Veliki uspjeh hrvatskih znanstvenika: Oživili stanice uginulih svinja

05.08.2022. 10:26 / Izvor: HRT
hrvatski znanstvenik

Nevjerojatan uspjeh hrvatskih znanstvenika u Americi - uspjeli su oživiti mrtve stanice svinja. Znanstveni tim predvodio je naš stručnjak profesor Nenad Šestan, a zajedno s njim u tom velikom uspjehu sudjelovali su i Zvonimir Vrselja te David Andrijević.

Uspjeh svake studije ovisi o ljudima koji su uključeni u to. To vam je isto kao nogometni tim - imate 11 igrača, ako oni djele loptu kao naš Luka Modrić, tim će dobro raditi, izjavio je Nenad Šestan, profesor neuroznanosti, komparativne medicine, genetike i psihijatrije s Medicinskog fakulteta na Yaleu.

Tim profesora Nenada Šestana prkosi smrti. Jedan sat nakon uginuća obnovili su krvotok i staničnu aktivnost u vitalnim organima svinje poput srca i mozga.

"To nam upućuje da stanice ne umiru odjednom ili tako brzo kao što su znanstvenici i liječnici prije pretpostavljali. Stanična smrt ne dešava se odjednom. To se zapravo može povratiti, usporiti i spriječiti", istaknuo je profesor Šestan.

Ključno je priključenje na sustav Organex koji vraća protok i upumpava nadomjestak krvi kroz tijelo svinje.

Pokušavamo imitirati pluća, srce i bubrege dok je s druge strane jako bitno koja tekućina ide kroz taj stroj, a to je ta sintetička krv, izjavio je znanstvenik Zvonimir Vrselja s Medicinskog fakulteta na Yaleu.

Znanstvenik David Andrijević s Medicinskog fakulteta na Yaleu dodao je kako je omogućeno da se smanje oštećenja organa, zaustavi smrt i pomogne pokrenuti mehanizme oporavka u tim stanicama.

Idući korak je, kažu, transplantacija oporavljenih organa svinja.

"Jedan od glavnih ciljeva je da vidimo da li se mogu ovi organi koristiti za transplantaciju. Dok se ta studija ne napravi, mi vam ne možemo reći koliko su zdravi ovi organi. Ovo je tek prvi korak i mi smo stvarno daleko od potencijalne primjene u ljudi zato što to zahtjeva dodatna istraživanja na životinjama", napominje Šestan.

Primjena na ljudima mogla bi promijeniti budućnost.

"Ako ove studije pokažu to prvo na životinjama, naravno da ćemo moći popraviti organe, koji danas nisu adekvatni za transplantaciju, da će sutra moći biti", istaknuo je Andrijević.

Jer organa nedostaje, a liste onih koji čekaju transplantaciju sve su duže.