Više od dva miliona kamiona do sada je direktno osjetilo značaj uspostavljanja Zelenih koridora

25.05.2022. 09:07 / Izvor: Akta.ba
cefta zeleni koridori

Period iza nas bio je težak i pun izazova za sve, a posebno je u određenom periodu teško bilo organizovati transport roba.

Period iza nas bio je težak i pun izazova za sve, a posebno je u određenom periodu teško bilo organizovati transport roba. Međutim, kako bi se osigurao nesmetan protok osnovnih roba, lijekova i medicinske opreme unutar Zapadnog Balkana, CEFTA Sekretarijat i Stalni sekretarijat Transportne zajednice je prije dvije godine pokrenuo je inicijativu Zelenih koridora koristeći SEED+ platformu (Sistemska razmjena elektronskih podataka) koja unapređuje komunikaciju između carinskih uprava i različitih agencija koje se bave carinjenjem robe u regionu.

Koliko je važno i veliko bilo pokretanje ove inicijative najbolje znaju prevoznici više od dva miliona kamiona koja su u protekle dvije godine prošli kroz Zelene koridore i lično se uvjerili u značaj dobre pripreme i organizacije prelaska roba preko granica. Naime, ovim programom omogućeno je da carinske, fitosanitarne, veterinarske i inspekcije hrane dobijaju informacije prije dolaska robe. Zbog toga su agencije na graničnim prelazima mogle unaprijed planirati svoje resurse, kako bi dodatno poboljšali efikasnost procedura carinjenja te ubrzali protok robe. Značajno je smanjeno i vrijeme čekanja na granicama, a samim tim smanjeni su i troškovi transporta i trgovine za preduzeća.

"Implementacija inicijative Zelenih koridora jedna je od najznačajnijih aktivnosti provedenih u okviru SEED+ programa. Zahvaljujući rezultatima koji su ostvareni u 2020. godini, u 2021. smo koncept proširili sa zelenih koridora TEN-T mreže na sve prelaze u regionu, uključujući i željezničke prelaze. U prethodne dvije godine SEED+ je unaprijedio i prikupljanje podataka koje sada koristimo u procjeni i efikasnijem planiranju potrebnih resursa na prelazima", kazala je Edna Karadža, menadžerica SEED+ programa, koji implementira CEFTA Sekretarijat.

edna karadža

Elektronska razmjena certifikata

Karadža kaže i kako je inicijativa dovela do smanjenja opterećenosti službenika, a privrednicima je smanjila vrijeme čekanja na prelazima. Stoga i u ovoj godini nastavljaju sa proširenjem inicijative Zelenih koridora na prelazima sa članicama Evropske unije, kako bi doprinjeli i smanjenju vremena čekanja koje privrednici provode na prelazima sa EU.

"U planu nam je takođe da uvedemo elektronsku razmjenu fitosanitarnih i veterinarskih certifikata. Fitosanitarni certifikati su već usaglašeni u CEFTA-i, u skladu su sa Međunarodnom konvencijom za zaštitu bilja (IPPC). Trenutno radimo na usaglašavanju veterinarskih certifikata za dogovorenu listu proizvoda životinjskog porijekla i žive životinje. Cilj nam je ne samo da usaglasimo certifikate u CEFTA-i nego da ih paralelno harmoniziramo i sa EU pravilima i procedurama. Očekujemo da pilotiramo elektronsku razmjenu fitosanitarnih certifikata u trećem kvartalu ove godine, a veterinarskih krajem godine. Radit ćemo i na unapređenju baza podataka i statističkih podataka kako bi sve najnovije informacije na jednom mjestu bile dostupne kompanijama doprinoseći otvorenoj i predvidivoj trgovini", kazala je Karadža, te podsjetila kako je inicijativa Zelenih koridora implementirana u periodu od dva mjeseca zbog izvanredne saradnje svih nadležnih institucija. Nada se da će i u narednom periodu ta saradnja biti dobra kako bi uspjeli provesti i ostale planirane aktivnosti.

Na olakšavanju poslovanja kompanijama, zbog problema koje im je pandemija u proteklom periodu donijela, radila je aktivno i Vanjskotrgovinska komora BiH, koja je sve svoje aktivnosti usmjerila na pružanje podrške privrednicima u BiH. Ahmet Egrlić, predsjednik VTK-a, kaže kako ih je aktuelna situacija osvijestila i natjerala da proces digitalizacije svojih usluga ubrzaju, što su učinile i kompanije. Zeleni koridori, dodaje, u velikoj mjeri su doprinijeli ubrzavanju procedura prelaska roba preko granica.

"Zeleni koridori su prvenstveno uspostavljeni kako bi se spriječila nestašica osnovne robe i medicinske opreme i kako bi se ublažili poremećaji u transportu i trgovini robom uzrokovani brojnim mjerama predostrožnosti koje su preduzete početkom pandemije. Ova inicijativa Transportne zajednice, Savjeta za regionalnu saradnju i CEFTA Sekretarijata pokazala se izuzetno efikasnom, utičući na smanjenje čekanja na prelazima, smanjenja troškova i racionalizovanje kontrola", istakao je Egrlić, te dodao kako je svaka inicijativa kojom se uvode olakšice u poslovanje dobrodošla.

Osvrnuo se Egrlić i na aktuelnu situaciju i rat u Ukrajini koji uzrokuje velike poremećaje na tržištu, a koji se prvenstveno ogledaju u enormnom rastu cijena energenata i osnovnih životnih namirnica, te prijete daljim lančanim poskupljenjima i nestašicama.

"Promet robe, uvoz i izvoz su pred novim izazovima i nezahvalno je davati bilo kakve dalje prognoze s obzirom na to da političke trzavice u velikoj mjeri utiču na privredni i ekonomski prosperitet. Mi se nadamo smirivanju situacije i pronalasku mirnog rješenja u zajedničkom interesu i vjerujemo da će ekonomski interes nadjačati aktuelnu, nezahvalnu, političku situaciju", poručio je Egrlić.

ahmet egrlić

Razvoj konkurentnosti

Regionalna saradnja ključ je uspjeha, kaže Egrlić, a i regionalne komore prepoznale su to te su osnovale Komorski investicioni forum zapadnobalkanske šestorke koji zastupa interese oko 400 hiljada kompanija iz regiona.

"Cilj ove komorske asocijacije je razvoj konkurentnosti privreda regiona, umrežavanje naših kompanija, jačanje njihove konkurentnosti, uklanjanje prepreka za razvoj regionalne ekonomske saradnje i unapređenje poslovne i investicione klime na tržištu Zapadnog Balkana", ističe Egrlić. 

Da je pandemija u protekle dvije godine donijela brojne izazove u sektoru transporta potvrđuje i Mirza Bavčić, generalni direktor kompanije Express Courier d.o.o. Sarajevo, koji je podsjetio na zastoje u transportu robe zbog značajnih restrikcija i ograničenja u mnogim zemljama Evrope i svijeta, velikog broja oboljelih ili izolovanih radnika, posebnih propisa na granicama koje su usporavale ili čak privremeno sprečavale protok robe. 

"S obzirom na sve poteškoće, bilo je izuzetno važno uspostaviti fleksibilan i elastičan sistem koji je u mogućnosti brzo se prilagoditi novim uslovima na tržištu u cilju adekvatnog prevazilaženja prepreka i poteškoća u poslovanju. Zahvaljujući našoj strategiji koja predviđa diferencijaciju, konstantnu transformaciju, prilagođavanje zahtjevima i potrebama tržišta, kontinuitet našeg poslovanja za vrijeme pandemije a i tokom posljednje dvije godine nije imao velikih poteškoća. Uz odličnu organizaciju, besprijekoran rad i posvećenost svih zaposlenih, nastavili smo ispunjavati svoje obaveze prema klijentima i u periodu najrestriktivnijih mjera, te na taj način omogućili redovan protok robe na domaćem i međunarodnom nivou. Lanac opskrbe i distribucije niti u jednom trenutku nije doveden u pitanje, a uprkos potpunom zatvaranju – naš avion svakodnevno je slijetao na aerodrom u Sarajevu. Pored toga, pokazali smo i društvenu odgovornost kroz aktivni angažman u dostavi neophodne medicinske i zaštitne opreme, hrane i lijekova humanitarnim organizacijama i zdravstvenim ustanovama u BiH", kazao je Bavčić.

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti