HAC

Ostaju naplatne kućice: Novi sistem naplate putarina u Hrvatskoj prolongiran za 2 godine

26.02.2024. 12:03 / Izvor: Novi list
HR

Kako trenutno stvari stoje, ništa od novog sistema do drugog kvartala 2026. godine.

Novi sistem naplate cestarina na mreži autocesta u Hrvatskoj, prema prijašnjim je najavama Olega Butkovića, ministra mora, prometa i infrastrukture, trebao u punom opsegu biti implementiran već ove godine, no kako trenutno stvari stoje, novog sistema naplate neće biti do drugog kvartala 2026. godine.

I to u najboljem slučaju, ako Državna komisija za zaštitu tržišnog natjecanja (DKOM) odbije žalbu austrijskog Kapsch TrafficCom-a na odluku o odabiru izvođača.

Ukoliko žalba bude prihvaćena, te odluka o odabiru slovačko-češkog konzorcija koji čine SkyToll i TollNet poništena, to će implementaciju novog sistema naplate odgoditi za dodatno, neodređeno vrijeme, piše Novi List.

Rok je bio 1. januar ove godine za početak primjene, dok je krajnji rok, naveden početkom prošle godine, bio 2025. godina.

Jednako tako, procjene Ministarstva prometa bile su da će cijeli posao koštati oko 500 miliona kuna.

No prilikom raspisivanja natječaja, prošle godine, postalo je jasno da ni prethodno spomenuti rokovi, niti procjena vrijednosti ugovora ne drže vodu.

U samom natječaju procijenjena vrijednost radova se popela na 100 miliona eura, što je otprilike pedeset posto više od prvotnih procjena Ministarstva, a rok za uvođenje novog sistema produžen je na dvije godine.

I to dvije godine od datuma potpisivanja ugovora s izvođačem, što, čak i ako DKOM ne uvaži žalbu Austrijanaca, realno znači da bi ugovor sa SkyTollom mogao biti potpisan negdje u aprilu ove godine, a novi sistem naplate bi u primjeni bio najranije pred turističku sezonu 2026. godine.

Iz Hrvatskih autocesta, investitora projekta, u više su navrata na novinarske upite, nakon što je postalo jasno da novog sistema neće biti barem još dvije do dvije i pol godine, objašnjavali kako je riječ o zahtjevnom projektu, za koji je valjalo pripremiti opsežnu projektnu dokumentaciju, kao i da je tokom trajanja postupka javne nabave stiglo tristotinjak upita zainteresiranih strana, što je prolongiralo rok za dostavu ponuda.

Ponude su, valja naglasiti, HAC-u stigle još u julu prošle godine, pa je nejasno zašto je državnoj kompaniji koja upravlja autocestama trebalo gotovo sedam mjeseci da od deset pristiglih izabere onu najbolju.

Na upit zašto je za implementaciju novog sistema predviđenog rokom od dvije godine, kad se godinama prije najavljivalo da će biti u primjeni već ove ili najkasnije iduće godine, iz HAC-a su  šturo odgovorili kako je riječ o zahtjevnom i specifičnom projektu koji se mora realizirati uz istodobno odvijanje prometa na autocestama, odnosno bez prekidanja prometa.

"Obaveza Izvođača radova je izraditi izvedbeni projekt sistema ("Design and Build" ili "Projektiraj i gradi"), provesti upravni postupak i ishoditi sve potrebne dozvole te sve radove postavljanja portala i opreme na autocestama izvesti pod prometom. U rok od dvije godine uključen je i period testiranja od dva mjeseca", stoji u kratkom odgovoru Hrvatskih autocesta.

Inače, novi sistem naplate cestarine trebao bi koristiti dvije postojeće tehnologije, kakve se već primjenjuju u svijetu – DSRC tehnologiju (radijska komunikacija na 5,8 GHz) za naplatu cestarine korisnicima ENC uređaja, te ALPR tehnologija (prepoznavanje registarskih pločica vozila) za naplatu cestarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor plaćanja cestarine svih vozila.

Novi sistem naplate pri tom se temelji na slobodnom protoku vozila, bez zaustavljanja na naplati, čime bi se značajno trebala povećati protočnost prometa, a u istoriju poslati višesatni zastoji na naplatnim postajama kakvima svjedočimo tokom svake turističke sezone i oko blagdana tokom ostatka godine.

Sistem bi trebao funkcionirati na principu naplate na temelju stvarno pređenih kilometara u mreži autocesta u Hrvatskoj, pri čemu bi svaki pređeni kilometar na bilo kojoj od autocesta u mreži HAC-a trebao stajati jednako, što sada nije slučaj.

Ujedno, sistem bi trebao funkcionirati na svim autocestama, kako na onima kojima upravljaju Hrvatske autoceste, tako i na autocestama pod koncesijom – Istarskom ipsilonu i Autocesti Zagreb-Macelj.

Za uvođenje takvog sistema odabrani slovačko-češki konzorcij je ponudio najnižu cijenu, u iznosu od 79,9 miliona eura, druga finansijski najpovoljnija ponuda bila je ona zajednice austrijske tvrtke Kapsch i osječkog Spinne Traffica, s cijenom od 89,7 miliona, dok je kineski CTFO ponudio cijenu od 89,9 miliona eura.

Na odluku o izboru SkyToll-a i TollNet-a žalili su se i Kinezi i Austrijanci, pri čemu je žalba kineske kompanije odbačena, jer iz nje DKOM-u nije poslan dokaz o uplati 66 hiljada eura naknade za žalbeni postupak.

No žalba Kapsch-a i Spinne Traffica i dalje je u postupku. Konzorcij se žalio po tri osnove, od kojih bi najproblematičnija mogla biti to što, smatra žalitelj, stručnjaci odabranog ponuđača nemaju reference u implementaciji sistema kakav se namjerava uvesti u Hrvatskoj, a što je bio jedan od uvjeta iz natječaja.

Ukoliko DKOM ovu žalbu prihvati, pitanje je do kad će se dodatno prolongirati uvođenje novog sistema naplate.

 

*Pri preuzimanju teksta s portala Akta.ba potrebno je navesti izvor i linkovati tekst.

Dojavi vijest na viber +387 60 3315503 ili na mail urednik@akta.ba.

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.

Vijesti