Pet tajni s Harvarda za dobar odgoj djece

14.02.2019. 10:00 / Izvor: 24sata.info
Pet tajni s Harvarda za dobar odgoj djece

ŠTO RADE NAJBOLJI RODITELJI? Pitaju dijete kako je i kako je provelo dan, uče ga pravednosti, zahvalnosti, iskrenosti te da vodi brigu o drugima kroz vlastiti primjer, priznaju pogreške.

Kako dijete naučiti da bude dobar čovjek, pristojan i ljubazan, komunikativan i brižan? Psiholozi s Harvarda ponudili su pet rješenja uz koja ćete ih lakše potaknuti na pravi put.

Morate biti i fizički i psihički prisutni. Vaše dijete želi osobu s kojom može razgovarati i dijeliti ideje i iskustva, čak i ako toga možda nije svjesno. Pitajte dijete kako je, kako je provelo dan, slušajte pažljivo i razgovarajte s djetetom o svim dilemama koje možda ima. Nemojte dijeliti lekcije temeljene isključivo na vlastitom iskustvu jer dijete mora iskusiti sve stvari kroz svoju perspektivu. Djeca uče iz svojeg okruženja, pa ono što vi činite je ono što će dijete postati.

Stoga uvijek pridajte pažnju svojem ponašanju i svojim djelima te budite spremni priznati svoje greške i tako pokazati djetetu da ćete raditi na njima. Budite pravedni, iskreni i vodite brigu o sebi pa će i vaše dijete prihvatiti iste navike. Psiholozi objašnjavaju da je važno da djeca čuju od roditelja da je briga o drugima prioritet i da je jednako važna kao i vlastita sreća.

Dijete koje nije razmaženo priznaje uloge drugih ljudi u svojem životu na zdrav način, s čime dolaze zahvalnost i razumijevanje. Ljudi koji svakodnevno pokazuju zahvalnost više su darežljivi, suosjećajni i velikodušni. Budite spremni pokazati zahvalnost za nešto lijepo što dijete učini za vas, ali budite oprezni. 

Pokazivanjem previše zahvalnosti za stvari koje dijete ionako treba napraviti vodi ponašanju koje je teško kontrolirati. Djeca suosjećaju i brinu o uskom krugu obitelji i prijatelja. Pravi izazov je naučiti dijete da počne razmišljati o ljudima izvan tog kruga. Taj širi krug uključuje novo dijete u vrtiću/školi, druge ljude koji rade u vrtiću/školi ili primjerice čovjeka koji ne govori naš jezik. Psiholozi zato naglašavaju da je dijete važno naučiti da pažljivo sluša i promatra sve oko sebe.

DOBAR ODGOJ U PET KORAKA

Provodite vrijeme u igri i razgovoru s djecom

• Posvetite vrijeme u danu djetetu da zaigrate njegove najdraže igre

• Pitajte ga o danu, primjerice: ‘Koji je bio najbolji dio tvog dana, a koji najteži?’, ‘Što si lijepo učinio za nekoga danas? Što je lijepo netko učinio za tebe?’, ‘Koja je najzanimljivija stvar koju si danas naučio?’.

Budite moralni uzor i mentor djetetu

• Priznajte svoje pogreške, ispričajte se i pokažite da se želite iskupiti za svoje pogreške te ih izbjeći sljedeći put.

• Recite djetetu da planirate izbjeći tu pogrešku i što ste naučili iz te pogreške. Uzmite dovoljno vremena za sebe da napunite baterije.

Učite dijete da od malih nogu brine o drugima

• Promijenite poruku koju šaljete djetetu svakodnevno iz: ‘Najvažnija stvar je da si ti sretan’ u ‘Najvažnija stvar je da si ljubazan i sretan’.

• Potaknite dijete da dobro razmisli i razradi plan prije nego što odluči odustati od nečega, bilo da se radi o sportu, pjevanju ili prijateljstvu.

Potaknite dijete da vježba zahvalnost

• Potaknite dijete da bude zahvalno. Budite spremni primiti zahvalnost, ali je i dati isto kao i ono vama. Važno je da i vi budete zahvalni.

• Potaknite izražavanje razumijevanja prema članovima obitelji, prijateljima, odgojiteljima, učiteljima i drugim ljudima.

Učite dijete da bude svjesno šire slike

• Potaknite dijete da uzme u obzir perspektivu i osjećaje drugih ljudi, posebno onih koji su ranjivi.

• Dajte djetetu jednostavne ideje za akciju - poput toga da utješi dijete koje netko drugi zadirkuje ili je tužno, usamljeno...

• Razgovarajte o temama poput teškoća drugih, drugačijih iskustava i navika.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Pauza