Aida Kosović: Norma Consulting bh. tržištu nudi outsourcing pravnih poslova

27.10.2020. 11:12 / Izvor: Akta.ba
Aida Kosović: Norma Consulting bh. tržištu nudi outsourcing pravnih poslova

Radila je u notarijatu, advokatskoj kancelariji, javnoj ustanovi i na kraju u velikoj korporaciji na pravnim poslovima.

Na portalu Akta.ba, u rubrici Kolumna, naši čitaoci su imali priliku da pročitaju neke od blogova sa pravnim savjetima koje je pravnica Aida Kosović davala čitateljima. 

U razgovoru za naš portal kaže kako je uvijek znala da želi raditi sa firmama. No, prije toga, željela je da istraži sve pravne aspekte privrednog prava kako bi dobila što bolji uvid u polje koje je željela da specijalizira. Radila je u notarijatu, advokatskoj kancelariji, javnoj ustanovi i na kraju u velikoj korporaciji na pravnim poslovima. Kroz obavljanje ovih poslova dobila je odličan uvid u stanje tržišta i nadležnosti svih pravnih aktera u privredi. Zato je odlučila da pokrene svoj posao koji podrazumijeva pružanje pravnih usluga firmama koje nemaju zaposlenog pravnika. 

Kako ste znali da baš time želite da se bavite?

- Kroz svoje dosadašnje iskustvo primijetila sam da pravna rješenja često ne prate promjene na tržištu. Svijet biznisa je veoma dinamičan i zahtjeva podršku koja ide u korak s njim. Na početku nisam bila sigurna tačno šta ću da radim, ali sam znala da je ono što ću raditi biti usmjereno na poboljšanje sistema pružanja pravne podrške firmama. Čitav pravni sektor je ostao konzervativan i neprilagođen promjenama koje je donijelo poslovanje na  internetu. Tržištu je potrebna efikasna pravna podrška i mislim da je Norma našla odgovor na stvarne potrebe.     

Recite nam malo više o uslugama Norma Consultinga. Koje su to usluge koje postaju sve traženije i objasnite nam kako ste osmislili uslugu?

- Norma Consulting pruža pravne usluge fimama koje nemaju zaposlenog pravnika. Sada više nema potrebe da zapošljavate pravnika da biste imali potrebnu stručnu pomoć.

Usluga se uglavnom pruža online i klijent u svakom momentu ima pregled svih urađenih dokumenata, kao i sva aktuelna praćenja statusa radnika koje mi vodimo. 

Naše usluge su podijeljene u 4 paketa usluga: radni odnosi, ugovorni odnosi, javne nabavke, administrativni i ostali poslovi.  U skladu sa brojem radnika ili obimom posla iz navedenog paketa, vi birate uslugu u obimu koji vam je potreban. Naravno, svaka djelatnost ima svoje specifičnosti i zbog toga postoji mogućnost da napravimo paket usluga koji odgovara potrebama klijenta. Naravno, klijent može izabrati i pojedinačnu uslugu.  

Ovakva usluga dovodi do smanjenja troškova bez uštednje na kvaliteti. Sada imate pravnika u svakom momentu da imate dostupnog pravnika, jer vam se ne može desiti da je on nedostupan radi bolesti, godišnjeg odmora ili zato jer je otišao kod poslodavca koji je ponudio bolje uslove.  

Koji je bio osnovni motiv da pokrenete samostalni biznis i tržištu ponudite ovaj vid usluge?

- Danas se u Bosni i Hercegovini otvara puno firmi, ali ih se puno i vrlo brzo zatvori. Razlog je često nepostojanje kvalitetne pravne podrške. Poduzetniku nije jasno koje sve zakonske propise treba da poštuje, a još veći problem je što nema adekvatnu profesionalnu osobu kojoj može da se obrati. Obično se prvo obrate računovođi za pravno mišljenje, ali računovođe nisu pravnici i ne znaju kako pomoći klijentu. U želi da pruže podršku klijentu, računovođe obično  dostave poduzetniku neki pravilnik ili odluku koji bi mu moglo pomoći, ali u većini slučajeva to bude okvirni dokument, na kojem se još puno treba raditi. Kada dođe do problema jedino rješenje je odlazak advokatu, a to sa sobom povlači velike troškove. 

Drugi način da se izbjegne nastanak pravnog problema je da poduzetnik zaposli pravnika. Ali obično pravni poslovi koji iziskuju stručnjaka nisu potrebni stalno, već povremeno, te su za poduzetnika takva radna mjesta veliki trošak.

Sve ovo je bila motivacija da osmislim rješenje koje je prihvatljivo i koje treba na tržištu. Usluga je zamišljena kao i outsourcing računovodstva. Kroz outsourcing pravnih poslova koji su tradicionalno uvijek rađeni u firmi, poduzetnik u svakom momentu može kontaktirati pravnika koji vodi njegovu firmu i on će mu pružiti usluge i informaciju koje su mu potrebne da donese informisanu odluku o problem koji treba da riješi.

S kojim ste se izazovima susretali na početku rada?

- Zanimljivo je kada iz pravnog okruženja, uđete u poslovni svijet u jednoj drugo ulozi, ulozi poduzetnika. Vrijede druga pravila, drugi je jezik, i taj proces upoznavanja je bio vrlo zanimljiv. Ono što mi je fascinantno bilo je da sam naišla na veliku podršku od svih poduzetnika sa kojima sam stupila u kontakt i kojima sam predstavila ideju. To mi je dalo vjetar u leđa i učvrstilo odluku da nastavim sa radom.

U BiH sve više raste broj kancelarija koje se bave privrednim pravom i postaje sve teže doći do posla. U tom smislu, koje su sve prednosti Norma consultinga?

Moj posao nije advokatski. Moje je da se pobrinem da sav posao koji mi je povjeren bude urađen u skladu sa zakonom, te da pripremim svu dokumentaciju i za slučaj da predmet treba zastupanje od strane advokata.

Cilj je da se ne dođe na sud, jer svi poduzetnici znaju da su procedure skupe i spore.  A u slučaju da dođe do suda, advokat će sve imati spremno i urađeno u skladu sa zakonom, te će moći da brani klijenta bez problema.

Jedan od najboljih primjera za ovaj slučaj je otkaz radnika. Često se taj posao prepusti računovođi. Postupak je veoma zahtjevan i vrlo lako se može desiti da računovođa ne napravi korak u procedure koji je potreban. U slučaju da predmet završi na sudu, sud uslijed greške u procedure može vratiti radnika na posao. Moj posao je da provedem proceduru u skladu sa zakonom, a u slučaju spora na sudu, advokat će imati sve spremno da dobije slučaj.

 

Koliko je za poduzetnike važno imati pravnu podršku koja je uvijek na raspolaganju?

Svi poduzetnici koji su barem jednom imali neugodno iskustvo, jer nisu pitali za pravni savjet u momentu kada su imali problem, znaju koliko je bitno imati dobru pravnu pomoć.

Pred poduzetnike se stalno postavljaju pravna pitanja za koja im treba savjet pravnika, i to od internih, u okviru poslovanja firme, do eksternih, bilo u vezi poslovanja sa klijentom ili obaveza prema državi . Koja su prava radnika? Da li je radnik upravu kada kaže da mu neko pravo pripada ili ne?  A tu su uvijek i pitanja u ugovornom odnosu koja se tiču pitanja prava i obaveze koje imate prema svom klijentu. Da li je klijent upravu kada kaže da mu pripada više prava? Ili možda slučajevi javnih nabavki, gdje je potrebno znanje stručnjaka da bi zadovoljili sve potrebe oko pripreme tenderske dokumentacije, pa preko pisanja žalbi u ovom postupku.

Usluga je zasnovana na svim pravnim i administrativnim poslovima koji obuhvataju rad jedne firme.

Koliko je outsourcing razvijen u BiH i koliko su prepoznate prednosti usluga koje nudite?

- Outsourcing je kod nas itekako razvijen! Skoro sve male firme imaju vanjsku računovodstvenu firmu kojoj povjeravaju vođenje ovog dijela posla. Ovo je upravo momenat kada će outsourcing još više zaživjeti. Firme žele da smanje troškove i da imaju dobru uslugu. Pri tome, ne moraju zaposliti stručnjaka na puno radno vrijeme sa svim doprinosima, nego dobijaju čitav tim stručnjaka iz različitih oblasti koji će platiti onoliko koliko ga koriste. Angažovati vanjskog saradnika ima puno više prednosti, nego zapošljavanje radnika koji vam povremeno treba. Ovo je definitivno budućnost poslovanja.

Pretpostavljam da usluge možete nuditi i stranim kompanijama tj. investitorima. U kojim oblastima i procesima može pomoći tim poduzetnicima?

- Usluga koju pružamo domaćim klijentima, je ista koju pružamo i stranim kompanijama. Strani investitori su uglavnom zainteresovani za vođenje radnih odnosa, te izradu i praćenje obaveza iz ugovora zaključenih sa domaćim klijentima. Zanimljivo je prvenstveno iz aspekta, jer strani klijenti dolaze iz zemalja drugačijeg pravnog sistema, i često su navikli na potpuno drugačija pravna rješenja od onih koja su kod nas na snazi.  

Koji su planovi za dalji razvoj poslovanja?

U skorijoj budućnosti definitivno ćemo proširivati uslugu u skladu sa potrebama klijenata, kao  i zapošljavati radnike. U vrlo kratkom period stekli smo iznenađujući broj klijenata, tako da smo definitivno prepoznali potrebu na tržištu koju treba zadovoljiti. 

Za sve dodatne informacije možete posjetiti našu web stranicu ili nas kontaktirati putem maila ured@norma.ba 

Seida Bijedić

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti