Lejla Radončić, direktorica BH Craftsa - Rukotvorine zlata vrijedne
Odjevni predmeti, suveniri, igračke i ukrasi za stan s etiketom BHcrafts (Bosnian Handcrafts) danas se nalaze na policama eminentnih butika širom Sjedinjenih Američkih Država i Europe, a već godinama se odlično prodaju i u Japanu. Svoje su mjesto našli i u katalogu Sundancea, za koji je ovo socijalno poduzeće izvezlo robu u iznosu većem od 200 000 dolara, a trenutačno je u proboju i na bliskoistočno tržište.
Odjeću s ovim potpisom nose djeca Angeline Jolie, uspješno surađuju s francuskom modnom kompanijom Agnes B, izradile su i zapaženu kolekciju tapiserija za prestižnu newyoršku robnu kuću Neiman Marcus, a u osmišljavanju im je pomogao i dizajner Lawrance Peabody pa smo i mi odlučili uvjeriti se u istinitost priče o velikom uspjehu bosanskih rukotvorina i žena koje ih izrađuju.
Cijela priča je, kako nam je objasnila žena broj jedan BHcraftsa, Lejla Radončić počela prije 17 godina humanitarnim projektom čiji cilj je bio pomoći ženama BiH, a danas je to jedan od najuspješniji primjer socijalnog poduzetništva u ovom dijelu Europe.
Iako su različiti donatori pomogli mnoštvo manje-više sličnih projekata u BiH, jedino se ovaj može pohvaliti ovolikim međunarodnim poslovnim uspjehom, koji je sa sobom donio i ono najvažnije, a to je samoodrživost.
"Radila sam kao koordinator za izbjeglička naselja u okolini Tuzle za Norvešku narodnu pomoć. Primala sam i smještala prognane iz Srebrenice. Gledala sam sve te žene sa djecom. Djelovale su izgubljeno. Kada su počele radnu terapiju, vidjela sam da imaju dosta talenta, a kako sam ekonomistica po struci, nije mi bilo teško prepoznati da te stvari mogu naći mjesta na tržištu širom svijeta. Projekt koji je u početku bio zamišljen kao radna terapija, prerastao je u najuspješniji income generation projekt u Bosni i Hercegovini jer je naša ovisnost o donatorima manja od 10%, tako da 90% prihoda osiguravamo od svojih proizvoda", objašnjava Lejla Radončić, za koju mnogi vjeruju da je ključna karika i razlog uspjeha BHcraftsa.
Udruga je ubrzo osnovala trgovačko društvo, a proizvodnja funkcionira kroz zadrugu, dok je trgovačko društvo posrednik i ugovarač poslova.
Sama udruga se bavi educiranjem žena koje sudjeluju u proizvodnji, te edukacijama svih ostalih kojima je potrebna pomoć u razvoju socijalno-poduzetničkih modela.
Ovisno o veličini narudžbe u proizvodnji je angažirano od 250 do 700 žena diljem Bosne i Hercegovine, koje su prethodno educirane, a proizvodne procese nadziru koordinatori. Proizvođačice su članice zadruge kojoj tvrtka osigurava sirovine i isplatu po fair trade cijeni.
U proizvodnji se pokušava što je više moguće koristiti domaće sirovine, no to često predstavlja problem budući da BiH ne proizvodi konac, a ni situacija s vunom nije bajna. Pri odabiru sirovina i obradi velika pažnja se poklanja ekologiji, te se pazi da se u niti jednoj fazi proizvodnje ne narušava prirodna ravnoteža. Proizvodi su idealna mješavina tradicionalnog i modernog, a uz kvalitetu izrade cijenu uvelike podiže atraktivan dizajn koji omogućuje i konkurentnost na tržištu.
Iako priča zvuči poput bajke o idealnom društveno odgovornom poduzetništvu, njen razvojni put uopće nije bio lak, tvrdi Lejla koja, kako kaže, nije imala poduzetnički model koji je mogla prekopirati pa je učila iz vlastitih grešaka. Iako već 17 godine vodi BHcrafts i dalje stalno iznalazi nove načine za rješavanje brojnih problema, kojih nikada ne postaje manje jer ona svoj posao, kojeg smatra drugim djetetom, konstantno razvija, unaprjeđuje i širi mu dosege.
"U početku smo znali da će naš proizvod biti dosta skup,odnosno skuplji od mnogih drugih, no osim dodane vrijednosti, koju ima zbog toga što ga proizvode žene BiH morali smo osigurati i kvalitetu. Kada vam netko naruči na primjer 5000 čarapa za Sundance, one moraju biti identične veličine, jer sve one koje odstupaju više od dozvoljenog ne možete prodati, pa samim tim niti za njih platiti ženi koja ih je izrađivala", objasnila nam je Lejla u svom sarajevskom uredu, koji ujedno služi i kao skaldište sirovina i radionica, samo mali segment problema s kojima se svakodnevno susreće.
Uz veliku pomoć Norveške narodne pomoći koja je ujedno bila i prvi veliki naručitelj proizvoda BHcraftsa puno je učinilo prijateljstvo i s Paggy Barry, suprugom bivšeg šefa misije OSCE-a u BiH, zahvaljujući čijoj upornosti je i počeo izvoz u Sjedinjene Američke Države i osnivanje sestrinske organizacije u Washingtonu.
Izvor: voxfeminae.net
*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video? Pošaljite na Viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba ili putem Facebooka i podijeliti ćemo je sa hiljadama naših čitatelja.
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.