Pravilnik o poreznoj rezidentnosti
Ovim pravilnikom uređuje se postupak utvrđivanja rezidentnosti, oblik, sadržaj i postupak izdavanja potvrde o rezidentnosti, kao i druga pitanja od značaja za primjenu Ugovora/Sporazuma/Konvencija o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine
Službene novine Federacije BiH broj 33/22 (29.4.2022.)
Na osnovu člana 34. stav (2) Zakona o porezu na dobit ("Službene novine Federacije BiH", br. 15/16 i 15/20) i člana 95. Zakona o Poreznoj upravi Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 33/02, 28/04, 57/09, 40/10, 27/12, 7/13, 71/14 i 91/15), federalni ministar financija - finansija donosi
PRAVILNIK
O POREZNOJ REZIDENTNOSTI
I. OSNOVNE ODREDBE
Član 1.
(Predmet pravilnika)
(1) Ovim pravilnikom uređuje se postupak utvrđivanja rezidentnosti, oblik, sadržaj i postupak izdavanja potvrde o rezidentnosti, kao i druga pitanja od značaja za primjenu Ugovora/Sporazuma/Konvencija o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja (u daljem tekstu: Ugovori o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja) na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija).
(2) Sastavni dio ovog pravilnika su i obrasci: Zahtjev za izdavanje potvrde o rezidentnosti fizičkih lica (Obrazac ZCOR – 101), Potvrda o rezidentnosti fizičkih lica (Obrazac COR-102), Zahtjev za izdavanje potvrde o rezidentnosti pravnih lica (Obrazac ZCOR- 103), Potvrda o rezidentnosti pravnih lica (Obrazac COR-104), Upitnik za utvrđivanje rezidentnosti (Obrazac UCOR-105), Potvrda o oporezivom dohotku (Obrazac CTP-106), Potvrda o oporezivom prihodu (Obrazac CTP-107), Potvrda o nerezidentnosti fizičkih lica (Obrazac CON-108) i Potvrda o nerezidentnosti pravnih lica (Obrazac CON-109).
(3) Sastavni dio ovog pravilnika su i Uputstva i to: Anex 1. Uputstvo o popunjavanju Zahtjeva za izdavanje potvrde o rezidentnosti fizičkih lica (Obrazac ZCOR – 101), Anex 2. Uputstvo o popunjavanju Zahtjeva za izdavanje potvrde o rezidentnosti pravnih lica (Obrazac ZCOR – 103), Anex 3. Uputstvo za popunjavanje Potvrde o nerezidentnosti fizičkih lica (Obrazac CON 108) i Anex 4. Uputstvo za popunjavanje Potvrde o nerezidentnosti pravnih lica (Obrazac CON 109).
Član 2.
(Pojmovi)
(1) U smislu ovog pravilnika primjenjuju se sljedeći pojmovi:
a) pojam "lice" znači svako fizičko ili pravno lice;
b) pojam "princip izvora" znači da država izvora ima prioritetno pravo da oporezuje imovinu koja se nalazi na njenoj teritoriji odnosno dohodak ili prihod koji je na njenoj teritoriji ostvaren.
c) pojam "neograničena porezna obaveza" uključuje pravo države rezidentnosti da oporezuje prihod odnosno dohodak nezavisno od teritorije na kojoj je taj prihod odnosno dohodak ostvaren.
d) pojam "ograničena porezna obaveza" uključuje pravo države/entiteta na čijoj teritoriji je ostvaren prihod odnosno dohodak da oporezuje taj prihod odnosno dohodak.
e) pojam "ugovori o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja" uključuje sve međunarodne bilateralne ugovore koje je Bosna i Hercegovina potpisala ili ratifikovala sa drugim državama, a koji određuju pravo oporezivanja poreznih obveznika u jednoj od država ugovornica na osnovu utvrđene rezidentnosti, a s ciljem izbjegavanja dvostrukog oporezivanja.
f) pojam "rezident države ugovornice" uključuje svako lice, koje prema zakonima te države u njoj podliježe oporezivanju na osnovu svog prebivališta, boravišta, sjedišta, mjesta stvarne uprave i nadzora ili nekog drugog obilježja slične prirode. Ovaj pojam ne uključuje lice koje u toj državi podliježe oporezivanju samo po principu izvora.
g) pojam "dvojna rezidentnost" uključuje situaciju kada je lice rezident obje države ugovornice.
(2) Pojmovi koji se koriste u ovom pravilniku, a imaju rodno značenje koriste se neutralno i odnose se jednako i za muški i za ženski rod.
(3) Na način korišten u ovom pravilniku, jednina uključuje množinu, a množina uključuje jedninu, osim ako kontekst ne zahtijeva drugačije. Lična zamjenica "on" na isti način uključuje ličnu zamjenicu "ona", a "njega" uključuje "nju", osim ako kontekst ne zahtijeva drugačije.
Član 3.
(Skraćenice)
U smislu ovog pravilnika koriste se sljedeće skraćenice:
a) PJIB – glavni identifikacioni broj poreznog obveznika – pravnog lica dodijeljen od strane Porezne uprave Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Porezna uprava) u skladu sa propisom o dodjeljivanju identifikacionih brojeva, registraciji i identifikaciji i evidencijama poreznih obveznika na teritoriji Federacije.
b) FJIB – glavni identifkacioni broj poreznog obveznika – samostalnog obveznika dodijeljen od strane Porezne uprave u skladu sa propisom o dodjeljivanju identifikacionih brojeva, registraciji i identifikaciji i evidencijama poreznih obveznika na teritoriji Federacije.
c) NJIB - identifkacioni broj poreznog obveznika - nerezidenta fizičkog lica dodijeljen od strane Porezne uprave u skladu sa propisom o dodjeljivanju identifikacionih brojeva, registraciji i identifikaciji i evidencijama poreznih obveznika na teritoriji Federacije.
d) Zakon o porezu na dohodak - Zakon o porezu na dohodak ("Službene novine Federacije BiH", br. 10/08, 9/10, 44/11, 7/13 i 65/13).
e) Zakon o porezu na dobit – Zakon o porezu na dobit ("Službene novine Federacije BiH", br. 15/16 i 15/20).
II. REZIDENTI I NEREZIDENTI
Član 4.
(Rezidenti i nerezidenti fizička lica)
(1) Rezidentom Federacije u svrhu ovog pravilnika, u skladu sa članom 2. stav (3) Zakona o porezu na dohodak, smatra se fizičko lice koje:
a) ima prebivalište na teritoriji Federacije, ili
b) boravi 183 ili više dana na teritoriji Federacije, neprekidno ili sa prekidima, u bilo kojem poreznom periodu, ili
c) ima prebivalište u Federaciji a na osnovu obavljanja nesamostalne djelatnosti van područja Bosne i Hercegovine ostvaruje prihode iz federalnog budžeta i/ili budžeta Bosne i Hercegovine.
(2) Nerezidentom Federacije u porezne svrhe, u skladu sa članom 2. stav (5) Zakona o porezu na dohodak, smatra se fizičko lice koje:
a) nema prebivalište i stalno boravište na teritoriji Federacije, ili
b) boravi manje od 183 dana na teritoriji Federacije, neprekidno ili sa prekidima, u bilo kojem poreznom periodu.
Član 5.
(Rezidenti i nerezidenti pravna lica)
(1) Rezidentom Federacije u svrhu ovog pravilnika, u skladu sa članom 5. stav (1) Zakona o porezu na dobit, smatra se pravno lice čije:
a) je sjedište upisano u sudski registar poslovnih subjekata u Federaciji,
b) se mjesto stvarne uprave i nadzora poslovanja nalazi na teritoriji Federacije.
(2) Nerezidentom Federacije u svrhu ovog pravilnika, u skladu sa članom 5. stav (2) Zakona o porezu na dobit, smatra se pravno lice čije:
a) se sjedište nalazi van granica Bosne i Hercegovine,
b) se mjesto stvarne uprave i nadzor poslovanja nalazi van granica Bosne i Hercegovine.
Član 6.
(Izuzeci od rezidentosti)
(1) Poslovna jedinica - podružnica pravnih lica sa sjedištem u Republici Srpskoj ili Brčko Distriktu Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Brčko Distrikt) kojoj je dodijeljen PJIB od strane Porezne uprave, a prve dvije cifre PJIB počinju s oznakom 44 ili 46, ne smatra se rezidentom ni nerezidentom Federacije u svrhu ovog pravilnika.
(2) Samostalni poduzetnik čije je mjesto obavljanja djelatnosti na teritoriji Federacije, a prebivalište ili boravište fizičkog lica je na teritoriji Republike Srpske ili Brčko Distrikta, i kojem je dodijeljen FJIB od strane Porezne uprave, a prve dvije cifre FJIB počinju sa oznakom 43, ne smatra se rezidentom ni nerezidentom Federacije u svrhu ovog pravilnika.
III. ODREĐIVANJE STATUSA REZIDENTNOSTI FIZIČKOG LICA
(Određivanje rezidentnosti fizičkih lica)
(1) Rezidentnost državljana Bosne i Hercegovine utvrđuje se na osnovu mjesta prebivališta odnosno mjesta boravišta i njegove promjene, centra životnih interesa koji se prenose iz Bosne i Hercegovine ili donose iz inostranstva, kao i neograničenosti porezne obaveze.
(2) Kod određivanja rezidentnosti državljana druge države koji privremeno dolaze i borave u Federaciji, važan je broj dana koji ostaju u Federaciji.
(3) Kod određivanja rezidentnosti iz st. (1) i (2) ovog člana, sve relevantne činjenice se moraju uzeti u razmatranje, uključujući stalno mjesto stanovanja, rezidentne veze sa Federacijom, dužina, svrha i namjera boravka, i kontinuitet u ostanku u Federaciji i van Federacije.
Član 8.
(Određivanje prebivališta u porezne svrhe)
(1) Mjesto prebivališta je mjesto i adresa u kojem se lice nastani s namjerom da tamo stalno živi, a može biti stambeni prostor, u vlasništvu ili zakupu ili na drugi način u posjedu lica za dugotrajniju upotrebu (npr. stan supružnika/djece/ porodice ili nepokretnost koju iznajmljuje). Bitna je stalnost doma, nezavisno od veličine ili prirode vlasništva.
(2) Mjesto prebivališta iz stava (1) ovog člana smatra se stalnim mjestom stanovanja.
(3) U slučaju promjene mjesta prebivališta lica, u svrhu utvrđivanja statusa tog lica, isto se primjenjuje od datuma kada se dogodi promjena mjesta prebivališta.
Član 9.
(Određivanje boravka u porezne svrhe)
(1) Mjesto boravka je mjesto i adresa u kojem se lice nastani s namjerom da tamo privremeno živi, a može biti stambeni prostor, u vlasništvu ili zakupu ili na drugi način u posjedu lica za privremenu upotrebu (npr. stan supružnika/djece/porodice ili nepokretnost koju iznajmljuje).
(2) Stalnim mjestom stanovanja smatra se mjesto boravka iz stava (1) ovog člana, ukoliko lice u tom mjestu boravi 183 dana ili više, u jednom ili dva porezna perioda.
(3) U slučaju promjene mjesta boravišta lica, u svrhu utvrđivanja statusa tog lica koje privremeno boravi u Federaciji, boravište počinje i prekida se prema izračunu dana kada je lice boravilo u Federaciji.
Član 10.
(Izračun 183 dana)
(1) Kod izračuna 183 dana uzimaju se u obzir samo dani kada je lice bilo fizički prisutno. Brojat će se svi dani kada je lice boravilo u Bosni i Hercegovini odnosno Federaciji, nezavisno od razloga boravka.
(2) Pored punih dana kada lice boravi u državi, u 183 dana uključuju se i dani dolaska i odlaska. Ukoliko lice boravi u Bosni i Hercegovini odnosno Federaciji u periodu od 1. januara do 2. jula (tj.182 dana), a zatim 31. decembra još jedan dan, smatra se da je rezident Federacije od 1. januara do 31. decembra.
(3) Puni dani, kada je lice bilo izvan Bosne i Hercegovine odnosno Federacije, na odmoru ili na službenom putu ili iz nekog drugog razloga, neće se brojati u 183 dana.
Član 11.
(Porezni period za fizička lica)
(1) Porezni period je kalendarska godina, a može biti kraći od kalendarske godine u sljedećim slučajevima:
a) ako rezidentno fizičko lice tokom iste kalendarske godine postane nerezident ili obratno, tada porezni period obuhvata period u kojem je fizičko lice bilo rezident ili nerezident,
b) rođenja ili smrti poreznog obveznika.
(2) U slučajevima iz stava (1) ovog člana, prava se računaju u korist poreznog obveznika, na pune mjesece.
(3) U Bosni i Hercegovini odnosno Federaciji porezni period traje od 1. januara do 31. decembra iste kalendarske godine.
Član 12.
(Stvarni rezident Federacije)
(1) Državljanin Bosne i Hercegovine ili državljanin druge države sa stalnim mjestom stanovanja na teritoriji Federacije i koji ima rezidentne veze iz člana 24. stav (2) ovog pravilnika sa Federacijom, smatra se stvarnim rezidentom Federacije.
(2) Ukoliko je lice iz stava (1) ovog člana na privremenom radu van teritorije Federacije, ili na odmoru van teritorije Federacije, dnevno ili sedmično iz Federacije odlazi na rad u drugu državu, ili predaje ili se školuje u drugoj zemlji, a ima rezidentne veze iz člana 24. stav (2) ovog pravilnika sa Federacijom, može se smatrati stvarnim rezidentom Federacije.
(3) Ukoliko je lice iz stava (1) ovog člana javni službenik na radu van teritorije Federacije, obično se smatra stvarnim rezidentom Federacije.
Član 13.
(Potencijalni rezident Federacije)
(1) Potencijalnim rezidentom Federacije, smatra se lice koje je napustilo Federaciju, ali se može smatrati rezidentom Federacije u porezne svrhe.
(2) Potencijalnim rezidentom Federacije smatra se i lice koje je održalo značajnu rezidentnu vezu sa Federacijom dok lice živi i putuje izvan države.
(3) Ukoliko se izmijene okolnosti, mijenja se rezidentna veza lica iz st. (1) i (2) ovog člana. Ovo se može desiti u sljedećim slučajevima:
a) ukoliko lice odluči da stalno ostane u državi u kojoj radi, ili
b) ukoliko lice proda svoju nekretninu u Federaciji, ili
c) ukoliko lice u drugu državu preseli svog supružnika ili partnera ili djecu i/ili druge izdržavane članove uže porodice.
Član 14.
(Stvarni nerezident Federacije)
(1) Ukoliko lice nema značajne rezidentne veze sa Federacijom i ukoliko živi izvan Federacije tokom godine, može se smatrati nerezidentom Federacije.
(2) Ukoliko lice nema stalno mjesto stanovanja i nema značajne rezidentne veze sa Federacijom, i ostane u Federaciji kraće od 183 dana u poreznom periodu, smatra se stvarnim nerezidentom Federacije.
(3) Za naredne porezne periode, lice iz člana 13. stav (3) ovog pravilnika, smatra se stvarnim nerezidentom Federacije.
(4) Ukoliko lice koje je stvarni rezident Federacije ima uspostavljene rezidentne veze sa državom sa kojom Bosna i Hercegovina ima Ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja i smatra se rezidentom te države, a ima i rezidentne veze sa Federacijom, može se smatrati nerezidentom Federacije.
(5) Ukoliko lice koje je potencijalni rezident ima uspostavljene rezidentne veze sa drugom državom i smatra se rezidentom te države, a ima rezidentne veze sa Federacijom, može se smatrati nerezidentom Federacije.
IV. ODREĐIVANJE STATUSA REZIDENTNOSTI PRAVNOG LICA
Član 15.
(Određivanje rezidentnosti pravnih lica)
(1) Kod određivanja rezidentnosti pravnih lica koja obavljaju aktivnosti/poslovanje na teritoriji Federacije, važno je sjedište pravnog lica i mjesto stvarne uprave i nadzora poslovanja.
(2) Pravno lice sa sjedištem u Federaciji kojem je dodijeljen PJIB od strane Porezne uprave, a prve dvije cifre PJIB počinju s oznakom 42, smatra se stvarnim rezidentom Federacije u svrhe ovog pravilnika.
(3) Poslovna jedinica - podružnica nerezidentnog pravnog lica kojoj je dodijeljen PJIB od strane Porezne uprave, a prve dvije cifre PJIB počinju s oznakom 48, može se smatrati stvarnim rezidentom Federacije u svrhe ovog pravilnika samo ukoliko je podružnica mjesto stvarne uprave i nadzora poslovanja u Federaciji.
(4) U slučaju iz stava (3) ovog člana, sve relevantne činjenice se moraju uzeti u razmatranje kod određivanja mjesta stvarne uprave i nadzora poslovanja u Federaciji.
(5) Diplomatska i konzularna predstavništva, misije i međunarodne organizacije kojoj je dodijeljen PJIB od strane Porezne uprave, a prva cifra PJIB počinje s oznakom 6, smatraju se nerezidentom Federacije u svrhe ovog pravilnika.
Član 16.
(Mjesto stvarne uprave i nadzora poslovanja)
(1) Mjesto stvarne uprave i nadzora poslovanja znači svako mjesto gdje se donose strateške i ključne odluke u upravljanju odnosno mjesto odakle se stvarno upravlja i kontroliše poslovanje pravnog lica, kao i mjesto gdje se donose poslovne odluke, a koje su neophodne za upravljanje poslovanjem pravnog lica u cjelini.
(2) Ukoliko se mjesto stvarne uprave ne može odrediti prema stavu (1) ovog člana, mjestom stvarne uprave i nadzora poslovanja pravnog lica u Federaciji, smatra se:
a) sjedište pravnog lica koje poslovnim aktivnostima ostvaruje prihod izvan Federacije manji od 50% od ukupnog prihoda i
1) više od 50% ukupne imovine se nalazi u Federaciji, ili
2) više od 50% od ukupnog broja zaposlenih smješteni su u Federaciji ili imaju prebivalište u Federaciji;
b) sjedište gdje se nalazi viša uprava i njeni zaposleni koji pružaju podršku ili, ako se oni nalaze na više od jednog mjesta, mjesto gdje se primarno ili pretežno nalaze. Ukoliko sjedište pravnog lica nije isto kao i mjesto gdje se nalazi većina njegovih zaposlenika, onda je mjesto gdje se njegov odbor obično sastaje.
(3) Pod pojmom "viša uprava" iz stava (2) tačka b) ovog člana smatra se lice koje generalno odgovara za razvoj i formuliranje ključnih strategija i politika pravnog lica, i koje osigurava odnosno nadgleda implementaciju tih strategija na redovnoj i kontinuiranoj osnovi.
Član 17.
(Porezni period za pravna lica)
(1) Porezni period je kalendarska godina, a može biti i različit od kalendarske godine u slučajevima određivanja drugog poreznog perioda na osnovu rješenja federalnog ministra finansija koje će se primjenjivati najmanje tri uzastopna porezna perioda.
(2) U Bosni i Hercegovini odnosno Federaciji porezni period traje od 01. januara do 31. decembra iste kalendarske godine.
V. ODLUČIVANJE O REZIDENTNOSTI
Član 18.
(Zahtjev za izdavanje potvrde o rezidentnosti fizičkih lica)
(1) Zahtjev za izdavanje potvrde o rezidentnosti fizička lica predaju na Obrascu ZCOR-101.
(2) Uz Zahtjev iz stava (1) ovog člana lice dostavlja i sljedeće dokumente:
a) Godišnju prijavu poreza na dohodak (Obrasca GPD-1051) ukoliko istu već nije dostavio Poreznoj upravi za porezni period koji je naveden u Zahtjevu, za oporezive dohotke koji se unose u Obrazac GDP-1051;
b) Potvrda o plaćenom porezu u inostranstvu za dohodak koji nije oporeziv prema Zakonu o porezu na dohodak;
c) kopiju lične karte (ili ekvivalenta) ili pasoša na kojem je navedena adresa prebivališta ili boravišta, u slučaju kad lice ima dvojno državljanstvo druge države;
d) Ugovor o radu ili ekvivalent tom ugovoru ukoliko podnosilac Zahtjeva ima poslodavca van teritorije BiH, a koji je važio u periodu za koji se podnosi Zahtjev;
e) popunjen Upitnik za utvrđivanje rezidentnosti (Obrazac UCOR-105) podnosilac Zahtjeva dostavlja u slučaju kada ima dvojno državljanstvo ili ima zasnovan radni/poslovni odnos sa poslodavcem u inostranstvu gdje i obavlja rad, ili mu je supružnik ili partner u inostranstvu.
(3) Porezna uprava zaprima Obrazac ZCOR-101 nakon što utvrdi da je podnesena Godišnja prijava poreza na dohodak (Obrasca GPD-1051) za to lice, uvidom u službene evidencije, ili ovaj obrazac dostavi samo lice.
(4) Ukoliko podnosilac zahtjeva iz stava (1) ovog člana prema odredbama Zakona o porezu na dohodak, nije u obavezi da dostavi Godišnju prijavu poreza na dohodak (Obrasca GPD-1051), isti će je dostaviti u skladu sa ovim pravilnikom.
(5) Podaci u Obrascu ZCOR-101 koji se odnose na rezidentne veze s Bosnom i Hercegovinom ili drugom državom, a koje lice navede, cijenit će se prilikom utvrđivanja rezidentnosti.
(6) Za istinitost, tačnost i potpunost datih podataka u Obrascu ZCOR-101, lice odgovara svojim potpisom pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću.
Član 19.
(Zahtjev za izdavanje potvrde o rezidentnosti pravnih lica)
(1) Zahtjev za izdavanje potvrde o rezidentnosti pravna lica predaju na Obrascu ZCOR-103.
(2) Uz Zahtjev iz stava (1) ovog člana lice dostavlja i Prijavu poreza na dobit (Obrazac PP – 801 ili PP- 804) ukoliko istu već nije dostavio Poreznoj upravi za porezni period koji je naveden u Zahtjevu, izuzev pravnih lica koja su novoosnovana u poreznom periodu za koji se traži potvrda.
(3) Za istinitost, tačnost i potpunost datih podataka u Obrascu ZCOR-103, lice odgovara svojim potpisom pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću.
Član 20.
(Potvrda o rezidentnosti)
(1) Potvrdu o rezidentnosti izdaje Porezna uprava na zahtjev lica, u svrhu ostvarivanja prava prema Ugovoru o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja.
(2) Potvrda o rezidentnosti se izdaje za jedan porezni period, i može se izdati nakon isteka tog poreznog perioda.
(3) Potvrda o rezidentnosti će se izdati:
a) licu koje se smatra stvarnim rezidentom Federacije u skladu s ovim pravilnikom,
b) licu koje se može smatrati stvarnim rezidentom Federacije u skladu s ovim pravilnikom, nakon provedene procedure utvrđivanja ili promjene statusa rezidentnosti iz člana 21. ovog pravilnika,
c) licu koje se smatra potencijalnim rezidentom Federacije u skladu s ovim pravilnikom, nakon provedene procedure utvrđivanja ili promjene statusa rezidentnosti iz člana 21. ovog pravilnika.
(4) Porezna uprava može ovjeriti i obrazac koji propisuje nadležni organ druge države sa kojom Bosna i Hercegovina ima potpisan ili ratifikovan Ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja u slučajevima kada bi sama izdala Potvrdu o rezidentnosti kojom se dokazuje status rezidenta Federacije.
(5) Potvrda o rezidentnosti se izdaje na Obrascu COR-104 za pravna lica, a na Obrascu COR-102 za fizička lica, za ostvarivanje prava koja proizlaze iz Ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, i to:
a) za umanjenje porezne obveze, ili
b) izuzimanje od plaćanja poreza ili
c) povrata više plaćenog poreza.
Član 21.
(Obrasci za utvrđivanja ili promjene statusa rezidentnosti fizičkih lica)
(1) U postupku utvrđivanja ili promjene statusa rezidentnosti/nerezidentnosti u porezne svrhe fizičkih lica u skladu sa uslovima iz ovog pravilnika, popunjava se i upitnik na Obrascu UCOR-105, ukoliko podaci u Obrascu ZCOR-102 nisu potpuni ili dovoljni.
(2) Upitnik za utvrđivanje rezidentnosti (Obrazac UCOR-105) popunjava lice u svrhu utvrđivanja ili promjene statusa rezidentnosti u status nerezidenta Federacije, i obrnuto.
(3) Upitnik se popunjava od strane poreznog obveznika kod svih postupaka u kojima je od bitnog značaja za utvrđivanje rezidentnosti fizičkih lica ili kada Porezna uprava utvrdi potrebu za njihovim popunjavanjem, ako je to potrebno, a posebno kod obrade Godišnje prijave poreza na dohodak (Obrasca GPD-1051), te obračuna, obustave i uplate akontacije poreza na dohodak.
(4) Na traženje Porezne uprave, porezni obveznik dostavlja i vjerodostojne isprave navedene u Upitnicima.
(5) Odgovori u Upitniku za utvrđivanje rezidentnosti (Obrazac UCOR-105) koji se odnose na rezidentne veze s Federacijom odnosno Bosnom i Hercegovinom ili drugom državom cijenit će se prilikom utvrđivanja rezidentnosti poreznog obveznika.
(6) Za istinitost, tačnost i potpunost datih podataka u Upitniku za utvrđivanje rezidentnosti (Obrazac UCOR-105), porezni obveznik odgovara svojim potpisom, pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću.
Član 22.
(Odlučivanje o rezidentnosti fizičkih lica)
(1) Odluku o utvrđivanju statusa lica kao rezidenta ili nerezidenta, ili odluku o promjeni iz statusa nerezidenta u rezidenta ili obrnuto, donosi Porezna uprava.
(2) Porezna uprava utvrđuje rezidentnost primjenom:
a) testa stalnog boravka, ili
b) testa centar životnih interesa, ili
c) testa uobičajenog boravišta.
(3) Kada lice dolazi ili napušta Federaciju, odnosno Bosnu i Hercegovinu zbog okolnosti koje mogu utjecati na njegovu rezidentnost, lice će se obratiti Poreznoj upravi radi utvrđivanja svog statusa.
(4) Porezna uprava može odlučiti o rezidentnosti lica na osnovu podataka koje ima, ako se podaci ne mogu dobiti od poreznih obveznika ili ako dostavljeni podaci nisu pouzdani.
(5) Porezna uprava ima pravo da zatraži da lice podnese dodatne dokaze i dokumente.
(6) Lice će obavijestiti Poreznu upravu o svim promijenjenim okolnostima i dostaviti potrebne dokaze.
(7) Porezna uprava obavještava lice ukoliko u Zahtjevu za izdavanje potvrde o rezidentnosti lice nije navelo naziv Ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, svrhu i porezni period za koji se traži potvrda i dohodak odnosno prihod za koji se traži primjena Ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, da uslijed nepotpunosti podataka ne može izdati potvrdu o rezidentnosti.
(8) Porezna uprava obavještava lice da uslijed nepotpunosti podataka ne može izdati potvrdu o rezidentnosti ukoliko u Godišnjoj prijavi poreza na dohodak (Obrazac GPD-1051), nije sadržan dohodak, koji je oporeziv porezom na dohodak prema Zakonu o porezu na dohodak. U obavijesti Porezna uprava poziva lice da izvrši izmjenu Godišnje prijave poreza na dohodak (Obrazac GPD-1051) za porezni period za koji traži potvrdu o rezidentnosti.
Član 23.
(Test stalnog boravka)
(1) Test stalnog mjesta stanovanja se koristi kao primarni test kod utvrđivanje statusa fizičkog lica kao rezidenta države ugovornice u kojoj to lice ima na raspolaganju stalno mjesto stanovanja.
(2) Kada lice ima dvojno državljanstvo, stalno mjesto stanovanja u jednoj od država ugovornica će biti odlučujuće i smatrat će se rezidentom te države ugovornice.
(3) Kada lice ima stalno mjesto stanovanja u Federaciji i u inostranstvu, smatra se da ima stalno mjesto stanovanja u državi u kojoj je prebivalište porodice, a za lice samca ili ako se prebivalište porodice ne može utvrditi, smatra se da ima stalno mjesto stanovanja u državi u kojoj pretežno odlazi na rad ili obavlja nesamostalnu djelatnost ili u kojoj se pretežno zadržava.
(4) Kada lice u Federaciji ima u vlasništvu ili posjedu više kuća ili stanova, stalno mjesto stanovanja utvrđuje se prema mjestu prebivališta porodice, a za lice samca prema mjestu u kojem se pretežno zadržava ili prema mjestu iz kojeg pretežno odlazi na rad ili obavlja djelatnost.
(5) Ukoliko u slučaju iz st. (3) i (4) ovog člana, druga država ne smatra lice svojim poreznim rezidentom, smatra se da ima stalno mjesto stanovanja u Federaciji.
(6) Ukoliko se testom stalnog boravka utvrdi rezidentnost lica, ne primjenjuje se test centar životnih interesa.
Član 24.
(Test centar životnih interesa )
(1) Test centar životnih interesa zahtijeva bliže razmatranje rezidentnih veza lica sa svakom državom, u cilju utvrđivanja sa kojom državom su tješnje rezidentne veze.
(2) Primarne rezidentne veze smatraju se:
a) prihodi odnosno dohodak,
b) supružnici ili vanbračni partneri i
c) uži članovi porodice.
(3) Kada lice koje u jednoj državi ima boravak/prebivalište, a u drugoj državi zasnuje drugi, činjenica da zadržava prvi u okruženju u kojem je prvobitno živio, radio i gdje ima svoju porodicu i imovinu, može zajedno s drugim vezama ukazivati da je svoj centar životnih interesa zadržao u prvoj državi.
(4) Sekundarne rezidentne veze se posmatraju kolektivno kako bi se procijenio značaj bilo koje takve veze. Jedna sekundarna veza nije dovoljna sama po sebi da određuje rezidentnost u Federaciji dok je lice u inostranstvu, i obrnuto.
(5) Sekundarne rezidentne veze koje se mogu razmatrati kod utvrđivanja rezidentnog statusa lica su:
a) lična imovina (nekretnine, automobil i sl.),
b) društvene veze (kao što su članstvo u udruženjima, organizacijama, sindikatima i sl.),
c) ekonomske veze (kao što su: rad kod ili za poslodavca, računi kod banaka, štednja, penzija, kreditne kartice i vrijednosti papiri),
d) status migranta ili odgovarajuće radne dozvole,
e) pokrivenost obaveznih osiguranja (zdravstveno osiguranje, osiguranje od nezaposlenosti),
f) vozačka dozvola,
g) registracija vozila i
h) sezonsko boravište i sl.
(6) Druge rezidentne veze koje se uzimaju u obzir kod određivanja statusa rezidenta lica koje je van teritorije Federacije, uključuje npr. sigurnosni pretinac kod banke, telefonsku pretplatu u Federaciji, pretplate na novine i druge medije. Ove veze su ograničene značajnosti osim u slučaju kada su posmatrane sa drugim vezama.
(7) Ukoliko se ne može odrediti u kojoj državi ima centar životnih interesa ili ako ni u jednoj državi nema stalno mjesto stanovanja, primjenjuje se test uobičajenog boravišta.
Član 25.
(Test uobičajenog boravišta)
(1) Kada lice koje napušta Federaciju, a ima mjesto boravka iz člana 9. stav (1) ovog pravilnika, to mjesto boravka će se smatrati uobičajeno boravište u Federaciji.
(2) Ukoliko lice iznajmi nekretninu u mjestu boravka trećoj strani u skladu sa tržišnim uslovima, Porezna uprava će uzeti u obzir sve okolnosti situacije (uključujući odnos lica i treće strane, visinu zakupnine prema tržišnim cijenama u vremenu kada je lice napustilo Federaciju) i može odlučiti da mjesto boravka nije značajna rezidentna veza sa Federacijom kada se uzmu u obzir sve ostale veze.
(3) Kada lice koje je u braku ili u zajednici sa građanskim partnerom napušta Federaciju, ali partner ostaje u Federaciji, tada taj isti partner predstavlja uobičajeno mjesto boravka u Federaciji, dok je lice u inostranstvu. Kada lice živi odvojeno i zasebno od svog partnera prije odlaska iz Federacije, zbog prekida bračnog statusa ili partnerstva, taj partner se neće smatrati značajnim u određivanju uobičajenog mjesta boravka u Federaciji.
Član 26.
(Eliminisanje dvojne rezidentnosti)
U svrhu eliminisanja dvojne rezidentnosti prema Ugovorima o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, u svakom konkretnom slučaju utvrđivanja rezidentnosti uzimaju se u obzir datumi početka i prestanka stalnog mjesta stanovanja ili mjesta stvarne uprave i nadzora poslovanja u drugoj državi, na osnovu dokumenta nadležnog organa države ugovornice o rezidentnosti tog lica, u porezne svrhe.
Član 27.
(Međunarodni postupak odlučivanja)
(1) Porezna uprava može po službenoj dužnosti pokrenuti međunarodni postupak utvrđivanja rezidentnosti, nakon provedenih testova iz člana 22. stav (2) ovog pravilnika, jer postoje indicije da je podnosilac zahtjeva dvojni rezident prema Ugovorima o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, a nema pribavljen dokaz od podnosioca zahtjeva od druge države ugovornice o rezidentnosti.
(2) U slučaju iz stava (1) ovog člana Porezna uprava dostavlja zahtjev za utvrđivanje rezidentnosti prema Federalnom ministarstvu finansija, sa svim podacima neophodnim za odlučivanje.
(3) Kada poznate okolnosti ne budu omogućile utvrđivanje statusa lica kao rezidenta ili nerezidenta, smatrat će se nepromijenjenim sve dok okolnosti ne postanu jasne.
(4) Nakon provedenog međunarodnog dogovora, Federalno ministarstvo finansija dostavlja Poreznoj upravi odluku o rezidentnosti lica kao rezidenta ili nerezidenta.
(5) Porezna uprava će evidentirati rezidentnost odnosno nerezidentnost lica u porezne svrhe u svojim evidencijama, i o istom obavijestiti lice.
(6) Tokom trajanja postupka odlučivanja, takvo lice će Porezna uprava smatrati rezidentom. Za obaveze za povrat poreza koje nastanu promjenom u međunarodnom odlučivanju, Porezna uprava će utvrditi pravo na povrat rješenjem i dostaviti poreznom obvezniku i nadležnom kantonalnom ministarstvu finansija.
Član 28.
(Primjena Ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja)
Ukoliko je utvrđivanje rezidentnosti u Ugovorima o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja drugačije uređena od određivanja rezidentnosti lica prema Zakonu o porezu na dohodak, Zakonu o porezu na dobit i ovim pravilnikom, primjenjuju se odredbe Ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja.
Član 29.
(Potvrda o nerezidentnosti fizičkih lica)
(1) Na traženje stvarnog nerezidenta koji je u poreznom periodu bio obveznik plaćanja poreza na dohodak u Federaciji BiH, i koji se smatra ograničenim poreznim obveznikom u smislu odredbi propisa o porezu na dohodak, Porezna uprava ovjerava potvrdu o nerezidentnosti, na osnovu službenih evidencija.
(2) Lice iz stava (1) ovog člana popunjava podatke u Obrascu CON-108 za fizička lica za porezni period, osim dijela koji ovjerava Porezna uprava.
Član 30.
(Potvrda o nerezidentnosti pravnih lica)
(1) Na traženje stvarnog nerezidenta koji je u poreznom periodu bio obveznik plaćanja poreza na dobit u Federaciji BiH, i koji se smatra ograničenim poreznim obveznikom u smislu odredbi propisa o porezu na dobit, Porezna uprava ovjerava potvrdu o nerezidentnosti, na osnovu službenih evidencija.
(2) Lice iz stava (1) ovog člana popunjava podatke u Obrascu CON-109 za pravna lica za porezni period, osim dijela koji ovjerava Porezna uprava.
VI. POTVRDA O OPOREZIVOM DOHOTKU I PRIHODU
Član 31.
(Zahtjev za izdavanje potvrde o obračunatom i plaćenom porezu)
Zahtjev za izdavanje potvrde o obračunatom i plaćenom porezu na dohodak za lica dostavlja se u slobodnoj formi od strane fizičkih ili pravnih lica.
Član 32.
(Potvrda o obračunatom i plaćenom porezu fizičkog lica u Federaciji)
(1) Na traženje fizičkog lica koje je u poreznom periodu bilo obveznik plaćanja poreza na dohodak u Federaciji BiH, i koje se smatra ograničenim poreznim obveznikom u smislu odredbi propisa o porezu na dohodak, Porezna uprava izdaje potvrdu o obračunatom i plaćenom porezu na dohodak u Federaciji, na osnovu službenih evidencija.
(2) Potvrda iz stava (1) ovog člana izdaje se na Obrascu CPT-106 za fizička lica za porezni period.
Član 33.
(Potvrda o obračunatom i plaćenom porezu pravnog lica u Federaciji)
(1) Na traženje pravnog lica koje je u poreznom periodu bilo obveznik plaćanja poreza na dobit/poreza po odbitku u Federaciji BiH, i koje se smatra ograničenim poreznim obveznikom u smislu odredbi propisa o porezu na dobit, Porezna uprava izdaje potvrdu o obračunatom i plaćenom porezu na dobit/porez po odbitku Federaciji, na osnovu službenih evidencija.
(2) Potvrda iz stava (1) ovog člana izdaje se na Obrascu CPT-107 za pravna lica za porezni period.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 34.
(Prestanak važenja)
Danom početka primjene ovoga pravilnika prestaje da važi Pravilnik o izdavanju potvrde o rezidentnosti ("Službene novine Federacije BiH", broj 15/14).
Član 35.
(Stupanje na snagu)
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenim novinama Federacije BiH", a primjenjuje se od 01.06.2022. godine.
Broj 05-02-2-2805/22
Aprila 2022. godine
Sarajevo
Ministrica
Jelka Milićević, s. r.
PRIKAŽI VIŠE TEKSTA
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala Akta.ba.