer branding.

Iz svega navedenog proizlazi da je danas gotovo nezamislivo razvijati poslovanje u kojem ne postoji HR odjel ili interni, odnosno eksterni HR stručnjak, koji imaju savjetodavnu ulogu ravnopravno za sve zaposlenike, bilo da su na upravljačkim ili suradničkim pozicijama.

Danas se više nego ikada prije ukidaju hijerarhijske i socijalne granice među zaposlenicima, a u prvi plan istupaju ljudski pristup, talent, inovativnost i angažiranost.

Zaposlenik današnjice je osoba koja je djelomično ili potpuno svjesna svojih posebnosti, potreba i vrijednosti, gdje god da radi u organizaciji, a poslodavci koji to prepoznaju i svojim ljudima daju dodatnu podršku u otkrivanju svojih jakih snaga, bit će poslodavci prvog izbora s kojima će se postojeći zaposlenici bolje povezati a novi poželjeti doći bez nagovaranja.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Kolumna