Jelena Ristić: Po čemu ćemo pamtiti 2020. godinu

22.12.2020. 09:14 / Izvor: Akta.ba
Jelena Ristić: Po čemu ćemo pamtiti 2020. godinu

U duhu ispraćaja ove "pandemijske" godine, u nastavku pročitajte osvrt godine Jelene Ristić direktorice za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard.

Uoči dočeka Nove godine, na izmaku "stare", obično sumiramo rezultate i izvlačimo određene zaključke za narednu godinu. Podsjećamo se lijepih, ali i onih manje lijepih trenutaka koji su obilježili prethodnih 365 dana.

Pandemija coronavirusa, gotovo sve nas je zaustavila u novim planovima, idejama, na putu ka boljem i većem.

U duhu ispraćaja ove "pandemijske" godine, u nastavku pročitajte osvrt godine Jelene Ristić direktorice za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard.

Kakva je situacija u Vašoj kompaniji? Koliko je corona-kriza uticala na poslovanje?

-Kriza je zasigurno dotakla sve grane privrede i biznisa, a okolnosti koje su nas zadesile bile su test sposobnosti kompanija da adekvatno reagiraju, test fleksibilnosti poslovanja i opšte otpornosti. Mi smo na prvo mjesto stavili sigurnost zaposlenih, a kroz rad od kuće i virtualne sastanke koji su nova normalnost svih nas, uspjeli smo da održimo fokus na tome da globalne tehnologije pretočimo u opipljivu korist za lokalno tržište. U prilagođavanju "novoj normalnosti" iznova se pokazalo kao tačno to da trenuci kriza podstiču inovativniji i kreativniji pristup u prevazilaženju svih izazova koji su u ovom konkretnom slučaju potekli od mjera fizičke distance i ograničenja kretanja i putovanja. Potrebe i navike potrošača nisu nestale usljed pandemije već su se jednostavno prevele na druge, digitalne kanale, a to je potaknulo i korištenje savremenih elektronskih platnih rješenja, uključujući i online kartična plaćanja i beskontaktna plaćanja u radnjama i korištenje mobilnih plaćanja. Mi smo u prethodnom periodu pojačali napore usmjerene ka edukaciji potrošača, ali i poslovnih igrača na tržištu, o sigurnosti i prednostima korištenja elektronskih plaćanja, a istovremeno smo pokrenuli neka nova partnerstva koja su usklađena sa trenutnim okolnostima i potrebama tržišta kao što je plaćanje računa Elektroprivrede BiH putem aplikacije ili kupovina prevoznih karata za Centrotrans linije ili recimo, omogućavanje plaćanja online doktorskih konsultacija na platformi Doktorkadmitreba.com, jedinstvenom servisu u zemlji. Mastercard je bio tu da podrži sve svoje partnere na svakom koraku razvoja i nastavićemo dalje u tom smjeru kako bismo osigurali da svi mogu izvući maksimum iz digitalne ekonomije.

Po čemu ćete još pamtiti 2020. godinu?

-Želim da vjerujem da ćemo iz ove godine svi ponijeti pouku da kada postoji volja, naći će se i način da se dođe do cilja. Ono što smo naučili iz cijele ove situacije je da ako želimo uistinu napredovati i činiti razliku, moramo ulagati u partnerstva, nadahnuti potrošače da budu dio rješenja i ugraditi održivost u svaki segment svog poslovanja. Realnost je takva da, neovisno od pandemije, najveći rizik za biznis dolazi ako se uopšte ne radi ništa ili ako se zanemare realni tržišni uvidi, te smatram da je moć podataka još jedna pouka koju nam je ova godina dala i kojoj ćemo se sve češće vraćati u narednom periodu.

Na ljudskom nivou, mislim da smo se okrenuli više ličnim odnosima, možda stavili veći fokus na zdrave navike i ličnu sigurnost, te ponovo otkrili kreativnu crtu u sebi i kao univerzalnu želju za narednu godinu, voljela bih da nastavimo gajiti lične, neprocjenjive strasti, a da nam savremene tehnologije mogu biti pouzdan partner u toj misiji.

Kakvu prognozu imate za post-coronsko vrijeme?

-Prije svega je nezahvalno prognozirati kada će taj post-corona period nastupiti jer će to zavisiti od frekvencije distribucije vakcina. Ono što je sigurno je da će se do tada digitalna trgovina nastaviti razvijati velikom brzinom i da će e-commerce tržišta nastaviti da prolaze kroz svojevrsni boom s obzirom da po trenutnim procjenama, tržište SAD-a je pomjereno dvije godine, a tržište Srbije čak pet godina unaprijed. Imajući u vidu da je u BiH čak 23% korisnika po prvi put isprobalo online plaćanja tokom pandemije, jasno je da je e-commerce u zamahu i ovdje, a svi pokazatelji idu u prilog tome da će se taj trend održati u budućnosti te da povratak u "staru normalnost" neće imati negativnog uticaja na stečenu naviku i oslanjanje na jednostavnost, sigurnost i brzinu online kupovine.

Privredne grane kakvi su turizam i ugostiteljstvo će zasigurno imati najveće koristi od povratka na staru normalnost i ponovnih prekograničnih putovanja jer upravo one sada trpe najveći udarac. U periodu kada će se turističke destinacije boriti da privuku doslovno svakog putnika, važno je da tome pristupe strateški i uz analitičko oslanjanje na moć podataka, kao što je to već uradila Crna Gora koja je primjenila Tourism Insight platformu specijalizovanu za praćenje i predviđanje trendova u turizmu. Kroz našu platformu moguće je analizirati šta je to što putnici pretražuju i na šta obraćaju pažnju prije dolaska na destinaciju, kao i šta je to što posjećuju ili gdje kupuju tokom putovanja i sa kakvim utiscima odlaze. To su sve podaci na osnovu kojih će donosioci odluka u sektoru turizma definitivno moći unaprijediti turističku ponudu, ali i pomoći da se stvore nove poslovne mogućnosti i povećaju ulaganja u turizam. 

Čini se više nego ikada ranije, u prvi plan izbija važnost saradnje svih partnera iz privatnog sektora, državnih institucija, domaćih i globalnih kompanija, ali i sektora malih i srednjih preduzeća, jer samo zajedno možemo da doprinesemo izgradnji tržišta koje ne samo da može da izdrži udare korone, već će imati i dobru osnovu za oporavak nakon pandemije.

Planovi za 2021. godinu?

-Planovi za 2021. se ne razlikuju u odnosu na prethodne godine – naš je cilj da budemo upravo tamo gdje smo korisnicima potrebni, bilo kada i putem bilo kog kanala kako bi oni sami, njihova plaćanja i podaci bili sigurni, baš kao što su na to već navikli. Fokus nam je da nastavimo raditi na edukaciji i širenju kartičnih prihvata kako u fizičkom, tako i u online okruženju kako bi se održavala konkurentnost domaćeg tržišta, nastavila borba protiv sive ekonomije i nastavilo sa stabilnim ritmom uvođenja funkcionalnih i odgovarajućih inovacija kakvi su mobilni novčanici. Nastavljamo i sa partnerstvima iz tradicionalnog bankarskog i trgovačkog sektora, ali i javnim preduzećima, a sve u skladu sa našom vizijom da elektronska plaćanja učinimo dostupnim gdje god je to korisnicima potrebno. Našu pažnju ćemo naročito usmjeriti ka podršci malim i srednjim privrednicima, što je od velikog značaja sada u uslovima globalne pandemije naročito na tržištu BiH.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti