Zlato čuva ušteđevinu: Potrošačke navike građana se nisu promijenile ni usljed ekonomske krize

21.10.2022. 09:44 / Izvor: Glas Srpske
Zlato

Potrošačke navike građana širom BiH kada je riječ o kupovini luksuzne robe nisu se promijenile ni usljed ekonomske krize, o čemu svjedoče i podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH.

Potrošačke navike građana širom BiH kada je riječ o kupovini luksuzne robe nisu se promijenile ni usljed ekonomske krize, o čemu svjedoče i podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, prema kojima je za devet mjeseci ove godine uvezeno plemenitih metala u skoro istoj vrijednosti kao tokom cijele prošle godine.

Podaci UIO pokazuju da je BiH u pomenutom periodu uvezla plemenite metale vrijedne više od 40 miliona KM, dok je lani u istom periodu ove robe uvezeno u vrijednosti nešto većoj od 37,2 miliona KM.

Da građani ne mare za krizu, svjedoči i podatak prema kojem je BiH tokom čitave 2021. godine uvezla plemenitih metala u vrijednosti od 40,7 miliona KM.

"BiH je za tri kvartala ove godine samo zlata uvezla u vrijednosti većoj od 2,6 miliona KM, dok je lani u isto vrijeme uvezla zlato vrijedno 282.225 KM", pokazuju podaci UIO. Osim toga, kako su dodali, na domaće tržište stigli su draguljski predmeti vrijedni više od 16,7 miliona KM, dok su lani za devet mjeseci uvezeni ti predmeti u vrijednosti od 10,8 miliona KM.

Prema podacima UIO, BiH je u pomenutom periodu uvezla luksuzne parfeme i toaletne vode u vrijednosti većoj od 25,2 miliona KM, dok su lani za čitavu godinu na domaće tržište stigli mirisi vrijedni 27,4 miliona KM.

Ekonomski analitičar Zoran Pavlović povećan uvoz nakita i parfema pravda time što u BiH živi diferencirana grupa ljudi, gdje je situacija takva da postoje znatno bogati pojedinci i veliki broj ljudi koji su u stanju socijalne potrebe.

Objasnio je da je prva grupa očigledno veoma dobro plaćena za svoj rad, a tu mahom spadaju zaposleni u javnom sektoru, pogotovo na nivou BiH, piše Glas Srpske.

"Bježanje u zlato iz novca je prisutno kod onih ljudi koji imaju više novca nego što im treba za život. A s druge strane, ljudi se boje da njihova ušteđevina neće puno vrijedjeti pa pokušavaju da obezbijede neku stabilnu vrijednost", rekao je Pavlović.

Dodao je da nemaju dovoljno novca da kupe neku nekretninu pa se odlučuju za zlato kao nešto što ima trajnu vrijednost i neće izgubiti na tržištu, kao što trenutno opada vrijednost evra.

Da je u društvu došlo do velikog raslojavanja, saglasan je i predsjednik Udruženja potrošača “Zvono” iz Bijeljine Jovan Vasilić.

"U BiH postoje ljudi koji imaju puno novca i mogu da ga troše pa nije ni čudo što je povećan uvoz zlata, jer je ono najaktuelnije ne samo kod nas nego i u svijetu", rekao je Vasilić.

Objasnio je da građani uvijek u kriznim momentima ulažu u ono što je najsigurnije, a tu upravo spadaju zlato i nekretnine.

Dodao je da je otvoren veliki broj drogerija pa se povećan uvoz parfema može pripisati tome, jer i takva roba pronađe svog kupca.

AUTOMOBILI

Podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH pokazuju da je BiH tokom devet mjeseci ove godine uvezla više od 39.000 vozila u vrijednosti većoj od 578,1 milion KM. Dodali su da su od toga 6.692 auta bila nova, dok su 32.593 bila polovna. – U istom periodu lani uvezeno je 40.688 automobila u vrijednosti od 571,6 miliona, a od toga je bilo 5.709 novih vozila – podaci su UIO.

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti