Kina postaje neisplativa za bh. privrednike, traže nove opcije

11.08.2021. 13:46 / Izvor: Večernji List
Kina postaje neisplativa za bh. privrednike, traže nove opcije

Sve se više spominje Tursku koja bi mogla postati dobra zamjena za Kinu.

Ekonomska kriza, koja se nadovezala na onu zdravstvenu, ima brojna lica i nitko sa sigurnošću ne može tvrditi u kojem će se smjeru ona kretati. Dok su izvozni rezultati posljednjih mjeseci izvrsni, tako je i s uvozom, i to onih ključnih proizvoda, sirovina bez kojih se nešto ne može ni proizvesti. 

Vrijednost

Ranije je cijena prijevoza kontejnera s robom i sirovinama od Kine do Hrvatske (Rijeka) stajala od 1500 do 2000 eura (oko 3 do 4 tisuće KM), a sada je oko 8 tisuća eura (16 tisuća KM). Ako se uzme prosjek da je vrijednost robe u jednom kontejneru 60 tisuća KM, ranije je udio troškova u prijevozu bio 7 posto, a sada je 30 posto. Osim višestrukog skoka cijene prijevoza robe iz Kine, u krizu su se umiješali nestašica brodskih kontejnera, nedavna blokada Sueskog kanala, pojačane kontrole i neizostavna pandemija koja ugrožava zdravlje i u dosta slučajeva pošalje cijeli radni kolektiv u karantenu.

Ovih dana gospodarstvenici razmatraju sve one opcije koje su im ugrozile poslovanje i razmišljaju o tome kako premostiti ove velike gubitke jer nekim tvornicama i veletrgovinama s novim cijenama i drastično skupljim prijevozom ne isplati se poslovati.

Tekstil, tehnika...

"Razgovara se o vraćanju cijene prijevoza na staro, ali tu ne odlučujemo mi, tu se razgovori vode na višim razinama između Kine i Amerike, ali i EU-a kao organizacije zemalja koja ima važnu ulogu, no još se ništa ne pomiče s mrtve točke, a vrijeme prolazi. Međutim, još jedan jak igrač dosta se pojačao i koristi ovaj “rat” velesila. Riječ je o Turskoj koja je novo tržište za raznovrsnu robu. Odatle dolaze u posljednje vrijeme i tekstil i poljoprivredni proizvodi te bijela tehnika i automobilska industrija. Kada se prevozi veća roba tankerima, ona od Istanbula, preko luke u Rijeci pa do raznih dijelova BiH dolazi od 18 do 20 dana",  priča nam gospodarstvenik o aktualnoj situaciji u kojoj se Turska počela isticati kao važan čimbenik.

Primjera radi, brodski prijevoz iz Kine čeka se 45 dana. I sve se više spominje Tursku koja bi mogla postati dobra zamjena za Kinu, barem dok se oni s jeftinijim opcijama prijevoza, ali i robe, koja je višestruko poskupjela, ne vrate na Balkan. 

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti