Priručnik za integraciju tematike upravljanja otpadom u postojeći nastavni plan i program

09.12.2022. 14:22 / Izvor: Akta.ba
nula otpada

U okviru projekta kreiran je Priručnik za nastavnike pod nazivom Integracija tematike upravljanja otpadom u postojeći nastavni plan i program.

U vremenu globalne ekološke krize odgoj novih generacija i obrazovanje u oblasti zaštite okoliša se postavlja kao najvažniji zadatak jer najneposrednije utječe na razvoj ekološke svijesti i okolišno prihvatljivog ponašanja. U realizaciji ovog zadatka izuzetno značajnu ulogu imaju obrazovne institucije. No, da li je obrazovni sistem prepoznao ovu potrebu?

Rezultati dostupnih istraživanja pokazuju da sadržaji vezani za ekologiju i zaštitu okoliša nisu zadovoljavajuće zastupljeni u nastavnim programima i aktivnostima već, tek u rijetkim slučajevima, u isključivo vannastavnim aktivnostima. Globalna zagađenost, upravljanje otpadom i zaštita okoliša u potpunosti ovise o slobodnoj volji nastavnika da individualno govore o ovim temama. 

Projekat Opštine sa nula otpada poseban set aktivnosti posvećuje edukaciji i jačanju svijesti o adekvatnom upravljanju otpadom i cirkularnoj ekonomiji. U okviru projekta kreiran je Priručnik za nastavnike pod nazivom Integracija tematike upravljanja otpadom u postojeći nastavni plan i program

Priručnik je namijenjen srednjim školama s ciljem da pruži podršku u radu svim nastavnicima koji žele u nastavu uključiti teme zaštite okoliša i pravilnog upravljanja otpadom. Priručnik je primarno izrađen s ciljem da bude primjenjiv i koristan nastavnicima u svakodnevnom procesu podučavanja. Praktičnom primjenom priručnika želi se potaknuti razmišljanje učenika o različitim mogućnostima upotrebe predmeta koji su odbačeni te produžavanja njihovog životnog vijeka i, samim tim, smanjenja količine otpada koji se odlaže na deponije.

Ideja za nastanak ovog priručnika proizašla je iz potrebe da se mladi ljudi podstaknu na preispitivanje vlastitih vrijednosti i navika i ostvare pozitivan utjecaj na okoliš. Potrebno je mladim ljudima staviti na znanje da većina proizvoda koje koristimo na kraju svog životnog ciklusa mogu biti ponovno upotrijebljeni, reparirani, reciklirani ili putem određenih procesa vraćeni u prirodu.

Priručnik daje upute nastavnicima kako da u već postojeći nastavni plan i program predmeta i tematske cjeline integriraju pojmove i prakse nula otpada. Pa tako, Priručnik fokus stavlja na predmete ko što su:

  • biologija u okviru koje se predaje o kompostiranju;
  • hemija koja objašnjava osnove procesa reciklaže i mogućnosti iskoristivosti materijala;
  • ekonomska grupa predmeta u okviru koje se može predavati o cirkularnoj ekonomiji;
  • demokratija u okviru koje se uči o odgovornosti prema životnoj sredini, Ciljevima održivog razvoja, Zelenoj Agendi za Zapadni Balkan i drugim ključnim dokumentima;
  • maternji jezici – učenje pravilnih pojmova i termina u konceptu nula otpada
  • likovna i tehnička grupa predmeta – učenje o mogućnostima iskorištavanja odbačenih stvari u kreiranju umjetničkih djela i pravljenju novih predmeta.

Kroz Priručnik su predložene aktivnosti koje učenike podstiču na razmišljanje o mogućnostima smanjenja količine otpada koji stvaraju i kako mladi ljudi mogu doprinijeti zaštiti okoliša reciklažom, učenjem o alternativnim metodama upravljanja otpadom, te iskorištenjem otpada kao resursa. Prema uputama iz Priručnika realizirano je već nekoliko časova u Srbiji i Bosni i Hercegovini, a čini se da privukao pažnju i srednjih škola koje nisu uključene direktno u projekat.

Priručnik je izrađen od strane grupe stručnjaka i profesora u Bosni i Hercegovini i Srbiji. 

Projekat Opštine sa nula otpada implementira aktivnosti u 6 pilot srednjih škola u Srbiji i Bosni i Hercegovini, a zvanično okuplja:

  • Mješovita srednja škola "Hazim Šabanović", Visoko (BiH),
  • "Prva gimnazija", Sarajevo (BiH),
  • Srednjoškolski centar "Nedžad Ibrišimović", Ilijaš (BiH),
  • Gimnazija "Josif Pančić", Bajina Bašta (Srbija)
  • Gimnazija "Krupanj", Krupanj (Srbija), i
  • "Posavotamnavska srednja škola", Vladimirci (Srbija).

U okviru seta aktivnosti koji je dizajniran da odgovori na potrebe srednjih škola planirana je nabavka opreme za opreme za reciklažu – injektora i šredera uz pomoć kojih će učenici imati priliku plastične čepove pretvarati u nove predmete.

Projekat Opštine sa nula otpada finansira Evropska unija u okviru IPA programa prekogranične saradnje Srbija – Bosna i Hercegovina 2014-2020 sa ciljem postizanja dugoročne resursne efikasnosti u sektoru upravljanja otpadom. Kroz primjenu zajedničkih akcija baziranih na principima nula otpada i cirkularne ekonomije, projekat zajedno implementiraju Centar za energiju, okolinu i resurse – CENER 21 iz Sarajeva (BiH) i Inženjeri zaštite životne sredine – EEG iz Novog Sada (Srbija). Projektom se nastoji ojačati održivi razvoj u preko 90 jedinica lokalne samouprave prekograničnog područja Srbija – BiH. Implementacija je započela 1. marta 2021. godine, a trajat će 24 mjeseca. Tijelo za ugovaranje projekta je Ministarstvo finansija Republike Srbije (CFCU). Ukupni budžet projekta je 413.608,44 EUR, od čega je Evropska unija obezbijedila 351.567,17 EUR bespovratnih sredstava.

Uz slogan Brojimo do nula, u okviru projekta je pokrenuta kampanja na društvenim mrežama Facebook i LinkedIn koja ima za cilj jačanje javne svijesti u prekograničnom području. 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti